Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » sön 21 mar 2010, 11:17

Ett företag som tidigare haft intressanta köprekommendationer på sin hemsida har dock tagit bort dessa är Uppsalafritid.se. http://www.uppsalafritid.se/

Tidigare kunde man här läsa, som det uppfattades, tämligen uppriktiga omdömen angående de utombordare man sålde. Bl.a. beskrevs parsun som ett märke med stora problem avseende reklamtioner och att köparen inte skulle räkna med att man köpte en lika bra motor som någon av de etablerade märkena, men samtidigt var det en ny och billig motor. Uppriktigt och sanningsenligt uppfattades det av mig. Man avrådde (eller rekommenderade annat märke) vad beträffade Selvas mindre (och italienproducerade) motorer.

Tyvärr såg jag att omdömena om Parsun nu plockats bort. Antingen har de helt plötsligt blivit förstklassiga motorer eller kan man ana påtryckningar? Varför inser så få företag att uppriktigt uppförande lockar kunder. Företagets rekommendationer/omdömen gjorde intryck på mig då detta är så ovanligt (nästan alla försäljare ägnars sig åt reservationslöst hyllande av sina produkter). Hade definitivt tidigare övervägt att köpa en motor av dem om jag bott en aning närmare. Det blir ju mycket mer trovärdigt om man har diffrentierade omdömen om sina produkter.
Henric D

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Tomas G » sön 21 mar 2010, 11:51

Utan att riktigt veta, eftersom jag aldrig har ägt någon, så skulle jag ändå vilja sträcka mig till att göra en väldigt subjektiv bedömning att fullständigt avråda från köp av motorer av märket Parsun. Att bara lyssna på hur en motor av detta fabrikat låter när någon stackare som låtit snålheten bedra visheten och köpt en sådan snurra, glider in i naturhamnen, det gör att man blir avskräckt.
Om man nu skall ha en ny motor till sin båt, då skulle jag hellre köpa en bättre begagnad Honda eller annat känt märke, till egentligen samma pris. Visst, ingen garanti kvar men vad spelar garantin för roll om fem år när man står där med sin Parsun med brusten vevstake.
Jag har däremot sett flertal av de kinesiska billiga EU-mopparna på närmare håll. Det är uppenbart att materialkvalité och finish är långt ifrån ett motsvarande "riktigt" märke.

En utombordare har i det närmaste obegränsad livslängd, 30 år är inga problem, om den bara vårdas rätt. Tvivlar starkt på att Parsun ens kommer i närheten av detta.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Anders S » sön 21 mar 2010, 12:55

HR312 skrev:Ett företag som tidigare haft intressanta köprekommendationer på sin hemsida har dock tagit bort dessa är Uppsalafritid.se. http://www.uppsalafritid.se/

Tidigare kunde man här läsa, som det uppfattades, tämligen uppriktiga omdömen angående de utombordare man sålde. Bl.a. beskrevs parsun som ett märke med stora problem avseende reklamtioner och att köparen inte skulle räkna med att man köpte en lika bra motor som någon av de etablerade märkena, men samtidigt var det en ny och billig motor. Uppriktigt och sanningsenligt uppfattades det av mig. Man avrådde (eller rekommenderade annat märke) vad beträffade Selvas mindre (och italienproducerade) motorer.

Tyvärr såg jag att omdömena om Parsun nu plockats bort. Antingen har de helt plötsligt blivit förstklassiga motorer eller kan man ana påtryckningar? Varför inser så få företag att uppriktigt uppförande lockar kunder. Företagets rekommendationer/omdömen gjorde intryck på mig då detta är så ovanligt (nästan alla försäljare ägnars sig åt reservationslöst hyllande av sina produkter). Hade definitivt tidigare övervägt att köpa en motor av dem om jag bott en aning närmare. Det blir ju mycket mer trovärdigt om man har diffrentierade omdömen om sina produkter.

Varför så förvånad. Firman i fråga säljer ju Parsun?
Anders S

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av August » sön 21 mar 2010, 13:02

Som alltid, man får vad man betalar för.
I somras mötte jag en systerbåt med Parsun påhängd bak, bara något år gammal. Han påstod att den var likadan under skalet som min Yamaha, skillnaden är kåpan.
Vilket skämt, motorn lät som om den skulle skära när som helst, sanslöst motorljud, tomgångsvarv över 1000 varv (annars dog den), absolut noll backförmåga. Jag skulle inte ens vilja ha en, om den så var gratis.
Bär av, bär av, BÄR AV

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » sön 21 mar 2010, 14:17

Jo Anders men det gjorde man också tidigare. Det var just detta som var unikt med Uppsalafritid:s hemsida. Det finns fortfarande vissa (mindre fördelaktiga) rekommendationer avseende t.ex. Selva, som man också säljer. Men sådan skarpa uttalanden som fanns tidigare avseende Parsun (ett märke som man säljer nu och sålde tidigare) finns inte kvar. Notera att de vägrar att befatta sig med Parsunmotorer sålda av Rusta, galne Gunnar och liknade kedjor.

Uppfattade detta som ett sätt att vara uppriktig, inte att prångla ut Tohatsu (billigare än Selva).
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Anders S » sön 21 mar 2010, 20:00

HR312 skrev:Jo Anders men det gjorde man också tidigare. Det var just detta som var unikt med Uppsalafritid:s hemsida. Det finns fortfarande vissa (mindre fördelaktiga) rekommendationer avseende t.ex. Selva, som man också säljer. Men sådan skarpa uttalanden som fanns tidigare avseende Parsun (ett märke som man säljer nu och sålde tidigare) finns inte kvar. Notera att de vägrar att befatta sig med Parsunmotorer sålda av Rusta, galne Gunnar och liknade kedjor.

Uppfattade detta som ett sätt att vara uppriktig, inte att prångla ut Tohatsu (billigare än Selva).
En cyniker kan ju då tänka sig att det upplägget (om än sympatiskt) slog tillbaka på affärerna. Sedan kan det nog tänkas att Parsun ställer kravet på att man är lojal med märket om man vill vara ÅF. Att sälja märket om man tycker det är mest skräp borde man ju inte göra?
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av morg » sön 21 mar 2010, 22:01

August skrev:Som alltid, man får vad man betalar för.
I somras mötte jag en systerbåt med Parsun påhängd bak, bara något år gammal. Han påstod att den var likadan under skalet som min Yamaha, skillnaden är kåpan.
Vilket skämt, motorn lät som om den skulle skära när som helst, sanslöst motorljud, tomgångsvarv över 1000 varv (annars dog den), absolut noll backförmåga. Jag skulle inte ens vilja ha en, om den så var gratis.
Parsun ÄR en kinaripoff på, om jag inte minns fel, en äldre yamahageneration. Tohatsu (eller egentligen nissan) tillverkar alla små encylindriga motorer åt mercury, det är identiska motorer. Yamahas och Selvas motorer är identiska i vissa storlekar. Vissa tillverkas av selva och vissa av yamaha. Inte konstigt då Yamaha äger en stor post i Selva och de samarbetat länge. Motormarknaden är en djungel av heliga och oheliga allianser i syfte att spara pengar. En generation av företag A:s motorer är identisk med företag B:s medan nästa tillverkas av företag c:s. Dessutom är modellerna med samma cylindervolym så lika att de bara är en tusenlapp i komponentbyte mellan en 4 hk och 6 hk. Mellan tohatsus 4 hk för runt 8 papp och mercurys 6 hk för 14500 skiljer en förgasare för 130 dollar plus frakt, moms , tull etc.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Eilean » mån 22 mar 2010, 09:11

Jag har en bekant som 'äter snurror'. Hon kör ut till sitt sommarhus på en ö i Sthlms skärgård, i stort sett varje helg året runt så länge inte isen ligger. En sträcka på ca 2 sjömil. Många sjömil per år. Hon är fullkomligt ointresserad av underhåll och kör sina snurror tills de lägger av. Då tar hon den till sin snurre-mek, som antingen ger den ytterligare frist för en tid, eller utfärdar dödsdom. Då köper hon en ny. Kollar man i ett skjul på hennes tomt står där en imponerande samling kasserade fyrahästare, jag skojar inte när jag säger drygt ett halvdussin. Det är Mercurys, Yamahas och säkert några andra kända märken.

När sista Mercuryn lade av sommaren 2008 köpte hon en Parsun på inrådan av sin stam-snurre-mek. Hon ringde mig om råd först, men vad skulle jag säga? Priset var avsevärt lägre än finsnurrorna.
Den gick i någon timme, sedan hände något allvarligt, och den dog. Hon fick en ny utan prut och den har gått resten av 2008 och hela 2009 och I-L påstår att den är den mest lättstartade hon ägt. Finsnurrorna brukar hålla sådär 3-4 år i hennes varsamma händer. Det skall bli intressant att se hur det går nu - någonstans under 2010 blir det en god affär om den håller så länge!

Angående jämförelsen med Kina-moppar/scootrar - glöm inte att dessa håller stora delar av Asien på hjul, med hela familjen inklusive hönsen sittande på fordonet samtidigt. I Kina och Indochina kör man inte svindyra Vespor eller flotta Yamaha som här. Någon slags driftsäkerhet måste de ändå besitta.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av S-B A-son » mån 22 mar 2010, 10:19

I dfag är Tohatsu ett väl inarbetat varumärke. Det har inte alltid varit så.

Tohatsu introducerades i Sverige någon gång på 70-talet, av OK. En av de första som köpte en sådan motor, en 20-hästare, var min far. Motorn satt på en öppen Örnvik. Motorn lät betydligt mer än sina mer avancerade och betydligt dyrare amerikanska konkurrenter och många var de förståsigpåare som skakade på huvudet och spådde motorns snara död i svår mekanisk plåga.

Salig far bytte in den fullt fungerande motorn efter nära 20 oklanderliga år på Örnvikens akter.

En Parsun kan man köpa om motorn säljs av en ekonomiskt uthållig och stabil handlare/generalagent som kan hantera reklamationer utan att gå i konkurs. OK var en sådan stabil och uthållig kedja.

mvh Sven-Barry

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » mån 22 mar 2010, 19:09

Bara för att motorn har samma cylindervolym som äldre Yam behöver man inte lång stund för att höra att detta är helt olika motorer, vad det nu kan bero på. En motor är sannolikt alltför komplicerad för att alla företag i asien ska kunna tillverka en fullgod kopia. Problemet blir kanske det Eilean beskriver. Förvisso kan man få en alldeles utomordentlig motor, men man kan lika gärna få en som bara fungerar en timma. Kanske ändå värt att chansa för den som vill spara en (rätt stor) slant. Som Sven-Barry skrev är det helt avgörande att den man köper av är en stabil handlare som kan hantera reklamationer.

Jämförelsen med Tohatsu haltar då dessa motorer var alldeles utomordentliga redan när de introducerades med få reklamationer, vilket Parsun inte är (åtminstone enligt Uppsalafritid).

Vissa av Selvas motorer är Yamaha. De modeller som stämmer överens har också identiskt pris. Men Selva har två serier motorer, den ena tillverkad i italien, med en annan prisbild.

Att tillverkarna samarbetar (främst vad gäller de små snurrorna) är väl känt sedan länge.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Anders S » mån 22 mar 2010, 20:13

HR312 skrev: En motor är sannolikt alltför komplicerad för att alla företag i asien ska kunna tillverka en fullgod kopia
Masstillverkade "kvalitetsstyrda" produkter brukar följa den sk badkarskurvan, dvs det övervägande antalet haverier händer antingen mycket tidigt eller sent (helt acceptabelt, inget varar för evigt) under livstiden. Just en jolleutombordare innebär att man köper en produkt som man kanske använder tio timmar per år. Ur synvinkeln "varierande byggkvalitet" är det ingen höjdare, för man hinner kanske inte köra motorn förbi badkarskurvan:s första platå under garantitiden.

Det är ett gott argument för att köpa en pålitlig produkt, till exempel en Tohatsu. (jag känner två Tohatsu 9.9, fina kompisar båda.) Men sköter man om sin Parsun eller italien-selvasom man skall kan de säkert hålla. Men man bör hinna köra in dem ordentligtoch gå igenom dem minutiöst innan garantitidens utgång. (Reflektion om drifttid: Gunnars vän kör 4 sjömil varje lördag och söndag hela året och varje dag på sommaren. Fyra knop, en timma per dag, 150 dagar per år, 150 timmar. En bra fyrtaktare skall då hålla tio år, om man byter olja och sköter den. Bara så man tänker rätt)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Eilean » mån 22 mar 2010, 21:38

Anders S skrev:... En bra fyrtaktare skall då hålla tio år, om man byter olja och sköter den. Bara så man tänker rätt...
Eller 3-4 år om aldrig gör något.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Lasse L » mån 22 mar 2010, 22:27

Eilean skrev:
Anders S skrev:... En bra fyrtaktare skall då hålla tio år, om man byter olja och sköter den. Bara så man tänker rätt...
Eller 3-4 år om aldrig gör något.
Eller mer än 20 år om det är en Honda.
Någon som kan identifiera båten?
Lär vara byggd på Klippans Livbåtsvarv.
Still going strong.
Varit i "trafik" varje år sen 1955.
giggen2.jpg

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Tomas G » mån 22 mar 2010, 23:08

Problemet är kanske inte alltid själva byggkvalitén utan materielet i sig. Jag hade i många år en EU-moppe av känt fabrikat som dagligen användes för att vara oberoende av rusningstrafiken i Stockholm. Kördes extremt mycket och hade bara småfel såsom utslitna däck, variatorrem och liknande.
En dag hjälpte jag av en händelse en bekant med hans nyinköpta kinamoppe av okänt fabrikat. Det var fel med variatorn, kickstarten och elstarten. När jag skruvat isär kåpan på sidan för att undersöka felet kunde jag konstatera att själva innanmätet var en exakt kopia av min franska Peugeot. Varje kugg, drev och axel såg likadant ut. Däremot var hela kuggkransarna och dreven trasiga i just detta fall.
Mest troligt hade man gjort en "reverse engineering", alltså stulit designen och med låg kvalité på stålet och materielet försökt tillverka en likadan moped. Billig arbetskraft, liten utvecklingskostnad och billiga råvaror gjorde hans moppe billig i inköp jämfört med min ganska dyra. Min gick efter 1500 mil och 5 år, hans stod still efter ett år.

Återigen, Parsun är billigare av en anledning. I just detta fall kan man höra det bara genom att lysssna på motorljudet. Ställ den bredvid en Honda så får ni höra.

Har faktiskt lite svårt att förstå hur man kan ens vilja tänka tanken att köpa en sådan här motor. Många här skulle aldrig drömma om att köpa en billig borr- eller slipmaskin på Rusta när man skall göra storrenovering av båten eller bygga ett nytt hus.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Anders S » mån 22 mar 2010, 23:21

Någon tidigare i tråden eller anorstädes tyckte man kunde köpa en bättre begagnad motor av (er)känt fabrikat. Det förslaget ställer jag mig bakom om man vill vara ekonomisk.
Anders S

Skriv svar