Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Sneseglarn » sön 21 mar 2010, 23:51

Köper:
Kemikalier
Bilreservdelar
Vissa verktyg - kabelskotång, falstång, förbrukningsverktyg
Tryckluftssaker
Kabel, elinstallationsmtrl

Köper inte:
Bordscirkelsåg 17-047 Först en miljon skruvar i kina-oljat papper. Sen är det omöjligt att såga rakt...
Elhandverktyg
Fritidssaker som skall användas mer än som leksak

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Anders S » mån 22 mar 2010, 07:52

Sneseglarn skrev:... Köper inte:
Bordscirkelsåg 17-047 Först en miljon skruvar i kina-oljat papper. Sen är det omöjligt att såga rakt...
Jag har köpt samma såg ( http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91732 ). De anhåll som följer med är meningslösa, vilket gäller för alla sågbord i prisklassen. Men om man förlänger klyvlinjalen och sätter en tving i bakkanten (också) blir det bra (eller betydligt mindre dåligt), geringsanhållet är skräp (glapp, oprecis). En släde som löper i spåret är enkel att göra. En miljon skruvar i brunt papper är helt rätt - Meccanokänsla!
Anders S

ulfk
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 12:35

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av ulfk » mån 22 mar 2010, 18:42

Jag använder Biltemas 12 volts pentrypump som sjövattenpump.En "riktig" pump går på en tusenlapp, räcker till tio biltemas.Har köpt ett par i recerv, är fortfarande inne på min första efter fyra säsonger! Ganska bra tycker jag.
ulf k

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 22 mar 2010, 20:32

Sjökortslampa Flexibel arm. LED 12 V 0,8 W. Artnr 25-1989. Pris 129 kr

Har monterat en dylik och testade den nu när det blev mörkt. I katalogen står det inget om att den skulle vara varmvit, men jag upplevde ljuset som riktigt trivsamt ändå. Jag har en 10 watts halogenlampa på nästan samma ställe så jag kunde jämföra, halogenlampan lyser förstås starkare och sprider ljuset lite mer, men det blåaktigt kalla ljuset man förknippar med ledlampor lyser (!) med sin frånvaro.
Provade att under kartlampan läsa lite ur en pocketdeckare, det gick bra fast synen inte är som i ungdomens dar. Och det bästa är ju strömförbrukningen, 0,1 ampere drog den enligt Nasamonitorn, och då har jag lite annat jox som tar en liten standbyström också... Halogenlampan tar enligt samma monitor 0,7 ampere.
I tex en akterkoj där den inte syns så tydligt skulle man nog lätt kunna ha den som läslampa för att spara på ström. Dags att ändra det gamla uttrycket "ur led är tiden" till "led är framtiden".
Lite dåligt var längden på armen, i alla fall då jag var van med min gamla nu skrotade som var en bra bit längre.

---
sjökortslampa.jpg
sjökortslampa.jpg (27.5 KiB) Visad 3565 gånger
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av typhoon » tis 04 maj 2010, 19:18

Kan rekommendera
  • Fiolblock - Har fungerat en säsong hittills utan problem eller synligt slitage
  • Polyster, glasfibermatta, microbalonger etc.
  • Mirka-sandpapper
  • täckplast med tejp - perfekt att grov-maska-av när man målar
Kan avråda
  • Schackel! Helt värdelös. Godset sprack efter bara någon månads användning. Biltemas schacklar är gjutna istället för smidda. Livsfarligt!
Skulle inte köpa
  • El eller lite mer avancerade hand-verktyg

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av fredrikk » tis 04 maj 2010, 19:28

Har faktiskt köpt Biltema Professional (!) sticksåg och slagborrmaskin. Tunga, men välfungerande. Sågen kom med en extra uppsättning kol. Inga invändningar hittills.

Skriv svar