Det här med batterier...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Det här med batterier...

Inlägg av fribbe » fre 19 mar 2010, 17:07

Batterierna i min båt börjar bli lite till åren så det är dags för nya.
I dagsläget har jag 2*80 Ah där det ena tjänar som startbatteri via ett Skyllermarksrelä.
Jag har inte så mycket förbrukning i min lilla båt och utrymmet som är lämpligt för batteriinstallationen är begränsat. 80 Ah för all förbrukning kan dock kännas lite begränsande ibland.
Det känns då ganska onödigt att ha 80 fina Ah dedikerat endast till motorstart. Det är ju inte mycket kräm som går åt till att veva igång en MD 5... Jag vet att det finns lösningar som "battery brain" och liknande men jag vill gärna ha det separerat ändå.

Jag funderar i banorna att fortsätta med 2*80 Ah och använda dessa som förbrukningsbatterier. För start skulle jag kunna knö in ett MC/skoterbatteri på kanske 20 Ah.
Skulle det funka eller klarar ett sådant litet batteri inte av att leverera den ström som krävs?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Det här med batterier...

Inlägg av bosseh » fre 19 mar 2010, 17:33

Det bör fungera, åtminstone när batteriet är fräscht och nyladdat. Men när båten legat stilla några veckor på hösten och det är lite kyligt - då blir det mer spännande!
Ett MC-batteri är oftast ganska dyrt om man räknar Ah/kr.
Bättre/billigare att köpa ett mindre startbatteri till bil. Typ 40+ Ah för 5-600 kr.
De är ganska små de också.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Lasse L » fre 19 mar 2010, 18:02

Går det inte att starta på det "lilla" startbatteriet, så är det "bara" att med en startkabel koppla på service sidans "präktiga" batterier.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Det här med batterier...

Inlägg av SWE54 » fre 19 mar 2010, 19:16

Går det verkligen att starta en dieselmaskin med ett MC-batteri..? Orkar batteriet det? Hur blir det sedan med laddningen..?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 19 mar 2010, 19:25

SWE54 skrev:Går det verkligen att starta en dieselmaskin med ett MC-batteri..? Orkar batteriet det? Hur blir det sedan med laddningen..?
Det tycker jag också låter tveksamt. Det går nog åt en hel del kräm just när motorn med tungt svänghjul ska börja snurra. Försök hitta en plats där ett vanligt 60 amp bilbatteri får plats. Eller också har du det löst på annan plats i båten och använder det endast med startkablar om det skulle krisa sig och de två inte orkar dra runt, men de gör de nog om du inte glömmer stereon på full volym en natt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Vilse » fre 19 mar 2010, 20:17

Jag har två 80Ah med Battery Brain. Har medvetet dragit ur batterierna och min tidigare YSB8 liksom den nuvarande 2YM15 snurrar igång utan vidare vid 12V där BB bryter. Motorn drar igång på ett batteri med, men jag har två för att kunna använda dator, kyl och värmare även när jag inte har laddning från motorn eller solcell.

wirre
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 19 dec 2005, 22:38

Re: Det här med batterier...

Inlägg av wirre » fre 19 mar 2010, 21:16

Är det någon som har en lösning på problemet med att kylen (Isotherm ASU) håller på och startar på frysning hela tiden när solen skiner och solcellerna (med för hög spänning) förmodligen stör databoxen i isothermkylen.
Mycket irriterande, hur löser ni andra det?
wirre

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Det här med batterier...

Inlägg av fribbe » fre 19 mar 2010, 21:26

Det kan ju faktiskt vid närmare eftertanke vara så att en BB är den smidigaste lösningen när man varken har utrymme eller behov av att bygga upp stora batteribanker...
Kan man låta en BB tjäna som huvudrytare genom att manuellt stänga av den?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Det här med batterier...

Inlägg av bosseh » fre 19 mar 2010, 22:08

Lasse L skrev:Går det inte att starta på det "lilla" startbatteriet, så är det "bara" att med en startkabel koppla på service sidans "präktiga" batterier.
Förutsatt att det finns tillräckligt med kräm i servicebatterierna. Jag hade nog satt en BB om jag inte fått plats med ett "riktigt" startbatteri. Fördelen med ett startbatteri är att det är en nödströmkälla som kan driva en VHF eller länspump i en kritisk situation.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 19 mar 2010, 22:43

fribbe skrev:Det kan ju faktiskt vid närmare eftertanke vara så att en BB är den smidigaste lösningen när man varken har utrymme eller behov av att bygga upp stora batteribanker...
Kan man låta en BB tjäna som huvudrytare genom att manuellt stänga av den?
Jag frågade Seawolf om det en gång, är ganska säker på att han sa att det inte gick. Enda sättet att få den att bryta är att dra ur batterierna till ungf 50% eller vad det är. Till min har jag en fjärrkontroll som jag enbart kan slå på igen när den brutit själv. Mycket praktiskt om det brutit och man tex snabbt vill starta.

Edit: Har du inte en huvudbrytare för minus?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Det här med batterier...

Inlägg av janne » lör 20 mar 2010, 08:40

wirre skrev:Är det någon som har en lösning på problemet med att kylen (Isotherm ASU) håller på och startar på frysning hela tiden när solen skiner och solcellerna (med för hög spänning) förmodligen stör databoxen i isothermkylen.
Mycket irriterande, hur löser ni andra det?
wirre
Jag sätter min i läge "manuell".

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Mr Q » lör 20 mar 2010, 08:59

Parallellkoppla och skippa Batteribrain. Kommer funka hur bra som helst. Toppa med en solcell så kan du simma lugnt sen. För att dra ur batterierna helt måste du antingen glömma en lampa på eller få kortis.

Vi hade den kombon på en C&C 26 med just en md5, gick fina fisken. Vi seglade veckovis utan problems. MD5 är inte direkt tungstartad.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 20 mar 2010, 09:30

Mr Q skrev:Parallellkoppla och skippa Batteribrain. Kommer funka hur bra som helst. Toppa med en solcell så kan du simma lugnt sen. För att dra ur batterierna helt måste du antingen glömma en lampa på eller få kortis.

Vi hade den kombon på en C&C 26 med just en md5, gick fina fisken. Vi seglade veckovis utan problems. MD5 är inte direkt tungstartad.
Skippa Battbrain och ändå vara utan särskilt startbatteri? Förr eller senare glömmer alla nån förbrukare på, så att batterierna blir tomma. Det är mest därför batterierna har så kort livslängd, det är jag säker på.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Vilse » lör 20 mar 2010, 11:04

En lampa eller så..... de flesta har väl mer som drar ström. En dator tömmer batterierna snabbare än man kan tror om man tittar på en långfilm och kortis skall inte tömma batterierna, det skall säkringarna se till...
Har själv märkt att vid svag belastning är det svårt att upptäcka att strömmen håller på att sina, men kör man värmare, dator, pumpar så märks det direkt.

BB skyddar dels batterierna för ohälsosamma urdragningar eftersom kretsen bryts vid ca:12V BB utan fjärr går inte att använda som brytare utan en riktig huvudbrytare skall till. Har även en 100A huvudsäkring. (det var ju bra när jag fick kortslutning "i huvudet" och satte plus och minus fel på min nya motor och de helt nya batterierna, på en ny säkring och allt var OK) En gång bröt BB när jag hade datorn ombord ihamnen och trots fast voltmeter glömde jag tiden och BB löste ut. Spänningen sjunker snabbt mot slutet... Stängde av allt och sedan startade dieseln utan problem. Att sedan ha en solcell är ett bra satt att få lite extra startström på morgonkvisten....

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Det här med batterier...

Inlägg av Vilse » lör 20 mar 2010, 11:12

bosseh skrev:
Lasse L skrev:Går det inte att starta på det "lilla" startbatteriet, så är det "bara" att med en startkabel koppla på service sidans "präktiga" batterier.
Förutsatt att det finns tillräckligt med kräm i servicebatterierna. Jag hade nog satt en BB om jag inte fått plats med ett "riktigt" startbatteri. Fördelen med ett startbatteri är att det är en nödströmkälla som kan driva en VHF eller länspump i en kritisk situation.
Jovisst ett startbatteri kan nog bara bra om man har plats och kunna ta till i reserv, men jag brukar tänka att även elsystemet nog är en värre felkälla är urladdade batterier och det är bra att ha en lös batteridriven GPS, VHF och ficklampor/pannlampa och handdriven länspump så klart. Elsystemet har nog det flesta båtägare bristade koll på...

Skriv svar