"Nya" undervattenstenar runt Koster

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

"Nya" undervattenstenar runt Koster

Inlägg av Lasse L » ons 17 mar 2010, 16:42

Ett flertal undervattenstenar bör ritas in i korten.
Nedanstående saxat från UFS 298
http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs ... %20298.pdf

Skagerrak. Koster skärgård. Rättning av djup, djupkurvor samt grundområden.
I skärgården runt Kosteröarna har viss djupinformation ändrats, främst i intervallet
0-6m.
Ett urval av ändringar redovisas i tabell nedan. Samtliga förändringar är införda i
båtsportskort ”Västkusten Norra 2010” samt sjökort 934 (ed. 7.1), sjökort 937 (ed.
1.1) och ENC

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: "Nya" undervattenstenar runt Koster

Inlägg av S-B A-son » ons 17 mar 2010, 17:35

Uppenbarligen Hydrographicas mätningar som kommer in i verkets kort.

Men man bär nog fortfarande vara en aning försiktig. I det hittillsvarande kortet är det som synes inte ovanligt med rätt grova fel. I somras såg och hörde vi vi när en segelbåt gick på en i kortet felplacerad sten. De gick aningen för fort och det blev en j-a smäll! Jag har av en märklig slump tillgång till ett annat än av verket utgivet kort. Späckat med enslinjer och stor skala, men som sagt, man bör vara försiktig ändå!
DSC_0774 Koster resized.jpg
Kosterskärgård i kvällsljus
Kosterskärgården är i mitt tycke fantastisk.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 17 mar 2010, 18:08

Är det de gamla korten från 2:a världskriget där några båtintresserade inkallade fördrev tiden med att karlägga kosterskärgården i detalj?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 17 mar 2010, 18:39

Eller det svart/vita kortet som kallas "Vykort över Syd Kosters skärgård" med ett otal enslinjer?
Koster.jpg

Vagabond
Silvermedlem

Inlägg av Vagabond » ons 17 mar 2010, 19:37

Hej

Ja, Hydrographicas arbete har inneburit en verklig förbättring av möjligheterna att navigera sig säkrare fram i Kosteskärgården.

När jag började för 35 år sedan att segla runt i södra Kosterarkipelagen så hade vi kort som var handritade av min gode väns morfar, som då var fiskare på Ejgdeholmen utanför Havstenssund. Jag vet inte om det är dem Du tänker på Seawolf, men de handritade orginalen finns fortfarande i min väns ägo.
Jag har kunnat bekräfta flertalet av Hydrographicas mätningar i området genom bitter erfarenhet, då jag genom åren mätt många av grunden med köl i området Kyrkosund-Ramsö-Ursholmen.

Ett grund som jag lyckats undvika men dock vill höja ett varningens finger för ligger precis norr om Ramsö och benämns ”Flu´t” i folkmun. Det är markerat som bränning i Sjfv:s och Hydrographicas kort.
Det är dock en undervattenssten på ca 0,7-1 m vid medelvattenstånd. Den syns endast vid högtryck och lågvatten, eller vid mycket kraftig sjö. Hydrographica skall titta på detta igen, jag har en dialog med dem. Notera att deras definition av bränning är +/- 0,3 m.

Det är synnerligen lömskt, då man vill tro att det ligger närmare Ramsö än vad det gör. Man tror då att man går klar för grundet. Bara i somras hörde vi under en vecka talas om om inte mindre än tre mycket kraftiga grundstötningar på Flu´t. Alla med varvsbesök som påföljd, och en med bruten arm, järnskakning och sjuktransport som påföljd.

Håll mao väl ut från Ramsös norra udde, eller stryk nära, nära ;-)

Mycket Nöje
Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 17 mar 2010, 19:59

Lasse L skrev:Eller det svart/vita kortet som kallas "Vykort över Syd Kosters skärgård" med ett otal enslinjer?
Koster.jpg
Ja, det verkar onekligen likt. Uppdaterat till någon gång på 80-talet.

mvh Sven-Barry

Ove T
Guldmedlem

Inlägg av Ove T » fre 19 mar 2010, 10:32

Hej
Nu finns rättelserna från Koster skärgårgen till Det Levande Sjökortet att hämta här, http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/DLS gratis för alla, sjökortsrättelserna uppdateras normalt varje vecka. Med några få klick har du rättelserna i ditt DLS.
DLS koster 2.JPG
DLS koster 1.JPG
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » tis 23 mar 2010, 23:48

Hydrographicas kort är betydligt bättre och mer användbart än det gamla, eftersom det har 2-meterskurva och det gamla kortet vanlig 3-meters. Dock har det gamla en rad "farleder" och enslinjer inritade. Jag jämförde en hel del i somras och man tar sig fram mycket bättre med det nya.

Jag har scannat in en gammal fotokopia av det gamla, som går att tanka hem här:

http://www.hafsorkestern.se/sjokort.gif
(högerklicka och välj "spara mål som", för att få hem kortet)
En stor rackarns skrivare krävs dock för att skriva ut i A2.

Fö ska man kära (tjära?) norra udden på Ramsö för att undvika flut.

Niklas
(sommar-ramsöbo)

Skriv svar