Hur står motor tål akter pulpeten ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem

Hur står motor tål akter pulpeten ?

Inlägg av Nicce » tis 09 mar 2010, 20:53

Hej !

jag har blivit med ny gummibåt på mässan. Till min gammla har jag haft en liten elmotor men den sjunger nog också på sista versen och håller inte så länge till och då blir det nog en liten fyrtaktare tänkte jag. Men även en "liten" fyrtaktare på ca 4-6 hk väger ca 24-28 kg. Klarar verkligen akterpulpeten denna vikt ? Jag tänker mig att man seglar, det kommer stampa och skaka och ca 26 kg blir mycket massa som rör sig på en ganska klen konstruktion. Håller det verkligen ? Hur gör ni andra ?

Cheers,
Niclas

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Hur står motor tål akter pulpeten ?

Inlägg av Mr Q » ons 10 mar 2010, 06:10

Jag har uppgraderat från en 11 kg 2,5hk motor till 5 hk 20 kg.
11 kg motorn var ju absolut inga problem med vikten på pulpit, däremot 20 kg är jag också litet orolig för.

Det finns ju denna på biltema som ser ganska intressant ut. Det finns även vinkelfästen till den för sluttande akterspeglar.

Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 10 mar 2010, 08:21

Akterpulpiten bör absolut tåla en motor på 20-25 kg - den skall ju rimligtvis tåla att man stöder sig mot den eller håller i den. Jag har haft n 20-kgs utombordare på en vanlig standardpulpit (60 cm, med "mellanräcke") med ett gångjärn för justering i "hörnan", dvs inte den stabilaste sorten, utan litet sladdrig i köttet. Det har fungerat utmärkt. Det blir inte så stora krafter av en motor som hänger stilla, annat är det om den driver båten, förstås.

En sådan hållare som Q visar kan ju fungera utmärkt den också, om man hittar en plats för den. Den har en poäng till: Om man skaffar extra skenor för att fästa den, så kan man till nöds sätta dessa på akterspegeln för att hjälpa sig med om man får motorproblem och behöver en hjälpmotor för vindstilla. Men den funktionen får man också genom att köra yankee-bogsering med jollen.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 10 mar 2010, 08:45

Är inte det här en fråga (eller kanske svar) av typen 'hur långt är ett snöre'?
Jag menar - jag har sett båtar där pulpiten skulle tåla att en fullvuxen man kastas emot den med våldsam kraft. Men jag har också sett pulpitar som går att bryta loss ur däck med handkraft.

Vad den 'bör' hålla för är en sak. Vad som egentligen är är en annan. Frågeställaren pratar om en ganska 'klen konstrution'. Vilket tyder på vissa farhågor.
Nej, jag skulle säga - ta inget för givet. Att du överhuvudtaget oroar dig är på sitt sätt ett svar. Och en båt som går hårt i sjön på kryssen i frisk vind kan nog utsätta en tung motor för rätt stora g-krafter.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » ons 10 mar 2010, 09:07

Hej.
Vi har en 9,9 tvåtakt på pushpit, jag tror den väger 32 kilo och har inga problem med detta.
Håller med Eilean, konstruktionerna, dimensionerna och infästningar i/genom däck är ju väldigt olika så ett svar på frågan är omöjligt att ge.
Generellt kan man ju påpeka att man skall försöka hänga motorn så nära en vertikalstötta som möjligt, försöka få den så långt "fram" som möjligt (minimalt uthäng bak) och ha rejäla brickor (och gärna 3-4 mm plattjärn med stor anliggningsyta) mellan muttern under däck och laminatet för att sprida lasten.
//Niklas S
Faurby424

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 11 mar 2010, 07:44

Om vi överhuvud taget talar om en akterpulpit värd namnet är en motor inga problem. En motor väger max 30 kg, sitter fastskruvad i räcket och flaxar inte omkring. En pulpit som inte håller för den saken är ingen pulpit över huvud taget.
Jag påstår därmed inte att Nicce har en pulpit.

Men gör en enkel test av hur väl den sitter fast och hur mycket den flexar. Tror man därvid på funktionen "akterräcke" håller den för att stuva en motor, det vågar jag lova.
Anders S

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » tor 11 mar 2010, 22:13

Nu när du har fått dina svar måste jag ställa mig förundrande till själva frågeställningen, igen. Vad i all världen skulle du ha en så stor motor för gummidingen? Tänker du verkligen köra långa sträckor med den eller tycker du bara att det är coolt med en större besinätare. Ja kan meddela att jag gjorde tvärtom häromåret, alltså bytte från en 4 hästkraftare till en två hästkrafters Suzuki som är så himla lätt att lyfta från stora båten till den guppande lilla dingen (Bombard 260). Den gamla snurran vägde attans och var nästan omöjlig att transportera från relingen ner och över dingen på sin plats. Bästa köpet på länge, Suzukin alltså.

Men, nu blev det så att vi inte använde Suzukin alls förra sommaren. Vi rodde de korta sträckorna. Så min tips är att skaffa en dinge med rejäla åror som hålls på plats (Bombard har en fiffig fästsystem med gängor som dock också kan betraktas som jobbig). Att "reissa" runt med gummidingar i båthamnar och speciellt i naturhamnar borde egentligen förbjudas.

Om laddningssystemen för elmotorer vore litet enklare (på gång säkert) skulle jag genast byta bensinätaren till en sådan. Men årorna är bra nog.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 12 mar 2010, 06:12

kajlahtinen skrev:Nu när du har fått dina svar måste jag ställa mig förundrande till själva frågeställningen, igen. Vad i all världen skulle du ha en så stor motor för gummidingen? Tänker du verkligen köra långa sträckor med den eller tycker du bara att det är coolt med en större besinätare. Ja kan meddela att jag gjorde tvärtom häromåret, alltså bytte från en 4 hästkraftare till en två hästkrafters Suzuki som är så himla lätt att lyfta från stora båten till den guppande lilla dingen (Bombard 260). Den gamla snurran vägde attans och var nästan omöjlig att transportera från relingen ner och över dingen på sin plats. Bästa köpet på länge, Suzukin alltså.

Men, nu blev det så att vi inte använde Suzukin alls förra sommaren. Vi rodde de korta sträckorna. Så min tips är att skaffa en dinge med rejäla åror som hålls på plats (Bombard har en fiffig fästsystem med gängor som dock också kan betraktas som jobbig). Att "reissa" runt med gummidingar i båthamnar och speciellt i naturhamnar borde egentligen förbjudas.

Om laddningssystemen för elmotorer vore litet enklare (på gång säkert) skulle jag genast byta bensinätaren till en sådan. Men årorna är bra nog.

MVH
Kaj
Du har inte fel, men problemet här är att även en liten nätt fyrtaktare inte är så nätt så det stör. Och i miljöns namn kan man inte köpa enkla, lätta tvåtaktare längre. (Jag har för övrigt exakt din åsikt, min 5-hästare ligger oanvänd och tvåhästaren, gräddvispen, räcker utmärkt - bärs enkelt i en hand).

Sedan vet jag inte vilken båt Nicce har, men det kan ju tänkas att en litet större utombordare kan dubblera som både jolle- och hjälpmotor. Det går ju då att köra en fyrtaktare på "lagom" vilket inte är enkla tvåtaktares bästa gren.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 12 mar 2010, 07:27

En Honda BF 2.3, luftkyld fyrtaktare med centrifugalkoppling på 2,3 hk, väger bara 13 kg. Klart hanterbart.

mvh Sven-Barry

Nicce
Trogen medlem

Inlägg av Nicce » tor 18 mar 2010, 21:08

Hej och tack för alla svar !

Båten klarar ju 8 Hk och det kan ju vara kul att köra på ibland utan att för den saken skull störa andra båtar i hamn. Men vikten och hanteringen är ju också en viktig fråga som ni tar upp. 22-28 kg för en 4-5 Hk maskin eller 13-17 kg för an 2,5 hk är ju lite skillnad. Det är ju ingen ide att köpa en motor som det senare visar sig att man inte orkar använda då det blir för bökigt för att den är för tung. Det tål att fundera en gång till på detta och kanske fortsätta med elmotorn et tag till.

Tack !
Niclas

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 18 mar 2010, 21:54

Det finns lyftanordningar för tyngre utombordare som fästs i pulpiten som gör det lättare att montera/demontera utombordaren på gummit.

Tänk på att en liten 2-hästare visserligen fungerar att ta sig in till stranden med men är i stort sett värdelös om du vill reka på lite avstånd, kompletteringshandla i handelsboden 4 nm i väg m.m.. Användingsområdet begränsas. Avvägning mellan hanterbarheten och prestanda/ekonomi - ungefär som båten du seglar.
Henric D

Skriv svar