Biltemas lanternor - igen...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Lasse L » tis 16 mar 2010, 08:31

Tog inkråmet från en "trädgårdslampa" från Jula och monterade i en ankarlanterna.
Synlig på >1 Nm. klart tillräckligt i "ankarvikarna".
Har en "riktig" under för säkerhets skull.
Lanterna22.jpg
solskenslanterna.jpg
solskenslanterna.jpg (4.52 KiB) Visad 3990 gånger

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 16 mar 2010, 09:19

Man kan ju naturligtvis - som Anders S gör - teorisera resonemanget med lågt sittande ankarlanterna i sank.
Särskilt om man som jag seglar en ketch som med två master, två bommar, dubbla antalet stag som ännu effektivare skulle dölja lanternan.

Men verkligheten är ju sådan att ingen båt för en kurs som gör att de närmar sig i konstant vinkel hela tiden. Betänk toleransen som krävs för ständigt dölja en ljuskälla med låt säga 5 cm diameter som hänger 6 meter bakom en mast med 20 cm diameter.
Jämför gärna med den vita motorlanternan som på flertalet av våra båtar döljs bakom rullgenuan när man möts. Men i praktiken syns väl, om än något blinkande och flimrande på avstånd.
Dessutom väljer vi nästan undantagslöst våra ankarplatser vid sidan om farleder och rutter där båtar vanligtvis passerar i hög fart. Vi ankrar i bukter, flader och på andra platser där vi finner bästa möjliga naturliga skydd vid sidan om passerande trafik.
Men visst, självklart är inte en lågt placerad lanterna idealisk om vi ankrar på en ur trafiksynpunkt utsatt plats. Men hur ofta sker det? I områden med tidvatten kanske någon gång, men här hemma?

Jag tycker saken är ganska självklar - man närmar sig en skyddad plats för att själv ankra eller förtöja. Eller för all del - för att passera. Man rundar udden och kommer in i fladen. Vart tittar man i första hand; framåt eller uppåt?
Det här är precis samma resonemang som gör att en tri-color masttoppslanterna kanske inte är en så bra idé i trånga vatten utan mest passar på havet och de stora fjärdarna.

Apropå användandet av fotogenlampa. Tilförlitligheten beror nog på lampans kvalitet. Jag har i alla år, på alla mina båtar alltid använt en och samma ankarlanterna med rötter från 50- eller 60-talet. Den hängs i akterstaget för att maximera avståndet till masten på en höjd av ca 2 m över däck. Fabrikatet är 'Jena Feuerhand' vilket torde vara urmodern till alla dessa kinalampor som nuförtiden säljs i parti och minut. Den har aldrig slocknat! Inte ens under några vidriga nätter för ankar i stormvindar. En påfyllning räcker för 3 septembernätter.

Ha gärna en topplanterna för vissa behov. Tänd gärna flera ljus om man känner sig orolig. Ingen kan ju gärna bötfälla sådan tilltag. Då borde ju läslampan som lyser ut genom ruffönstret vara förbjuden vid svajliggning. Men var inte så säker på att man alltid är lättobserverad med enbart ett svagt blåaktigt LED-ljus 18 meter upp i luften som i styrka och färgtemperatur konkurrerar med stjärnorna. Särskilt om lanternan har en fresnellins som fokuserar ljuset rakt åt sidorna.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 16 mar 2010, 10:08

S-B A-son skrev:Om man tänkt sig att (av olika skäl) byta ut ankarlanternan, kan denna historia från den onämnbara kedjan kanske vara något?
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=140355

Vid nattankring har jag har en LED-bestyckad stormlyktliknande historia med massor av batterier i bottendelen upphissad i sejnfallet. Man kan justera ljusstyrkan med ett litet vred och den lyser som bara den. Vttentät och tung. Inköpt på någon Elfa-rea.

mvh Sven-Barry

PS. Såg namnet Bildemort nyss. Skrattar fortfarande ... DS.
Den lyser fint har jag sett på båtbekants snipa. Orättvist enkelt för småsnipsägarna att fixa led-lanternor! Man skulle haft två såna där som ankarljus.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 16 mar 2010, 10:33

[quote="Lasse L"]Tog inkråmet från en "trädgårdslampa" från Jula och monterade i en ankarlanterna.

(Hur) Har du löst problemet med att släcka den? Jag ser att du även "organiserat" den lilla solpanelen ?
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 16 mar 2010, 11:44

jag har en trädgårdslampa (39 kr?) på en pinne i aktern. Lyser alltid och håller >3 somrar. Pinnen utgör även reservskaft till levangen. Eftersom jag inte har något Gevalia ombord har jag svårt att hantera oväntade besök och vill gärna synas.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tis 16 mar 2010, 14:13

Min ankarlanterna har jag gjort gm att modifiera Biltemas LED-lanterna 360° för båtar under 7 m. (25-7705) Jag kortade ner röret till ca 3 cm och monterade foten på en rund Al-plåt i vilken jag fäste upphängningsanordningen. Smidig gummikabel med cig.propp till uttag i sittbrunnen. Funkar i alla väder.

Staffan

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 16 mar 2010, 17:19

Anders S skrev:
Lasse L skrev:Tog inkråmet från en "trädgårdslampa" från Jula och monterade i en ankarlanterna.

(Hur) Har du löst problemet med att släcka den? Jag ser att du även "organiserat" den lilla solpanelen ?
:oops: Släcka den!
:idea: Nä det går inte.
8) Jomenvisst går det, har dragit ner en kabel till en strömbrytare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 16 mar 2010, 18:24

Lasse L skrev:
Anders S skrev:
Lasse L skrev:Tog inkråmet från en "trädgårdslampa" från Jula och monterade i en ankarlanterna.

:oops: Släcka den!
:idea: Nä det går inte.
8) Jomenvisst går det, har dragit ner en kabel till en strömbrytare.
Jag tycker det är FINT att du tänker på miljön och använder solpanelen för att spara ström. Annars kunde man ju tänkt sig att strömmata via den kabeln... (Något säger mig att du tänkt den tanken redan. Det sitter ju en fotocell i de därna också).
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 16 mar 2010, 18:42

Jag tycker det är FINT att du tänker på miljön och använder solpanelen för att spara ström. Annars kunde man ju tänkt sig att strömmata via den kabeln... (Något säger mig att du tänkt den tanken redan. Det sitter ju en fotocell i de därna också).[/quote]

:wink: Normalt så släcker jag den inte, ser trevligt och "bebott" ut när den lyser vid bryggan.
:arrow: Släcks vid nattkörning, annars kan jag bli tagen för låångt fartyg.
:oops: När jag "konstruerade" denna utmärkta produkt glömdes strömbrytaren av så den fick lysa av sej själv ett helt år.
Svart plastpåse användes då för att "släcka"vid nattkörning.
På höst o vintern räcker inte solljuset till för att ladda till en hel natts lysande.
:?: Undra huru många centiliter diesel jag sparat med soldriften?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 16 mar 2010, 18:50

Lasse L skrev: :wink: Normalt så släcker jag den inte, ser trevligt och "bebott" ut när den lyser vid bryggan.
:oops: När jag "konstruerade" denna utmärkta produkt glömdes strömbrytaren av så den fick lysa av sej själv ett helt år.
På höst o vintern räcker inte solljuset till för att ladda till en hel natts lysande.
Något, jag vet inte vad, säger mig att detta inte handlar om segelbåt!
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 16 mar 2010, 19:35

Anders S skrev:
Lasse L skrev: :wink: Normalt så släcker jag den inte, ser trevligt och "bebott" ut när den lyser vid bryggan.
Något, jag vet inte vad, säger mig att detta inte handlar om segelbåt!
Helt rätt den sitter på min, fortfarande infrusna, motorbåt.
På segelbåten <7m har jag en Biltema anklant.
http://lasselundell.se/page4.html
[/attachment]
Ankarlanterna 2.jpg
Ankarlanterna 2.jpg (6.46 KiB) Visad 3723 gånger
Bilagor
maria3.jpg

Skriv svar