Däckskontakt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Däckskontakt?

Inlägg av gvs » sön 14 mar 2010, 20:37

Jag ska montera vindinstrument och har masten stående på däck. Instrumentkabeln har 4 ledare + skärm. Däckskontakter med 5 ledare verkar vara svårt att hitta, måste skärmen kopplas? I masten har jag inga andra kablar förutom en motorlanterna som sitter ca 2 meter upp, kabeln till den går i en annan kabelränna.

En idé som jag fick var att leta reda på en 7-polig kontakt och dra alla tåtar i samma, men det ger ju problemet att kontakterna inte brukar gilla att få ner mer än 1 rund kabel, eller?

Alltså: 4,5 eller 7 poler?

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 09 aug 2004, 12:13
Ort: Stockholm

Re: Däckskontakt?

Inlägg av chrise » sön 14 mar 2010, 22:01

Borde det inte vara bäst att köra med metallkontakter och sätta skärmen i "skalet"? (4 pol alltså).
Det blir nog svårt att få ner fler kablar i en 7-polig och få det så tätt som man vill. Du kan ju iofs prova med sikaflex....

/ ChrisE

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Däckskontakt?

Inlägg av bosseh » sön 14 mar 2010, 22:30

Sätt en svanhals eller genomföring och koppla under däck. Helt problemfritt!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Eilean » sön 14 mar 2010, 22:31

Jag har nog tyvärr gjort erfarenheten att sådan här övningar sällan blir bra i längden.
Svanhals.

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Däckskontakt?

Inlägg av gvs » sön 14 mar 2010, 23:15

Sätta skärmen i godset lät ju intressant, frågan är om det funkar i praktiken? Kanske kan klämma den mellan gängorna?

Svanhals skippar jag gärna, tätt ska jag nog kunna få det i alla fall.

Polypen
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:21

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Polypen » mån 15 mar 2010, 13:06

Behåll dina kablar med kontakter och montera dit en SureThru däcksgenomföring från Mitron. Då har du som tidigare sagts dina kopplingar under däck. Bättre än svanhals, enklare vid av/på-mastning och är mer ur vägen än en svanhals. Kolla på Mitrons hemsida http://www.mitron.se

/P

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Däckskontakt?

Inlägg av gvs » mån 15 mar 2010, 14:46

Såg den genomföringen på mässan, verkar smart! Dock så vill jag gömma alla kablar under innertaket...

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Däckskontakt?

Inlägg av bosseh » mån 15 mar 2010, 16:43

Om du nu envisas med kontakt och inte kan tänka dig en liten vackert snidad trälåda under däck så satsa på en riktig kontakt typ Bulgin Buccaneer. Du kan göra en y-skarv på kabeln, antingen med ett y-rör av krympslang med smältande insida eller vulktejp. Bättre tycker jag med en kopplingsdosa på masten, man kan ta en vanlig rund eldosa av plast eller lättmetall, lite silikon i förskruvningarna så blir det ubåtstätt. Det förenklar också reparationen om man skulle råka glömma lossa kontakten vid avmastning ....

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Mr Sailman » mån 15 mar 2010, 21:47

Har haft däckskontakter tidigare och har dåliga erfarenheter. Har svanhals nu och kan bara konstatera 2 nackdelar - jobbigt att få igenom ett större kabelpaket men det gör man å andra sidan bara en gång om året plus att fockskotet kan fastna under böjen om man har otur. Det senare kan man åtgärda med en bygel över svanhalsen eller att knyta en tamp som hindrar något att fastna. Känns väldigt bra att ha alla kontakter och skarvar torra och skyddade under däck!

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Däckskontakt?

Inlägg av gvs » tis 16 mar 2010, 06:08

Vad är det som brukar läcka? Som jag ser det finns det två ställen, anslutningen däck - kontakt eller där kabeln går in i kontakten (den del som sitter fast i masten alltså). Så svårt kan det väl inte vara att få det tätt? (Ni har snart övertygat mig...)

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Mr Sailman » tis 16 mar 2010, 06:43

Problemen jag haft med däckskontakt har inte varit läckage utan slitage och korrosion med dålig elektrisk kontakt som följd. Med svanhals eller annan genomföring av hela kablarna har man alla kontakter och skarvar i torrt utrymme under däck vilket även underlättar vid ev felsökning. Vid större antal kablar är det nog dessutom det enda som fungerar praktiskt, själv har jag en ansenlig mängd som ska upp i masten - trefärgslanterna, ankarlanterna, motorlanterna, däcksbelysning, vindgivare och radar. Man vinner även flexibiltet, lätt att addera med ytterligare kablar om behov uppstår.

Hallberg-Rassy har förresten infört en enkel och elegant lösning på senaste modellerna HR310, HR372 och nyare HR342 - kablarna fortsätter ner under däck genom mastfoten, skyddat och helt osynligt från utsidan.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Eilean » tis 16 mar 2010, 09:42

Nu lever väl mina kabelgenomföringar/däckskontakter ett hårdare liv än de flesta andras då min båt ligger utan täckning i sjön året runt. Den här vintern har de ju mestadels legat under en snödriva i snart fyra månader.
Jag har testat åtdragbara genomföringar med gummibussningar, s.k. däckskontakter i mässing, en flora av diverse plastkontaktdon som påståtts vara vattentäta. Ofta med extra hjälp av vulktape oh krympslang. Har dock inte testat 'Shure-thru'.
Ibland funkade saker en hel säsong, ibland till och med längre! Flera säsonger. Men alltid så läcker det till sist. Oftast genom själva kabelgenomföringen verkar det som. Och nu sist ett dyrt buccaneer-don. Det har faktiskt skött sig i ganska många år men jag upptäckte i söndags när jag var ombord och körde igång alla funktioner att däcksljuset inte fungerade. Och konstaterar att även Buccaneerkontaktens sladdhane läckt till slut. Huset var fyllt med muggigt vatten, all metall, lödtenn var korroderat till en härlig gegga. Den har uppenbart läckt en längre tid, med saltvatten också.
Så nu blir det en svanhals till mesanmastens kablar också. På stormasten har jag redan bytt.

Det är märkligt hur ofta man lägger ner massor med tid, pengar och energi för att till sist stå där med den trögfunna insikten att en simpel, osexig low-techlösning trots allt är bäst. En svanhals kostar ca en 500-hundring. Men den kommer aldrig att slitas ut och kommer alltid, för all framtid kunna ta han om alla kablar och utan bekymmer inför eventuella kompletteringar. Och placerar man den med eftertanke skall den inte fiska skot eller vara i vägen.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Däckskontakt?

Inlägg av bosseh » tis 16 mar 2010, 10:10

Det är lite hårt ibland att erkänna att det är lowtech som funkar trots att man gillar teknik. Men så är det.
Min riktiga lowtech lösning är en slang som börjar inne i masten och som sen träs på en rörstump i däck och säkras med en slangklämma. Den något mer avancerade lösningen är att ha ett gängat rör och sätta en gammal trädgårdsslangskoppling på slangen.
Alla utsatta kontakter och genomföringar läcker förr eller senare, frågan är bara när och hur mycket. Och hur lätt det är att fixa!

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Däckskontakt?

Inlägg av janne » tis 16 mar 2010, 10:41

"Cableport", på bilden nedan, tycker jag är en bra lösning. Mindre utsatt än en svanhals och lättare att få igenom kablar. Shurethroughs stora nackdel visar sig när man ska byta kablar, den har dessutom ett mer begränsat utrymme för kablarna.
45058.jpg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Eilean » tis 16 mar 2010, 10:56

bosseh skrev:... är en slang som börjar inne i masten och som sen träs på en rörstump i däck och säkras med en slangklämma.....
Jag har varit inne på samma tankar. Men inte riktigt fått till en lösning i mina tankar kring hur man undviker att slangändan inne i masten inte 'fiskar' vatten som rinner/droppar där. Helst skall ju slangändan peka nedåt som en svanhals.

Skriv svar