@Sea rib
Re: @Sea rib
Jag funderade också litet på denna. Men är litet tveksam till målad aluminium - det dröjer inte länge innan man skavt bort litet färg och då kommer oxiden krypande under skulle jag tro. Sedan kan man ju alltid dra bort all färg och köra naket. Men man lär nog missfärga sig själv och sina kläder. Och vad händer när oxiden kryper in under fogen mellan aluminium/pvc? Får man en lös badring och ett kar att baka i?
Såg du något pris?
Såg du något pris?
Re: @Sea rib
Det verkar väl inte så dumt. Då är den viktiga frågan: vilken aluminumkvalitet har använts och hur är botten skyddad mot skrap, finns det någon slit- eller offerlist för kölen och skrovsidan, där jollen lägger sig när man drar upp den på stränderna. En så lätt jolle kan man annars bära, men med totalvikt på hela båten runt 30 innebär att skrovet väger garanterat mindre än 10 kg och blir ju tunt, även om det är starkt nog som båtskrov. Man får alltså vara minst lika rädd om skrovet som man är rädd om en gummibåt. Men tänker du dig att ha dävertar, så varför inte?
Svaga punkter, som Eilean sade: Skarven mellan ponton och skrov och aluminiumskrov och skavsår som blottar bara helt litet av metallen. Aluminium som oxiderat håller bra, men skaver man oavbrutet bort oxiden (kölskenan) tar den ju slut efter ett tag. Aluminiumbåtar kräver också att man håller dem minutiöst rena från smuts (korrosionsrisk via "evig fukt"). Beslag och skruvar i mässing, brons, rostfritt skapar direkt korrosion. Måla den ALDRIG med bottenfärg med koppar... absolut förbjudet, trots epoxybehandling
Svaga punkter, som Eilean sade: Skarven mellan ponton och skrov och aluminiumskrov och skavsår som blottar bara helt litet av metallen. Aluminium som oxiderat håller bra, men skaver man oavbrutet bort oxiden (kölskenan) tar den ju slut efter ett tag. Aluminiumbåtar kräver också att man håller dem minutiöst rena från smuts (korrosionsrisk via "evig fukt"). Beslag och skruvar i mässing, brons, rostfritt skapar direkt korrosion. Måla den ALDRIG med bottenfärg med koppar... absolut förbjudet, trots epoxybehandling
Anders S
Re: @Sea rib
Jag har för mig att YL240 kostade 10 990 sek och YL260 11 990 sek. Har prislistan hemma, så jag kan kolla ikväll.
Re: @Sea rib
Vad skulle fördelen med en sådan här båt vara jämfört med en med upplåsbar köl?
mvh Sven-Barry
mvh Sven-Barry
Re: @Sea rib
Det skulle väl vara samma fördelar som med vanliga rib-ar; högre fart för motor (om det nu är intressant), lägre släpmotstånd, i teorin tåligare båt vid uppdragning och viktigast för mig - stadigare och formfastare durk.S-B A-son skrev:Vad skulle fördelen med en sådan här båt vara jämfört med en med upplåsbar köl?
mvh Sven-Barry
Nackdelarna är ju flera, priset, vikten, tar mer plats tömd. Och så farhågorna kring just aluminium i en sådan här båt.
Re: @Sea rib
3 fördelar:
1. Mindre motstånd i vattnet
2. Styv botten gör det enklare att montera motorn, då durken inte gungar runt.
3. Känns tryggare att åka med en båt som inte har vågrörelse i botten
Allt enligt säljaren. Själv tror jag att åtminstone punkt 1 och 2 stämmer.
1. Mindre motstånd i vattnet
2. Styv botten gör det enklare att montera motorn, då durken inte gungar runt.
3. Känns tryggare att åka med en båt som inte har vågrörelse i botten
Allt enligt säljaren. Själv tror jag att åtminstone punkt 1 och 2 stämmer.
Re: @Sea rib
Hur man än vrider och vänder på det, med eller utan hård botten, blir en sådan liten båt mer eller mindre "dålig" i sjön.
Mitt skäl att skaffa en liten gummibåt är ett och endast ett, vikten. Den går lätt att ensam få ombord och är lätt att hantera och stuva uppblåst på fördäck, eller att klämma ihop i sin bag och stuva under däck.
Visst, med uppblåsbar köl är den ranglig att stå i, men jag tror att ett hårt däck bara gör det hela marginellt stabilare. Det handlar nog ändå om att stå på knä (och be en bön om att förbli torr).
Varför skall man ha en liten båt om man inte vill kunna stuva undan den?
mvh Sven-Barry
Mitt skäl att skaffa en liten gummibåt är ett och endast ett, vikten. Den går lätt att ensam få ombord och är lätt att hantera och stuva uppblåst på fördäck, eller att klämma ihop i sin bag och stuva under däck.
Visst, med uppblåsbar köl är den ranglig att stå i, men jag tror att ett hårt däck bara gör det hela marginellt stabilare. Det handlar nog ändå om att stå på knä (och be en bön om att förbli torr).
Varför skall man ha en liten båt om man inte vill kunna stuva undan den?
mvh Sven-Barry
Re: @Sea rib
Vad målar tex kustbevakningen sina båtar med?Anders S skrev: Måla den ALDRIG med bottenfärg med koppar... absolut förbjudet, trots epoxybehandling
Re: @Sea rib
För att man inte behöver en stor klump för att i de allra flesta fall tranportera högst 2 personerS-B A-son skrev:....Varför skall man ha en liten båt om man inte vill kunna stuva undan den?....
För att en liten är billigare än en stor
För att en stor blir klumpig hängandes i dävertarna
Många har sina jollar, även små uppblåsta långa tider. Min nuvarande blåste jag upp när jag köpte den för 6 år sedan och har aldrig släppt ut luften!
Re: @Sea rib
Tycker att maxlasten är ganska liten. En 260 bör kunna bära ca 500 kg. Dessutom klarar den liten motor. Det är suveränt med en jolle som planar med hela familjen i. Räckvidden blir mycket större och användningen av jollen ökar.
Henric D
Re: @Sea rib
Tycker att maxlasten är ganska liten. En 260 bör kunna bära ca 500 kg. Dessutom klarar den liten motor. Det är suveränt med en jolle som planar med hela familjen i. Räckvidden blir mycket större och användningen av jollen ökar.
Henric D
Re: @Sea rib
Nope, minsta Suzumar RIB är 270 och den kostar 14 500.
Re: @Sea rib
OK Q ett par tusingar är inte att förakta.
Annars är min erfarenhet att listpriset är ett slags riktpris man kan utgå från. Nu har väl Q redan köpt sin lilla murkla men köper man en snurra av handlaren får man köpa gummit för helt andra priser. Listpriset för den YAM jag nyss köpte var 13 600 men när en motor inhandlades fick man den för under 7 000 kr, det är nästan 50 % i rabatt.
Kollade runt på blocket för ett tag sedan och det vimlade av nya gummin av helt okända fabrikat. Priserna var häpnadsväckande låga för förhållandevis mycket, t.ex. såldes något som hette Silve Wave 290 med högtrycksdurk för 5995 kr. Såg mycket bättre ut än Biltemajollen på bild. Klarade 9,9 hk. Kände mig lite korkad som inhandlat en YAM för en tusning mer.
Annars tycker jag Suzumars båtar verkar bäst av motormärkenas båtar men av ekonomiska skäl mäste man ju välja ett visst motormärkes gummi om man särskilt vill ha ett motorfabrikat/modell.
Annars är min erfarenhet att listpriset är ett slags riktpris man kan utgå från. Nu har väl Q redan köpt sin lilla murkla men köper man en snurra av handlaren får man köpa gummit för helt andra priser. Listpriset för den YAM jag nyss köpte var 13 600 men när en motor inhandlades fick man den för under 7 000 kr, det är nästan 50 % i rabatt.
Kollade runt på blocket för ett tag sedan och det vimlade av nya gummin av helt okända fabrikat. Priserna var häpnadsväckande låga för förhållandevis mycket, t.ex. såldes något som hette Silve Wave 290 med högtrycksdurk för 5995 kr. Såg mycket bättre ut än Biltemajollen på bild. Klarade 9,9 hk. Kände mig lite korkad som inhandlat en YAM för en tusning mer.
Annars tycker jag Suzumars båtar verkar bäst av motormärkenas båtar men av ekonomiska skäl mäste man ju välja ett visst motormärkes gummi om man särskilt vill ha ett motorfabrikat/modell.
Henric D