Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av Anders S » lör 30 jan 2010, 09:23

Om Ståkålmare är bäst beror det rimligtvis på något magiskt med själva platsen. Min uppfattning (byggd på ett begränsad men ändå rimligt stor undersökningspopulation) är att nästan alla stockholmare kommer någon annan stans ifrån. Ofta från det sk "landet", Grästorp, Gimo och Grythyttan, typ.

Det enda viktiga; Stockholmare är icke norrmän ! :mrgreen:
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av HR312 » lör 30 jan 2010, 10:27

Detta med Norge är ju känsligt och det är svårt för svenskar/danskar att ha synpunkter på broderfolkets uppförande i ett läge när deras BNP snart går om vår (trots att de ungefär är hälften så många.) och risken är påtaglig att uppfattningarna hänförs till avund och missunnsamhet. Till det kommer naturligtvis att det aldrig går att kategoriskt uttala sig generellt om ett helt folk.

Samtidigt är det ett faktum att några av de mest idiotiska uppförandena till sjöss begås av broderfolket och tätplatserna på "idiotlistan" domineras ständigt av personer från det nordvästra grannlandet. Det är lätt att dra slutsatsen att broderfolket domineras av egenskaperna ohämmad egoism, stillöshet, gåpåaranda och allmän fräckhet. Men det har gått så långt att bekantskapskretsen anmärker att den där norrmannen var faktiskt rätt trevlig när man möter en anständig sådan. Omdömen har bildats genom 10-tals år på västkusten. Det ska påpekas att trots att antalet danskar, tyskar (trots de många negativa synpunkter som omtalas av dessa i olika sammanhang) och holländare ständigt ökar (särskilt i de södra delarna)smälter de väl in och de folken är som svenskarna, somliga trevliga och somliga lite mindre trevliga. Tycker de nämnda folkslagen tillför mycket och särskilt danskarna och holländarna är generellt bra båtfolk (även om det såklart finns undantag).

Jag tvivlar inte på att det finns andra svenskar som har annan uppfattning och förhoppningvis stöter man på den trevliga delen av broderfolket i framtiden.
Henric D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av stangen » sön 31 jan 2010, 19:50

Fördomar kan ju vara roligt att släppa loss - om man kan hantera dem :)

I en bejublad tråd på Fendern.se ett par år sedan http://forum.hamnen.se/seglar-snack/225 ... f%F6rdomar grasserade de hej vilt. Humor!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av benq » tor 04 mar 2010, 21:56

"Samtidigt är det ett faktum att några av de mest idiotiska uppförandena till sjöss begås av broderfolket och tätplatserna på "idiotlistan" domineras ständigt av personer från det nordvästra grannlandet. Det är lätt att dra slutsatsen att broderfolket domineras av egenskaperna ohämmad egoism, stillöshet, gåpåaranda och allmän fräckhet. Men det har gått så långt att bekantskapskretsen anmärker att den där norrmannen var faktiskt rätt trevlig när man möter en anständig sådan. Omdömen har bildats genom 10-tals år på västkusten"
Her er ting vi kan diskutere, det var noe annet enn den svenske artisten som bare dummet seg ut. Jeg har vært en måned hvert år i 15 år på ferie ved kysten utfor Umeå, og der sett det svenske båtlivet i praksis. Alle bruker redningsvest, nesten bare de skal sitte på brygga, i Norge tar de færreste vesten på ombord i båten. Det rekker bare vi vet hvor den er. Men så er det slik at hvis den "Svenske Stat" kommer med ett pålegg/lov så sier 90% av Svenskene ja og amen. I Norge så sier vi ikke fan ingen skal bestemme over oss. Og på den måten kan jeg ramse opp sak for sak. Kan nok hende at vi er mere "rebeller" her på berget. Råtne epler finnes i alle kasser, men det er å håpe at de fleste norske båtfolk er OK folk. Hvis ikke så kan det jo være at det bør startes en tråd på en eller annen Norsk båtside og ta opp problemet.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av mariatherese » lör 06 mar 2010, 07:34

Norrmän är enligt min erfarenhet inte sämre på att köra båt än andra. Och inte heller köper jag när folk säger att de med riktigt nya stora båtar är sämre på att köra båt och ställer till det på havet. De stackars norrmännen tillhör då två bespottade kategorier och känner kanske inte ens till den jantelag som gäller i Sverige. Kommer någon in och klantar till det så det ryker om det i en liten Maxi 77:a så är folk betydligt mer förlåtande... är inte det konstigt? Varför kan man inte vara förlåtande mot den norrman som har en stor båt likväl? Det luktar...

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av Mats Brage » tor 11 mar 2010, 00:07

Visst känns ibland både attityden bland stockholmare emellanåt som väl inkrökt och känsligheten stor när tån blir trampad på - lite som när en storebror blir omsprungen av lilla syster, och likadant kan jag känna att reaktionen är mot norrmän i stora båtar.

Vi stockholmare ( och jag är faktiskt 3 generationen så jag kan nog säga att jag är genomimpregnerad av både dialekt och av ekenblod - begränsat inflöde av blod från landet) tycker jag ofta betraktar våra mellansvenska städer lite nedlåtande och att Sverige snurrar runt Stockholms innerstad, vilket även gäller våra så kallade rikstidningar. Mig veterligt är exempelvis DN ingen riktig rikstidning utan snarare en stockholmstidning som har viss spridning utanför stan.

Frankrike anses ju vara ett land som är centralt styrt och där det mesta snurrar kring vad som händer i Paris, även om Lyon stretar emot så mycket som går, och Marseille inte bryr sig utan livet rullar på utan att man bryr sig så mycket om Paris. Kan man säga det samma om våra tre största svenska städer? Jag arbetade under ett antal år med Paris som bas och såg/hörde mina franska kollegors intryck av Sverige som ett lika centralistisk land som Frankrike, och jag hade tills dess inte riktigt betraktat Sverige utifrån på det sättet - ganska intresant tyckt jag i alla fall.

Nej, själv är jag av den uppfattningen att individen är den väsentliga inte dialekten/härkomsten.

Mats
Scanner 391 nr 142

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av fredrikk » fre 12 mar 2010, 09:29

mariatherese skrev:[...]den jantelag som gäller i Sverige. Kommer någon in och klantar till det så det ryker om det i en liten Maxi 77:a så är folk betydligt mer förlåtande... är inte det konstigt? [...] Det luktar...
Tror att detta handlar om ödmjukhet inför uppgiften mer än avundsjuka (som folk ständigt beskylls för i detta land). Du kan bara klanta till det i viss utsträckning med en 77:a. Hanteringen är rel. enkel. Om något misslyckas håller sig konsekvenserna på en förhållandevis rimlig nivå. I många situationer kan handkraft räcka för att rätta till situationen. Är man nybörjare och skaffar en 77:a så visar man ödmjukhet inför uppgiften. Någon som är ödmjuk är alltid lättare att hjälpa, och lättare att förlåta om det skulle krävas.

Om du däremot som nybörjare skaffar dig en jättebåt visar du inte ödmjukhet inför uppgiften. Sen kan man vara hur trevlig som helst, och ha de bästa av avsikter. Men man har valt att sätta sig i en besvärligare situation. Liksom den som med nytt körkort skaffar en högerstyrd Jaguar typ E.

Hälsar fredrikk, som tränar tränar tränar på att tänka det bästa om människor i alla situationer.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 16 mar 2010, 16:02

morg skrev:
tillhavs skrev:Det är nog få som förstår sig på stockholmare utanför stockholmsområdet. Deras oförskämdhet och gapighet är välkänd. Alla icke stockhlmare kallas som regel föraktfullt för lantisar, bondläppar mm. Inte så underligt att dom är tämligen illa sedda i övriga landet. Dessvärre får vi alla lida för stockhlmarnas klantiga uttalanden och handlingar. Media behärskas ju nästan helt av stockholm där de ohämmat kan sprida sin minst sagt andefattiga stockholms-amerikanska. Drar mig till minnes när man i ett tv-program för några år sedan gav sig på käcka och snygga Tone Bekkestad med löjliga norgeskämt. Man skämdes. Tone svarade lugnt med ett medlidsamt leende, något som de självgoda stockholmarna förmodligen inte begrep. Det finns här i Blekinge ett antal Norrmän som är både omtyckta och välsedda pga. sitt rättframma och lättillgängliga sätt.
Kategoriskt, stereotyp, tramsigt och fruktansvärt ointelligent inlägg!

EDIT: Vi är nästan 2 miljoner som bor här och alla golfklappar inte år Uggla.
Det där sista; "Vi är nästan 2 miljoner som bor här och alla golfklappar inte år Uggla."...? Är det ett prov på den höga 08-intelligensen?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Norges kompleks /Flyttad till Klotterplanket/

Inlägg av stangen » ons 17 mar 2010, 14:29

Ha, ha , ha... vad löjliga ni är.

Denna sorts komplex finns väl överallt. Mellan Västvärlden och U-länder eller Asien, Belgien och Frankrike, USA och Kanada, Sverige och Norge, Stockholm och Göteborg, Malmö och Lund, Stortstad mot Småstad varsomhelst, Linnéstaden och Bergsjön, Östermalm och Södermalm eller i sin allra enklaste, mest pinsamma version, vilken sida av gatan du bor på. Märkligt hur mycket folk stör sig på ett postnummer :)
Eller varför inte vilken sorts båt du har; seglar du spetsgattat och har vegamössa möts du automatiskt med honnör. Har du en fläskig AWB, vita ben och grälla seglarskor möts du av förakt och en snusloska.
Vem du är som person spelar ingen som helst roll - du är alltid dömd på förhand.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar