Aspect 40
Re: Aspect 40
Lugn och fin nu, blur - det var ju just det jag försökte få fram - att man behöver gå till den tekniska specifikationen för att se signifikanta skillnader och inte bara kosmetiska.
Och att vara specifikt intresserad av dessa tekniska skillnader och inte bara en allmänt båtlivsglad besserwisser.
Finns det något som för en vanlig svenssonmässbesökare direkt får denna båt att på ett tydligt sätt skilja sig från alla andra, med blotta ögat alltså?
MVH
Håkan
Och att vara specifikt intresserad av dessa tekniska skillnader och inte bara en allmänt båtlivsglad besserwisser.
Finns det något som för en vanlig svenssonmässbesökare direkt får denna båt att på ett tydligt sätt skilja sig från alla andra, med blotta ögat alltså?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Vissa Peugoutmodeller är vid första anblick och för en oinvigd ganska lika en Ferrari till utseendet, så vi kanske inte ska dumförklara Maxi33 helt.
Nej Q, det är bara en Peugeotmodell, gamla 406 coupé som givit drag åt Ferrari 360. Genbruk kallas det på danska. Pininfarinianerna är inte dumma!Mr Q skrev:Vissa Peugoutmodeller är vid första anblick och för en oinvigd ganska lika en Ferrari till utseendet, så vi kanske inte ska dumförklara Maxi33 helt.
F.ö. är det skoj med nya svenska båtar. Håller inte med min gode vän Maxi 33 om att det är en dussinbåt. Smalare, annan akter, och ser ut att ha högre rigg är väl det som direkt slår en när man ytligt kikar på bilder jämfört med the average new boat. Sen är väl överbyggnaden kanppast en mästares verk, men so what!
Fast inte är han dum för det! Maxi 33 alltså!
mvh Sven-Barry
Nej, den är 40 fot och vit. Har mast också. Som nästan alla andra. Så klart att ni inte kan skilja dem åt.Maxi33 skrev:Finns det något som för en vanlig svenssonmässbesökare direkt får denna båt att på ett tydligt sätt skilja sig från alla andra, med blotta ögat alltså?
Det som skiljer detta från många andra båtar är: låg vikt, djup och designad köl, smal, hög ballastprocent, planar på halvvind, säger de i filmen, byggd i Norrland och designad för svenska förhållanden. Idén kommer från en seglarfamilj som seglat mycket och som samtidigt byggt upp en stor koncern, kolla seglet. De hävdar själva att det är en modern variant av smaragd. Med de resultat de gjort så verkar den segla mycket bra. Spännande koncept, de hade film och segel på mässan i helgen vore kul att kolla in båten och testa den.
Du är inne på rätt spår, blur, fortsätt med att den har sittbrunn öppen akterut, ratt och roder, sittbrunnsbänkar, skotwinschar, avlastare, osv osv - allt i stort sett som på många andra båtar i detta grundkoncept. Och att den är smalare än många andra ja, det såg jag faktiskt, liksom det där med toalettsits i kolfiber.
Du och många andra som har intresse och kunskaper för raciga båtar med boende som lägre prioritet ser naturligtvis mycket som jag och många med mig inte ser - eller rättare sagt inte ser det stora i.
Jämför med min profession, stora fartyg och lasthanteringsutrustning på fartyg och i hamnar.
Blur och många andra skulle kunna titta på två liknande fartyg och rycka på axlarna och säga två AWF (Average white ferry) - medan jag skulle se en rad signifikanta skillnader som placerar dessa två färjor i olika genarationer och användningsområden.
MVH
Håkan
Du och många andra som har intresse och kunskaper för raciga båtar med boende som lägre prioritet ser naturligtvis mycket som jag och många med mig inte ser - eller rättare sagt inte ser det stora i.
Jämför med min profession, stora fartyg och lasthanteringsutrustning på fartyg och i hamnar.
Blur och många andra skulle kunna titta på två liknande fartyg och rycka på axlarna och säga två AWF (Average white ferry) - medan jag skulle se en rad signifikanta skillnader som placerar dessa två färjor i olika genarationer och användningsområden.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Schwidja sammanfattade det på ett bra sätt. Jag vill också tillägga att den har vanten utdragna till relingen vilket hindrar bruk av större genua. Båten är alltså designad för fock och gennaker, vilket är bra då en gennaker går bättre än en genua under 60 grader och de flesta fraktionsriggade båtar kryssar bättre med fock än med genua. (nu lär det väl bli ett liv
)
Över?Mr Q skrev:Schwidja sammanfattade det på ett bra sätt. Jag vill också tillägga att den har vanten utdragna till relingen vilket hindrar bruk av större genua. Båten är alltså designad för fock och gennaker, vilket är bra då en gennaker går bättre än en genua under 60 grader och de flesta fraktionsriggade båtar kryssar bättre med fock än med genua. (nu lär det väl bli ett liv)
//Niklas S
Sorry, ja större vinklar, dvs mer akterlig vind än 60 grader. Eller över.
Jag har nu sett och klämt på Aspect40 på mässan. Förutom att båten var fullständigt fantastisk och att vill-ha-begäret slog fullständiga frivolter, så var ju paret Tannergård så otroligt trevliga. Man vill nästan köpa båten bara därför.
Han berättade att båten gör mellan 12 och 14 knop i 8 m/s på undanvind och på plattvatten. Mellan 10-12 m/s så böjar man närma sig 20 knop.
Båten är alltså en överriggad 40-fotare med precis all kölvikt i bulben 2,14 m under vattenytan och den väger 4,4 ton rigga och klar. Med sin platta botten planar den från 8 m/s.
Gillar man att segla är detta den optimala enskrovsbåten.
Boat of the show? Ja för min del är valet enkelt.
Han berättade att båten gör mellan 12 och 14 knop i 8 m/s på undanvind och på plattvatten. Mellan 10-12 m/s så böjar man närma sig 20 knop.
Båten är alltså en överriggad 40-fotare med precis all kölvikt i bulben 2,14 m under vattenytan och den väger 4,4 ton rigga och klar. Med sin platta botten planar den från 8 m/s.
Gillar man att segla är detta den optimala enskrovsbåten.
Boat of the show? Ja för min del är valet enkelt.
La du märke till den svarta spets-bh som låg i förpiken? De är inte dumma de där marknadsförarna.
För övrigt håller jag med dig Q, den är Boat of the show!
mvh Sven-Barry
För övrigt håller jag med dig Q, den är Boat of the show!
mvh Sven-Barry
Fin och stor segelkanot!
Den är en god representant för något som sker i seglingshistorien hela tiden. Skärgårdskryssarna urartade, IOR med sina föregångare syftade bla. till att göra båtarna mera familjevänliga, men urartade likafullt. IMS urartade, IRC har inte hunnit urarta riktigt ännu, men Aspekt 40 visar vägen mot på vilket sätt det kommer att ske.
Samtidigt förekommer från tid till annan uppgivna suckar över att kappsegling drar allt mindre intresse bland segelbåtsägarna.
Därmed inte sagt att Aspekt 40 inte är en fin båt! Och åtminstone en designfeature är mycket mer värd att uppmärksamma än allt annat. Kölinfästningen är gjord för att kunna fjädra långskepps vid grundstötning. Detta är något som definitivt manar till efterföljd. En annan men mindre viktig är att sittbrunnsbordet kan användas som bakskott i sittbrunnen.
Men det mesta av båten i övrigt är liksom taget ur handboken: lätt, starkt och dyrt material/byggmetod, djup tung köl, måttligt bredd/längdförhållande, massor av (nödvändigtvis) lätta stumma segel. Dyrast vinner!
Den är en god representant för något som sker i seglingshistorien hela tiden. Skärgårdskryssarna urartade, IOR med sina föregångare syftade bla. till att göra båtarna mera familjevänliga, men urartade likafullt. IMS urartade, IRC har inte hunnit urarta riktigt ännu, men Aspekt 40 visar vägen mot på vilket sätt det kommer att ske.
Samtidigt förekommer från tid till annan uppgivna suckar över att kappsegling drar allt mindre intresse bland segelbåtsägarna.
Därmed inte sagt att Aspekt 40 inte är en fin båt! Och åtminstone en designfeature är mycket mer värd att uppmärksamma än allt annat. Kölinfästningen är gjord för att kunna fjädra långskepps vid grundstötning. Detta är något som definitivt manar till efterföljd. En annan men mindre viktig är att sittbrunnsbordet kan användas som bakskott i sittbrunnen.
Men det mesta av båten i övrigt är liksom taget ur handboken: lätt, starkt och dyrt material/byggmetod, djup tung köl, måttligt bredd/längdförhållande, massor av (nödvändigtvis) lätta stumma segel. Dyrast vinner!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Ja BH:n låg kvar!
Det enda vi kan vara ganska överens om är att man måste ha en fru som är sjukligt intresserad av segling för att rättfärdiga köp av en kolfiberbåt för 3 mill, "bara för att den seglar så himla bra"...
(eller it-klippare)
Det enda vi kan vara ganska överens om är att man måste ha en fru som är sjukligt intresserad av segling för att rättfärdiga köp av en kolfiberbåt för 3 mill, "bara för att den seglar så himla bra"...
(eller it-klippare)
Aspect 40 är inte alls något bra exempel på hur IRC kommer att urarta. Den är alldeles för lätt, för smal och använder för exotiska material för att vara IRC-optimerad. Tvärtom är den ett exempel på båtar som bryter mot normen där King 40, First 40 eller Archambault 40 är mycket bättre exempel på den "typeforming" som sker.Seawolf skrev: Den är en god representant för något som sker i seglingshistorien hela tiden. Skärgårdskryssarna urartade, IOR med sina föregångare syftade bla. till att göra båtarna mera familjevänliga, men urartade likafullt. IMS urartade, IRC har inte hunnit urarta riktigt ännu, men Aspekt 40 visar vägen mot på vilket sätt det kommer att ske.
Jag tycker man kan se en "skandinavisk trend" i lite smalare, mer lättrivna båtar som Tarac, Aspect 40, Nicander 40 eller Luffe 40.04 som är bättre anpassade för våra förhållanden, och där kanske seglingen lockar mer än innerutrymmen.
Personligen gillar jag konceptet (lätt båt, enkel snabb segling, hanterbar på två). Och det är ett otroligt proffsigt projekt. Sedan hade jag kanske gjort annorlunda prioriteringar kring några saker, framförallt inredningsmässigt där det blivit väl mycket "lyxig dagsseglare" för min smak. Man kan så klart ha synpunkter på att Aspecten anammar ett antal saker som kan anses trendiga just nu. På gott och ont. Men det har ingenting med mätregler att göra.