Sjökortslampa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem

Sjökortslampa

Inlägg av hedgehog » ons 03 mar 2010, 10:49

Hej,
Nån här som har testat Biltemas sjökortslampa art.nr 25-1989?
Lyser den tillräckligt svagt för att inte blända? Är ljuset någorlunda varmt?
Priset är ju rätt ok i alla fall...
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Tomas G
Diamantmedlem

Re: Sjökortslampa

Inlägg av Tomas G » ons 03 mar 2010, 11:19

Jag köpte två ifjol. Hann tyvärr inte testa dem utförligt men jag började med att modifiera en genom att bygga in några extra röda lysdioder. Så nu kan jag välja med en ytterligare vippströmbrytare om jag vill ha vitt eller rött ljus.
Priset var rätt, strömförbrukningen låg och det vita ljuset verkade helt ok för att använda som vanlig läslampa.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » ons 03 mar 2010, 21:10

Jag får väl köpa en och prova, det är ju inte hela världen med det priset.
Det är så Biltema vill att man ska göra!
/p

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » fre 05 mar 2010, 01:16

Hej

God ide Tomas - kan du dela med dig hur du gjorde - har precis köpt en likadan och funderade just på hur jag på bästa sätt skulle plocka in röda dioder

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 05 mar 2010, 08:45

Har ingen bild på det här men kanske kan ta en framöver.

Jag gjorde i alla fall så att jag borrade två nya 5 mm-hål mellan de lysdioder som redan finns där. Man kan se om man tittar att det finns utrymme kvar. Jag vill minnas att man fick snäppa bort ett plastglas och själva insatsen för att kunna göra ingreppet.
Jag lödde in två nya röda lysdioder och ett motstånd på c:a 680 ohm. Sedan drog jag ned en enledarskabel genom svanhalsen och lödde in den till en vippströmbrytare som jag borrade in i själva fästfoten. Kabeln löddes in i vardera ände och jorden (eller om det var positiv, kommer ej ihåg) var ju redan gemensam så den kopplades in till strömbrytare respektive lysdiod+motstånd i vardera ände.

Välj gärna ett par högintensiva lysdioder för att få lite bättre ljusutbyte, mina blev nog så svaga så jag tror jag ska byta ut dem. Samtidigt är det inte mycket som behövs för att lysa upp sjökortet när det är helt nattsvart.

JanneR
Silvermedlem

Inlägg av JanneR » fre 05 mar 2010, 17:27

En liten varning bara.

Rött ljus är visserligen bra för att bibehålla mörkerseendet men har den otrevliga egenskapen att all information i sjökortet som är i röd färg försvinner mer eller mindre.

Det enda rätta är vitt ljus som kan "dimmas ner" så att man inte bländas och förstör mörkerseendet.

Janne

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 05 mar 2010, 21:35

JanneR skrev: Det enda rätta är vitt ljus som kan "dimmas ner" så att man inte bländas och förstör mörkerseendet.
Så är nog den rådande uppfattning idag. Kan vara värt att kolla BT lampan med ett typ 100 ohms motstånd i serie

Fast det är ju inte lika coolt som röd belysning:
Gå tiII periskopdjup. FörIiga upp tio. FyII tub ett tiII fyra.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » fre 05 mar 2010, 23:32

bosseh skrev: Fast det är ju inte lika coolt som röd belysning:
Gå tiII periskopdjup. FörIiga upp tio. FyII tub ett tiII fyra.
Of topic :mrgreen:

Eller på ytan:
Styrbord tio och kom till kurs 202.
Maskin: Samtliga frammår åtta!
Signalman: skicka Filip, Filip, David, Adam.
Nostalgi :D
Peter
S/Y Calypso

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » lör 06 mar 2010, 20:07

Scotty, prepare photon torpedoes!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 mar 2010, 20:12

Jag var in på Biltema i fredags för att köpa servostyrningstätning till bilen, det var förstås slut, men i rena våryreglädjen greppade jag en sjökortslampa och betalade. Ska kanske mickla dit den i morrn. Om den bländar borde det gå lätt att sätta dit lite halvgrumlig vit plast, eller kanske rödfärgad...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 14 mar 2010, 20:16

Guitar Nilsson skrev:Jag var in på Biltema i fredags för att köpa servostyrningstätning till bilen, det var förstås slut, men i rena våryreglädjen greppade jag en sjökortslampa och betalade. Ska kanske mickla dit den i morrn. Om den bländar borde det gå lätt att sätta dit lite halvgrumlig vit plast, eller kanske rödfärgad...
Jag köpte en häromdagen och monterade den idag. Nu var det i och för sig ljust ute men lampan verkar lysa rätt svagt och med ett varmt sken så det verkar lovande.
/p

Skriv svar