"Standards" - du menar att det finns standard och BÄTTRE standards ? Anarki kallas det!SWE54 skrev:Inget konstigt alls om man bara tänker efter. Det är dessutom en bra mycket bättre standard för den är glasklar. Man kan inte blanda ihop olika länder och deras beteckningar.peterh skrev: ...
Skulle idrott innebära att man överger internationella standards för landskoder ? Konstigt
resonemang. Men jag avstår gärna från att kappsegla. Och jag skriver vad f-n jag vill i mina segel!
Undrar om jag får rabatt på båtförsäkringen om jag explicit deklarerar att jag inte kappseglar ?
Skriv vad du vill i seglet, du kan ju tom skriva Anarki om du vill....
segelnummer?
Re: segelnummer?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Peterh, du behöver inte ens ha segelnummer om du inte vill kappsegla.
Landsbeteckning är tydligt för Sverige är det SWE inget annat men visst man kan skriver i sitt segl vad man vill (förutsat man inte vill kappsegla).
dikussionen är dock ej seriös.
Landsbeteckning är tydligt för Sverige är det SWE inget annat men visst man kan skriver i sitt segl vad man vill (förutsat man inte vill kappsegla).
dikussionen är dock ej seriös.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
peterh skrev:Skulle idrott innebära att man överger internationella standards för landskoder ? KonstigtSWE54 skrev:Av den enkla anledningen att det handlar om idrott. Det gäller alltså vid kappsegling.peterh skrev:Tja, jag kommer att beställa mina segel utan "SWE" delen. Skall man skriva landskod är den "S" eller
möjligen enligt ISO "SE" .
Förstår inte varför man trasslar med en treställig beteckning när det finns en känd enställig ...
Du ser väl knappast att man benämner Sverige-Schweiz i en hockeymatch som S-S....?
Det är bara att tugga i sig om man vill vara med och kappsegla..
resonemang. Men jag avstår gärna från att kappsegla. Och jag skriver vad f-n jag vill i mina segel!
Undrar om jag får rabatt på båtförsäkringen om jag explicit deklarerar att jag inte kappseglar ?
Hummm....
Svenskregade bilar står det S
Svenskregade flygplan står det SE-
Så det är la kanske därför man skriver SWE på båtar då.....kanske för att inte ta fel på vad det är för fartyg/fordon
va vet jag.
Om jag inte skulle kappsegla så skulle jag inte skriva något alls i mina segel.
Tresställiga landsbeteckningar används inom all Idrott (Åtminstone olympisk).
Kolla nästa gång det är fotboll eller någon repris från OS så får du se
Kolla nästa gång det är fotboll eller någon repris från OS så får du se
???????HansH skrev:Skrovnumret skall användas som segelnummer.
Du måste krypa in längst in i stick-kojen - skrovnumret skall vara inristat/fräst i akterspegelns insida.
Förhoppningsvis har fg ägare inte målat/topcoatat över numret...
Att det är svårt att nå Maxi Racerförbundet är nog tyvärr delvis beroende på att klassen för en tynande tillvaro - delvis beroende på ett generationsskifte men även att båtarna är svåra att reparera efter en grundstötning. Den smala kölinfästningen blir lätt lite "mjuk" efter några grundstötningar.
En av de mer kända västkustbåtarna, Mickey Mouse, skrotades tex nyligen efter en rejäl grundstötning.
Klassregeln med ett friare materialval i seglen än tex i Expressklassen har säkert också bidragit då det blir avsevärt dyrare att köpa ett segelställ till en Racer.
Mickey Mouse has been repaired and will be sailing again soon.
Hej.
I KSR framgår att kraven gäller internationella tävlingar. Med internationella tävlingar menas i den regeln ISAF-tävlingar; "världs-och kontinentmästerskap samt tävlingar som inbjudan och tävlingsföreskrifter anger som internationella tävlingar". Det skulle innebära att Du gott kan segla klubbtävlingar och de flesta tävlingar på nationell nivå med bara ett segelnummer i storen. Det är om inte annat rimligt att ha för att underlätta för tävlingsfunktionärer vi start och målgång eller när helst de kan ha behov av att identifiera Din båt. Ett Maxi-märke och ett nummer räcker gott i de allra flesta fall även om SWE kan vara snyggt. Lite fåfäng har man rätt att vara.Om det inte finns någon klass så SKALL SSF tlldela Dig ett nummer på anmodan. Tänk då på att det troligen blir 4-ställigt, så om Du har ett tillverkningsnummer på båten som i det här fallet verkar vara 2-siffrigt så är det ju något enklare.
Lycka till på banorna.
I KSR framgår att kraven gäller internationella tävlingar. Med internationella tävlingar menas i den regeln ISAF-tävlingar; "världs-och kontinentmästerskap samt tävlingar som inbjudan och tävlingsföreskrifter anger som internationella tävlingar". Det skulle innebära att Du gott kan segla klubbtävlingar och de flesta tävlingar på nationell nivå med bara ett segelnummer i storen. Det är om inte annat rimligt att ha för att underlätta för tävlingsfunktionärer vi start och målgång eller när helst de kan ha behov av att identifiera Din båt. Ett Maxi-märke och ett nummer räcker gott i de allra flesta fall även om SWE kan vara snyggt. Lite fåfäng har man rätt att vara.Om det inte finns någon klass så SKALL SSF tlldela Dig ett nummer på anmodan. Tänk då på att det troligen blir 4-ställigt, så om Du har ett tillverkningsnummer på båten som i det här fallet verkar vara 2-siffrigt så är det ju något enklare.
Lycka till på banorna.
Vindkraft är den enda rätta!