segelnummer?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxiracer
Erfaren medlem

segelnummer?

Inlägg av Maxiracer » tis 23 feb 2010, 21:14

Vi ha köpt en Maxi Racer.
Då de förra ägarna inte tävlade,
Så det är oklart vilket segelnummer båten har.

Vi har tänkt vara med på några tävlingar, och skall nu köpa nya segel!
Så vi undrar hur vi nu skall göra för att få ett segelnummer?

Har varit i kontakt med Svenska Seglarförbundet.

Som sa att vi skulle kontaka Maxiracerförbundet!
Men det går inte att nå någon på Maxiracerförbundet!

Har försökt nå följande personer på Maxiracerförbundet:
via E-mail.

Tekniskt ansvarige:
Ordförande:
Sekreterare:

Ingen av dessa går att nå!
Även Maxiracerförbundets hemsida är borta!!

Då jag informerar Svenska Seglarförbundet, att ingen på Maxiracerförbundet går att nå!

Får då följande svar...
Tyvärr Henry, jag har inget förslag... ;-(

Obs! detta är inget påhopp Svenska Seglarförbundet!
bara en fråga på vart skall vi vända oss för att få ett segelnummer??

Mvh
Henry

asdf
Silvermedlem

Re: segelnummer?

Inlägg av asdf » tis 23 feb 2010, 21:41

använd tillverkningsnumret på din båt.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 24 feb 2010, 10:09

Skrovnumret skall användas som segelnummer.
Du måste krypa in längst in i stick-kojen - skrovnumret skall vara inristat/fräst i akterspegelns insida.
Förhoppningsvis har fg ägare inte målat/topcoatat över numret...
Att det är svårt att nå Maxi Racerförbundet är nog tyvärr delvis beroende på att klassen för en tynande tillvaro - delvis beroende på ett generationsskifte men även att båtarna är svåra att reparera efter en grundstötning. Den smala kölinfästningen blir lätt lite "mjuk" efter några grundstötningar.
En av de mer kända västkustbåtarna, Mickey Mouse, skrotades tex nyligen efter en rejäl grundstötning.
Klassregeln med ett friare materialval i seglen än tex i Expressklassen har säkert också bidragit då det blir avsevärt dyrare att köpa ett segelställ till en Racer.

Maxiracer
Erfaren medlem

Inlägg av Maxiracer » ons 24 feb 2010, 15:21

Okej, Det var ju enkelt, för jag vet ju att båten har tillverkningsnumret No.78

Jo att segel är dyra det har jag märk, då jag har frågat runt lite efter offerter.
Skulle var intressant att köpa bättre beganade segel om det finns någon som har det liggandes....

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 26 feb 2010, 00:04

Enligt klassregel ska Identifieringsnummer som visas på segel utfärdas av NKF. Mao. är det mycket dåligt om klassförbund inte går att nås...

http://www.ssf.se/tk/k-regler/maxi-r2006.pdf
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Maxiracer
Erfaren medlem

Inlägg av Maxiracer » sön 28 feb 2010, 01:14

Båtens tillverkningsnr är:78
Båten har troligtvis haft namnet tidigare: "Nightflajdt", märklig stavning....
(så står iallafall intristat i masttoppen.) Förra ägaren trodde att båten hade haft segelnr S-20. tidigare, eller om det var ett tillfälling nr dom hade fått vid ett tävlingstillfälle.

Om man nu läser i klassreglerna!
Jag ceterar urdrag från dessa,

Myndighet
Svenska Seglarförbundet,

A.4 Myndighet och ansvar
A.4.1 Nationell myndighet för klassen är SSF som ska samarbeta med NKF i alla frågor som rör de här klassreglerna.
A.5 Klassens administration
A.5.1 SSF:s funktioner i enlighet med de här klassreglerna kan delegeras till NKF. I Sverige har funktionerna enligt A.11 delegerats till NKF.

A.11 Segelnummer
A.11.1 Identifieringsnummer som visas på segel ska utfärdas av NKF.

Då är min fråga nu?
Eftersom NKF inte går att nå! Så måste väl det vara SSF som tidigare delegerat denna uppgift. att tilldela segelnummer nu?

ELLER?

Det hade ju varigt roligt om någon känner till båtens historia och kanske tillomed vet va båten hade för nummet i seglet!?

Hoppas på tips/svar

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 28 feb 2010, 02:12

Maxiracer skrev:Båtens tillverkningsnr är:78
Båten har troligtvis haft namnet tidigare: "Nightflajdt", märklig stavning....
(så står iallafall intristat i masttoppen.) Förra ägaren trodde att båten hade haft segelnr S-20. tidigare, eller om det var ett tillfälling nr dom hade fått vid ett tävlingstillfälle.

Om man nu läser i klassreglerna!
Jag ceterar urdrag från dessa,

Myndighet
Svenska Seglarförbundet,

A.4 Myndighet och ansvar
A.4.1 Nationell myndighet för klassen är SSF som ska samarbeta med NKF i alla frågor som rör de här klassreglerna.
A.5 Klassens administration
A.5.1 SSF:s funktioner i enlighet med de här klassreglerna kan delegeras till NKF. I Sverige har funktionerna enligt A.11 delegerats till NKF.

A.11 Segelnummer
A.11.1 Identifieringsnummer som visas på segel ska utfärdas av NKF.

Då är min fråga nu?
Eftersom NKF inte går att nå! Så måste väl det vara SSF som tidigare delegerat denna uppgift. att tilldela segelnummer nu?

ELLER?

Det hade ju varigt roligt om någon känner till båtens historia och kanske tillomed vet va båten hade för nummet i seglet!?

Hoppas på tips/svar
Kolla med TK (tekniska kommitten). Om Kjell på kansliet inte kan svara så kan du vända dig direkt till någon av medlemmar inom TK.
Peter

Maxiracer
Erfaren medlem

Inlägg av Maxiracer » mån 01 mar 2010, 16:39

Har Kolla med TK (tekniska kommitten).
Fick följande svar:

Om Maxi-Racerförbundet inte har betalt årsavgiften till SSF, finns det inte längre något klassförbund.
Eftersom det inte finns något klassförbund som är huvudman för klassreglerna, finns det heller inga klassregler.

TK har redan hunnit diskutera frågan om segelnumret. bekräftade att segelnummer och tillverkningsnummer är samma för Maxi Racerbåtarna.

Så därför kan du (vi) väl välja segelbeteckningen SWE 78 på dina nya segel. Kolla i KSR om även genuan behöver ha segelnummer.

Hälsningar!
Tk.

Frågan löst.

SWE256
Rookie

Inlägg av SWE256 » mån 01 mar 2010, 20:18

Hej på er
Snällt av er att ta upp Maxiracer
Väntan är över

maxiracer.se

Mvh
Vi som finns kvar i klubben
Roger
David
Mats
Björn

Hemsidan återkommer inom kort
Mail.
roger@maxiracer.se
david@maxiracer.se
mats@maxiracer.se
björn@maxiracer.se

Vi kommer stax att synasigen

Eftersom intresset varit på bottenrkord så tycker jag att vi gör en liten ansträngning för att få flyt igen

Aktivera er på bloggen.

/Roger

Ps och ja skrovnumret är det registrerade segelnumret för svenska båtar
Det finns dock en viss förvirring då det saknas serienummer igenom hela serien
det lägsta (var) nr 8 och det högsta 414
Det har tillverkats färre än 300 båtar
/ SWE256

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 01 mar 2010, 20:40

Tja, jag kommer att beställa mina segel utan "SWE" delen. Skall man skriva landskod är den "S" eller
möjligen enligt ISO "SE" .

Förstår inte varför man trasslar med en treställig beteckning när det finns en känd enställig ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 01 mar 2010, 20:53

peterh skrev:Tja, jag kommer att beställa mina segel utan "SWE" delen. Skall man skriva landskod är den "S" eller

Förstår inte varför man trasslar med en treställig beteckning när det finns en känd enställig ...
Det kräver KSR landsbeteckning finns där. S är gammalt (ogiltig) och SE finns ej.

Det går utmärkt att gra bokstäver själva. kolla dock typsnitt och stolek så att det stämmer överens med KSR (appendix G)
Senast redigerad av 1 MiniMe, redigerad totalt 0 gånger.
Peter

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 01 mar 2010, 20:58

MiniMe skrev:
peterh skrev:Tja, jag kommer att beställa mina segel utan "SWE" delen. Skall man skriva landskod är den "S" eller

Det kräver KSR landsbeteckning finns där. S är gammalt (ogiltig) och SE finns ej.

Jag sk-er väl i KSR och sätter vilken text jag vill i mitt segel !

Det går utmärkt att gra bokstäver själva. kolla dock typsnitt. KSR föreskriver även det.
Jag gör vilken text jag vill i mina segel! KSR ( som tycks hitta på sin egen standard) kan slänga sig i vattnet!

"Det är bra med standards, det finns så många att välja på"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 01 mar 2010, 21:07

Av den enkla anledningen att det handlar om idrott. Det gäller alltså vid kappsegling.
Du ser väl knappast att man benämner Sverige-Schweiz i en hockeymatch som S-S....?
Det är bara att tugga i sig om man vill vara med och kappsegla..:)

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 01 mar 2010, 21:20

SWE54 skrev:

Av den enkla anledningen att det handlar om idrott. Det gäller alltså vid kappsegling.
Du ser väl knappast att man benämner Sverige-Schweiz i en hockeymatch som S-S....?
Det är bara att tugga i sig om man vill vara med och kappsegla..:)
Skulle idrott innebära att man överger internationella standards för landskoder ? Konstigt
resonemang. Men jag avstår gärna från att kappsegla. Och jag skriver vad f-n jag vill i mina segel!
Undrar om jag får rabatt på båtförsäkringen om jag explicit deklarerar att jag inte kappseglar ?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 01 mar 2010, 21:27

peterh skrev: ...
Skulle idrott innebära att man överger internationella standards för landskoder ? Konstigt
resonemang. Men jag avstår gärna från att kappsegla. Och jag skriver vad f-n jag vill i mina segel!
Undrar om jag får rabatt på båtförsäkringen om jag explicit deklarerar att jag inte kappseglar ?
Inget konstigt alls om man bara tänker efter. Det är dessutom en bra mycket bättre standard för den är glasklar. Man kan inte blanda ihop olika länder och deras beteckningar.
Skriv vad du vill i seglet, du kan ju tom skriva Anarki om du vill....:)

Skriv svar