Beg båt 30000 kr?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 sep 2005, 09:54

Det är kombinationen av utomatisk länspump OCH tejpade bordgångar som skapar frågetecken. Automatisk länspump är antagligen nödvändigt även om båten i annonsen är helt tät - sittbrunnen lär inte vara självlänsande utan dräneras ner i kölen och det kan ju regna rejält, också.

Apropå brist på fantasi: Hur säkerställer du att din automatiska länspump inte tömmer ut 100 liter diesel i hamnen, den dan tanken läcker? Eller, att din automatiska länspump pumpar ut färskvattenförrådet när vattenslangen skavs av, med 20 dagar kvar till Recife?

Automatisk länspump är inte självklart rätt. Det kan vara vettigare att ha ett lämpligt larm på flottören och ta pumpbeslutet efter att ha undersökt orsaken till problemet. Med en automatisk pump kan man ha småläckor som blir allt värre utan att detta observeras - det finns en anledning att man på \"riktiga båtar\" pejlar slaget varje dag.

Problemet skall inte överdrivas och den som vill får gärna ha en automatisk länspump om det känns tryggare. I en sund träbåt skall det inte läcka nämnvärt några dagar efter sjösättning.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 08 sep 2005, 10:18

Hej

Jag kan inte säkerställa ev. utpumpning av diesel, det får jag leva med.

När jag går ut på öppet vatten med så långa etapper som du nämner så bör du ha en watermaker med dig och har du ingen så säljer jag sådana.
Alternativt fångas dagg och regnvatten upp med seglet i kombination med destillering av havsvatten via din kaffepetter.

Användningen av en aut pump är oftast en trygghet om du är bortrest eller inte kan se till din båt.
Regnen nu för tiden är inte måttliga :lol:
Vattentanken kan läcka.
En genomföring läcker
En slang spricker
En självläns sätter igen sig
osv. osv.
Det är fantasi.

Calle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 sep 2005, 12:24

Jag nämnde ett par situationer där en automatisk länspump inte skulle vara sådär självklart lämplig. Själv tycker jag att man kan klara sig utan en sådan, om man har båten i ordning - men det är en åsikt och inte en regel. Att den åsikten beror på brist på fantasi eller erfarenhet tror jag inte.

Det finns alltid situationer när något som i princip kan vara bra kan vara helt fel, och tvärtom. Omdöme och en sund vaksamhet kan då vara till hjälp.
Anders S

Gäst

Re: Beg båt 30000 kr?

Inlägg av Gäst » sön 11 sep 2005, 21:35

Hej.
Vi köpte vår första segelbåt för två år sedan. Det blev en Triss Magnum som i vårt fall är en förträfflig båt. Vår är förhöjd i salongen så det är faktiskt ståhöjd där. Fyra kojer där jag o gumman sover i förpiken så att vi slipper bädda i salongen är ett plus.
Vi har ett två-lågigt spritkök och en kem-toa som vi drar fram när nöden blir som störst. Båten är lättseglad och perfekt nybörjarbåt i vårt tycke.
Nu ska den säljas eftersom vi har fastnat för segling och köpt en större båt.
Lycka till med ditt båtval
Leif / trissen@tele2.se

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » tis 13 sep 2005, 15:32

De här båtarna (tror jag) har nämnts i denna tråd:
Furioso, Comfort 26, Birdie 24, Bellona 23, Rock 20, Viggen, Hurley 20, IW-23, Ohlsson 22, Helmsman 23, Triss Magnum, Triss Norlin 570, Juncker 22, Drabant 22, Magnifik Midget, GUY 22
:?
Råd, tips, jämförelser, varningar?
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

likasinnad

Inlägg av likasinnad » tis 13 sep 2005, 21:50

Kolla efter en Furioso här på sailguide den kostar 29.000:- och finns i Katrineholm verkar vara väldigt mycket båt för pengarna.
Har själv varit och kikat på den men eftersom jag bor 35 mil bort så blev frakten av båten för dyr i förhållande till prisklassen.
Den är riktigt fräsch och det sägs att den ska vara lättseglad.
Letar fortfarande på närmare håll i samma prisklass.

Lycka till

Roland
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Roland » fre 16 sep 2005, 21:59

Hej

En båt är glömd nämligen Monark 700. Seglar härligt, rel rymlig med bekväm sittbrunn, lite spartansk inne men bra plastjobb. Dessutom snygg. Köpte en i sommras efter mkt funderande, bl a på Furioso men hittade inget fräscht ex.
Tur var detta för jag har aldrig varit så nöjd med en båt som nu. Lagom i allt. Hade en C26 i slutet av 70-talet, och visst, härlig seglare och ok inne. Inget dåligt val men jag ser det så här:

Ung och vig med ett litet barn; Comfort 26
Inte fullt så ung och vig och med ett ev två lite större barn; Monark 700

Lycka till

Gäst

Re: Beg båt 30000 kr?

Inlägg av Gäst » sön 02 okt 2005, 10:57

Köpte en Albin Viggen med 5 hk 4-taktare -04:a med värmare solcellpanel o batteri för 32 000 kr
boxleitner skrev:Är hemskt sugen på att skaffa segelbåt, men har bara ca 30000kr sparat.
Vilket är bästa köpet för denna prisklass? :?
(Verkar handla om båtar 20-24 fot, tex Helmsman 23, Magnifik Midget, Ohlsson 22 mfl)
Vad kostar båtplats för motsvarande båt i Stockholmsområdet per år, inkl sjösättning och "landning"?
Är det klokare att låna pengar/köpa del i en större båt (ca 60000kr)?
Har seglat ganska mkt i min ungdom, värdesätter bra seglingsegenskaper men också komfort (pentry, 2m-kojer o toa/porta potti.), då jag tänker segla mkt i skärgården om somrarna.

Mkt tacksam för svar!

P.S. Nån som vet nåt om komforten i Comfort 26? Varför är de så billiga? D.S
:D

Skriv svar