Vindroder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Filip
Platinamedlem

Vindroder

Inlägg av Filip » ons 24 feb 2010, 19:03

Är i kast att köpa ett vindroder...det finns några på marknaden..vindpilot, hydrovane, sailomat etc
Har uppfattat att sailomat är kungen
Vad har ni för erfarenhet ?
Är vissa vindrodermärken mer lämpade för vissa båttyper..tex lång/kortköl?
Är vissa vindrodermärken bättre i medsjö eller motsjö?..lättvind eller hårdvind?
Är vissa vindrodermärken för klent konstruerade och inte tål riktig hård vind, sjö och båtkrafter?
Är vissa vindrodermärken i princip nästan omöjliga att trimma in o fungera på alla bogar eller fallerar de i lätt eller hård vind?

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem

Re: Vindroder

Inlägg av tizian » ons 24 feb 2010, 21:52

De frågorna är nog inte så lätta att svara på, kan vara värda ett eget forum.

http://cruisingresources.com/Wind_Vanes

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tor 25 feb 2010, 09:10

http://www.windpilot.de/Grafiken/pdf/bookeng.pdf här får du mycket info även om den är färgad av författaren som framhåller sitt märke. Jag har erfarenhet av Monitor och Aries. Monitor är mycket lättare att underhålla eftersom det är i rostfritt. Aries behöver mer omvårdnad men de fungerar ungefär lika bra båda två. Förthmann (ovan) är ingen större vän av Sailomat. En viktig sak är hur det hela sätts fast i båten. Sailomatvarianten känns inte tilltalande med en relativt liten infästningsplatta. Håll dig, oavsett märke, till pendelservo som utklassar andra varianter. Man brukar kunna hitta begagnade Aries som går att renovera. "Rebuild kit" från Helen Franklin kostar 125 pund.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 25 feb 2010, 20:34

Tack Tizian och Janne
vad som är bra verkar gå hög på forumet crusingresourses...och pdf:en som Förthmann skrivit var/är mycket lärorik om man ska sätta sig in i vindrodret fysik, men den verkar ganska färgad och kanske sponsrad av vindpilot?
Jo jag tänker mej ett pendelroder och det verkar attraktivt att kunna ställa in pendelkraften med vindbladets vinkel som tex vindpilot har.....men det kan också innebära att den blir svårtrimmad och kanske känslig för olika vind och båtförhållanden
Har varit ute med en Vindpilot pacific med en gammal HR och det var inte lätt att få den att fungera bra..det fanns så många inställnings möjligheter på vindbladet och vattenbladet, men det kanske bara är fråga om erfarenhet...

Min egen lista är:
Monitor
Vindpilot
Sailomat
Hassler

Det som verkar vara av sämre kvalitet är:
Navik
Aries
atom

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tor 25 feb 2010, 21:52

Vad menar du med kvalitet? Är det funktion eller hållbarhet? Förthmann säljer Windpilot. Min lista skulle vara 1.Monitor 2. Aries eller Windpilot. Detta om man inte behöver tänka på priset. Annars skulle jag leta upp ett begagnat Aries och renovera detta. De brukar vara billigare än Monitor.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tor 25 feb 2010, 22:15

Med kvalitet menar jag funktion och hållbarhet..vilket sammanstrålar som kanske inte framgår klart av mina ursprungsfrågor.....har och vill inte värdera kvalitet/kr...det blir för flummigt då

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » fre 26 feb 2010, 08:47

Då tycker jag definitivt att Aries har hamnat på "fel sida" på din lista. Hållbarheten är nog det minsta problemet med Aries som är väldigt kraftigt (över?)dimensionerat. Läs Förthmanns resonemang om krafter. I detta avseende känns det starkare än Monitor som har ganska tunnväggiga rör.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » fre 26 feb 2010, 22:18

Ett Aries kan nog hålla hur länge som helst. Slitdelarna finns att köpa till rimliga pengar dessutom. Monitor är ju 'bara' en Aries-kopia som är byggd i rostfritt och alltså ser lite flashigare ut =blankpolerad. Rostfritt är bra ur korrosionssynpunkt men kan spricka och gå av utan föregående varning precis som vantskruv i rostfritt. Lasterna kan bli stora på vindroder och Aries har såvitt jag bedömer en stor fördel gentemot de flesta andra konstruktioner i att den begränsar själva roderdelens rörelser i sidled.

Smaksak kanske då bägge två gör ett utmärkt jobb. Nackdelen med bägge två är att de är tunga vilket fr a på mindre båtar verkar negativt på trimmet.

Ett märke jag allvarligt skulle överväga om jag skulle köpa nytt är Cape Horn, konstruerat av den franskcanadensiske långseglaren Yves Gelinas. En helt genial konstruktion i sin enkelhet som flera andra innovationer han kommit upp med. Gelinas seglade jorden runt i sin Alberg30 'Jean du Sud' på åttiotalet och gjorde själv en fantastisk film om den resan.

googla cape horn- Gelinas - Jean du Sud.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » lör 27 feb 2010, 09:40

På vilket sätt menar du att Cap horn är enklare? För mig känns det bara konstigt att dra in mekaniken i ett trångt utrymme inombords. Speciellt om man har utanpåliggande roder som styrs med rorkult. Se tex installationen på Kaskeloten där man gjort hål i däck för att dra upp styrlinorna, eller där man dragit in alltihop genom akterruffen in i den centralt placerade sittbrunnen. Jag tycker det verkar mycket enklare att dra linor hela vägen.

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » lör 27 feb 2010, 10:07

Janne-

Man behöver inte dra linor inuti båten. Detta är option och en finurlig idé om du har rattstyrning och linorna annars skulle gå kors och tvärs i sittbrunnen. Med Gelinas modell kan man dra dem under sittbrunnsdurk direkt till kvadranten. Givetvis helt beroende på den enskilda båtens utformning. Möjligheten att om man vill dra styrlinorna under brunnen är en av flera fördelar med Cape Horn tycker jag. En annan är enkelheten i den mekaniska konstruktionen samt även den relativt låga vikten.

Jag har ingen personlig erfarenhet av Cape Horn, men har mött flera seglare som är mycket nöjda. Gelinas egna erfarenheter är ju rätt tunga; han hävdar att prototypen han seglade jorden runt med styrde hela vägen, även på mycket lätt undanvind för spinnaker, något som annars är vindrodrens svaghet. Obefintlig relativ vind ger liten kraft i mekaniken som mer eller mindre neutraliseras av friktion i linor och block.

Han har filmat hur båten seglar för vindrodret med bara lätta krusningar på vattnet. Imponerande.

Jag har inget personligt intresse i hans företag men är mäkta imponerad över flera av hans genialt enkla tekniska lösningar. T ex har han mjuka sprayhoodbågar, som alltså bara viker sig om en våg slår in över båten i stället för att knäckas eller slitas loss som en vanlig båge skulle göra. Dessa konstruerade han av brandslang med innerslang till cykel inuti som han pumpar upp. :idea: Briljant i sin enkelhet, eller hur?

Jag mejlade honom för ca ett år en och bad honom förklara hur han gjorde dem och fick ett vänligt och utförligt svar. Det tjänar han inte en krona på, så hatten av för en sann entusiast/idealist! :)
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » lör 27 feb 2010, 18:50

Monitor säger jag! de är en robust och stabil konstruktion som har fungerat mycket bra för mig. När vi seglad hem från USA i våras så hängde det ett sådant i aktern, och vad jag har hört och pratade med andra seglare med olika roder så är det ett för pengarna mycket bra val.

// Ivan

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » lör 27 feb 2010, 20:08

Ivan skrev:Monitor säger jag! de är en robust och stabil konstruktion som har fungerat mycket bra för mig. När vi seglad hem från USA i våras så hängde det ett sådant i aktern, och vad jag har hört och pratade med andra seglare med olika roder så är det ett för pengarna mycket bra val.

// Ivan
Ett gott val absolut, men hur du kan motivera marknadens troligen dyraste vindroder som 'ett för pengarna mycket bra val' är för mig en gåta. :mrgreen:

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » lör 27 feb 2010, 21:00

Ett vindroder är inte värt mycket om den inte fungerar bra eller mycket bra..dvs ska kunna styra båten i alla vindar .....monitor verkar fungera enligt många på andra forum.
Min erfarenhet är vindpilot och den är nog både hållbar och lätt men den är förbaskat bökig att få fungera på en långkölad båt även om den har fått god kritik...ska man räkna med att ett vindroder är svår att fungera eller är det så att vissa roder passar bra till vissa båttyper?.
Funkar monitor på en kortkölad båt?
Aries har både fått ris o ros.....ni som har erfarenhet...fungerar den på en kortkölad båt?
Att hoppa på ett oprövat märke utan massa referenser vill jag inte

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » lör 27 feb 2010, 23:05

Jag vet faktiskt inte vad ett monitor kostar nytt om jag skall vara ärlig, köpte mitt i delar för 3000 tusen spän i USA... Men som någon skrev att det skulle gå sönder på grund av godstjokleken i materialte tycker jag verkar befängt, påfrestningen på själva konstruktionen är faktiskt inte speciellt stor och det är en kraftig konstruktion!
Men som sagt, bättre att ha något som verkligen fungerar än ett som inte gör...
Mitt roder sitter på en Hallberg-Rassy Rasmus om det intresserar.

Får man fråga vart resan bär av om du nu skall investera i ett vindroder!?

// Ivan

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » mån 01 mar 2010, 09:00

Jag är lite imponerad av att dessa tokar seglade över Atlanten med sheet-to-tillar-styrning. Detta alltså på en J 80 som ju inte direkt är en kursstabil båt.

Deras site: http://adventure.roxen.se/
Film: http://www.youtube.com/watch?v=tUcYQCKP7CU

//Nils Nobbing

Skriv svar