Takras på båthallar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Takras på båthallar

Inlägg av friseglarn » ons 24 feb 2010, 14:21

Fastighetsägaren ansvarar gentemot hyresgäst, andrahandshyresgäst och utomstående för skador av detta slag. Det kallas inte för inte för "fastighetsägaransvar". Den som hyr hallen har inget som helst inflytande över eller ansvar för byggnadens konstruktion..... Till syvende och sist är det fastighetsägaren som ansvarar.

Den som drabbas av skada kan vända sig till fastighetsägaren med sitt krav för det fall skadan inte regleras av försäkringsbolag eller annars betalas frivilligt.

Många fintar bort bort den stackars skadelidande med uttalanden som "gå på ditt försäkringsbolag", "gå på näringsidkarens försäkringsbolag", "gå på fastighetsägarens försäkringsbolag", "gå på den som hyrt ut hallarna" osv. Den som lyssnar på sådant går vilse och lär få mycket svårt att hitta fram till ersättning. Man skall alltid kunna vända sig till fastighetsägaren med sina anspråk. Det krävs dock en advokat kunnig inom rättsområdet för att maximera möjligheten till ersättning, om nu ingen betalar frivilligt förstås.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Takras på båthallar

Inlägg av Peter_K » lör 27 feb 2010, 10:09

Svenska Sjö skriver:
"Ligger du med båten inomhus i hall där du hyrt plats så gäller din båtförsäkring för skador på båten om t.ex taket skulle rasa in men det slutgiltiga ansvaret kan komma att falla på fastighetsägaren som ju är ansvarig för att snöröja taket.
Du som fått din båt skadad vid t.ex. takraset hos Wallhamns Marina och andra liknade händelser för båtförvaring i hyrda lokaler där du inte kunnat påverka snöröjning kommer att få ersättning för eventuella skador på båten. "

http://www.svenskasjo.se/newsDetails.asp?newsID=35
Alla borde ha skägg

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Takras på båthallar

Inlägg av friseglarn » lör 27 feb 2010, 10:17

Det är utmärkt när den försäkring man tecknat täcker den risk man löper i olika sammanhang. Kom bara ihåg: om man inte får full ersättning för reparationskostnaden från sitt försäkringsbolag enligt det försäkringsavtal man tecknat kan man ALLTID rikta krav mot fastighetsägaren.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: Takras på båthallar

Inlägg av Tomas B » lör 27 feb 2010, 10:24

Är det inte så att det är båtföräkringen som kommer att gå in här?
Jag bor själv på ett lantbruk och har min båt i lantbrukets ekonomibyggnader - när ja kollade hos mitt försäkringsbolag ang ekonomibyggaderna och ev saker som står där(båten tex), om den skulle höjas - så skulle jag inte bry mej om båten - den skall skyddas av den egna försäkringen.
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar