värmaren ger dåligt tryck i förpik

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
pontanellen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 21:01

värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av pontanellen » sön 07 feb 2010, 21:33

Hej ärade båtmänniskor!

Jag har en webastovärmare (5000 gissar jag) som ger riktigt dåligt tryck i förpiken men mycket bra tryck i akterkabinen (nästan för bra).
Har provat att stänga utblåset i akterkabinen men tycker inte att det påverkar flödet i förpiken nämnvärt. Har även utblås i salong och på toalett vilka är helt OK.
Finns det något reglage som ändrar flödesdistributionen?
Är möjligtvis diametern på slangen fram till förpiken för liten? (den är samma överallt)

Finns det någon som kan ge mig lite tips på vad jag kan göra/titta på för att försöka öka flödet fram till förpiken?

Tror inte att värmaren i sig är dålig eller trasig utan det är förmodligen slangarna och flödesdistibutionen som jag borde jobba med.
Tacksam för alla tips!!!

Bästa hälsningar
Pontus

p.s. gjorde båtmässan i Gbg igår och tyckte att det var på tok för lite segelbåtar....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Anders S » sön 07 feb 2010, 23:14

Det är vanligt att man har ett fördelningsspjäll i sådana system. Du får följa slangarna och se vad du hittar. De består i så fall av en burk med en klaff i - klaffen styr/fördelar mellan för och akter. Sedan skall du inte utesluta att någon (givetvis "förre ägaren") har stuvat något tungt på slangen, och sedan har den blivit platt. Krypa, kolla och kolla igen, båtägarens arma lott...
Anders S

pontanellen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 21:01

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av pontanellen » ons 10 feb 2010, 21:33

Hej
Tack för ditt svar!
Blir till att gå på jakt efter fördelningsspjället då...

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Segelbo » tor 11 feb 2010, 08:25

Vi har utblås i samtliga utrymmen, inkl. sittbrunnen och om alla de spjällen är fullt öppna, blir det synnerligen magert utbyte i det utblås som ligger längst bort, dvs förpiken. Vill vi ha värme där, måste vi ha mindre öppningar i de utblås som ligger närmast värmaren, i vårt fall sittbrunnen, toaletten och akterhytten. Luften där är ju också varmast och det räcker för vår del med en glänt på spjället.
De flesta luftburna system är sådana att utblåset i salongen inte har något spjäll, medan alla de övriga har det. Minst ett utblås måste vara utan spjäll, så att man inte av misstag stänger samtliga spjäll, varvid värmaren blir överhettad. Oftast är det just utblåset i salongen som är det som är utan spjäll.
Så om alla slangar är OK, får du helt enkelt laborera och finna den kombination av spjällöppninar som är optimal för den värmefördelning du för tillfället önskar.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Fredrik » tis 23 feb 2010, 15:53

Du behöver en ventilationstekniker och en styr/reglerkonsult! Några veckors trimmande så kommer du att ha det optimala värmesystemet!

Själv har jag en fotogenlampa och två krokar i taket så att jag kan reglera var jag vill ha värmen...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Westcoast » ons 24 feb 2010, 12:32

Hej

Eventuellt kan det hjälpa att vända Y-rören så att luftflödet fram till förpiken blir bättre.

Ett annat alternativ kan vara att använda mindre dimension på slangen till de första utsläppen (efter Y-röret).

/Westcoast

pontanellen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 21:01

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av pontanellen » sön 28 feb 2010, 16:42

Hej!
Intressanta kommentarer!
Skall bli kul att fundera i dessa banor inför sjösättningen...men vad menar du med att vända Y-röret?
-Jag förstår ju vad du skriver, men vad blir egentligen effekten?

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Westcoast » sön 28 feb 2010, 18:17

Om du vänder på Y-rören (grenrören) så blir det ett rakt luftflöde till förpiken medans det kommer mindre luft till de första utblåsen eftersom luften måste "backa" till dessa.

Mina Hanse-kompisar har diskuterat detta livligt på bla http://www.hanseklubben.se/wpc/forums/S ... ostID=2483

Pratade med generalagenten för Webasto på Mässan i Göteborg och de rekommenderar att ha bakvända Y-rör till de första utblåsen... :wink:

Om man vill undvika att den ömtåliga luftslangen skadas så kan man klä den med dräneringsslang i de utrymmen där den riskerar att tryckas ihop av fendrar, tung packning etc.

/Westcoast

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Segelbo » mån 01 mar 2010, 07:57

Jag funderade på det, men i mitt fall är det första utblåset till akterkabinen. Skulle jag vända Y-röret där, skulle det väl snarast innebära att kall luft sugs från akterkabinen och vidare med luftströmmen, vilket gör det svårt att värma upp akterkabinen och dessutom att den varma luften från värmaren kyls ned av luften från akterkabinen. Det finns ju inget spjäll att reglera med i salongen. Jag tror snarare på att stänga till spjället i akterkabinen och på det viset minska utblåset där.
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Mr Q » mån 01 mar 2010, 08:54

Vi har spjäll på första utblås, vilket är 50% stängt i normalfall. Då får nästkommande två utblås helt ok värme.

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 jun 2005, 20:44
Ort: Norrköping

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av dclone » tis 02 mar 2010, 20:44

Hej. har samma problem i min Omega 34. Full värme i akterslafen, hyfsad i salong, minimal i förpik. Var får man tag i utblåsventiler med spjäll ?? Det skulle sjävfallet lösa problemet. (Värmare Wallas Nautic 30D med isolerade varmluftslangar)

tacksam för svar.

Mikael Abrahamsson SWE 184 "Discovery"
Omega 34 SWE 184

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av stangen » tis 02 mar 2010, 21:32

Det finns Y-rör med spjäll. Med dem kan du ställa in vilken väg luften skall ta.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 jun 2005, 20:44
Ort: Norrköping

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av dclone » tis 02 mar 2010, 21:34

Tack Stangen. vet du var jag kan få tag i dem ?
Mikael
Omega 34 SWE 184

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av stangen » tis 02 mar 2010, 23:21

Båtaffärer. SeaSea, Hjertmans eller liknande brukar ha dessa på hyllan.
Jag tycker dessa har bättre funktion för att styra flöde mellan utblåsen. Har en sådan Ykoppling inköpt på Bryggan. Har även själv utblås med spjäll, men det fungerar mer för att rikta luftströmmen än att styra styrkan mellan olika utblås tycker jag.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: värmaren ger dåligt tryck i förpik

Inlägg av Segelbo » ons 03 mar 2010, 07:58

Tycker mina spjäll på utblåsen fungerar perfekt. Finns i varje båtaffär. De går att vrida för att rikta luftströmmen och att stänga helt eller delvis, efter önskemål och behov.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar