"kladd-skitig" gummibåt
"kladd-skitig" gummibåt
För att citera Schvidja från en annan tråd blir ju gummibåtar ofta "kladd-skitiga" efter en tid i solen, Det bildas en klibbig hinna som drar till i allsköns snusk. Finns det något man kan göra för att bromsa den processen? Något slags gummibåtarnas svar på antirynk- nattkrämen vi människor använder.
Re: "kladd-skitig" gummibåt
Jag har fått för mig att man kan fördröja eländet med vinylputs.
Men efter att brottats med två stycken Lalizas PVC-klädda livbojar som fällde ut mjukgörare och i största allmänhet blev sådär klibbigt äckliga gav jag upp till slut (eller, rättare sagt, rätt fort...). Då hade jag provat aceton, motortvätt, limtvätt, skurmedel, rubbing och vad kunde komma över. Men lika läbbiga var de strax ändå. Till saken hör att jag flera ggr trodde att jag hittat tulipanarosen - men det dröjde någon vecka eller två så satt det damm och skit i klibbet.
Det finns ju färg avsedd till gummibåtar. Det hade jag provat, om problemet bara är "åldersklibb".
Du får trösta dig med att gummibåten till slut blir självhäftande och superenkel att förtöja mot släta ytor.
Men efter att brottats med två stycken Lalizas PVC-klädda livbojar som fällde ut mjukgörare och i största allmänhet blev sådär klibbigt äckliga gav jag upp till slut (eller, rättare sagt, rätt fort...). Då hade jag provat aceton, motortvätt, limtvätt, skurmedel, rubbing och vad kunde komma över. Men lika läbbiga var de strax ändå. Till saken hör att jag flera ggr trodde att jag hittat tulipanarosen - men det dröjde någon vecka eller två så satt det damm och skit i klibbet.
Det finns ju färg avsedd till gummibåtar. Det hade jag provat, om problemet bara är "åldersklibb".
Du får trösta dig med att gummibåten till slut blir självhäftande och superenkel att förtöja mot släta ytor.
Anders S
T-röd eller annan sprit kanske? Eftersom alkohol och båtliv inte hör i hop (?!?) kanske den 24-åriga skottska matltwhiskyn äntligen kan komma till användning...
Henric D
PVC-båt, ej gummi
"Gummi"-båtar är den ultimata konsumentprodukten som alltså är självdestruerande om den används utomhus. Detta gäller de av PVC. Och de köps ju mest för de är billgast, och PVC kan färgas i lite olika färger så att modeströmningar kan göra även varsamt förvarade exemplar ganska snart framstår som omoderna.
Väljer man en gummibåt av Hypalon eller motsvarande så pallar de hart när obegränsat utan att bli klibbiga, och de tål UV och att släpas upp på stranden bättre. Men dyra är de, och omoderna blir de. Vem vill köpa min, från 1960-talet, "still going strong" trots ständig utomhusvistelse sommartid....? Fast den har ju inte akterspegel utan ett slags spretigt fäste för liten utombordare.
Väljer man en gummibåt av Hypalon eller motsvarande så pallar de hart när obegränsat utan att bli klibbiga, och de tål UV och att släpas upp på stranden bättre. Men dyra är de, och omoderna blir de. Vem vill köpa min, från 1960-talet, "still going strong" trots ständig utomhusvistelse sommartid....? Fast den har ju inte akterspegel utan ett slags spretigt fäste för liten utombordare.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Skippa rynk-/nattkräm, aceton och div putsmedel. Gilla läget! Spill krutet på annat!
Jag minns ett möte med ett kanadensiskt par i en utskärsflad. Efter en drink i min sittbrunn och en middag i deras Redby 42 kom vi, möjligen en aning beskänkta, in på deras gummijolle och dess utseende. Kladdskitig var bara förnamnet och inget de försökt med hade hjälpt.
Under kvällen enades vi om att jollen fått ett sorts livserfaret och faktiskt värdigt utseende. "She´d been around".
Det är väl som med människor, de marsipansläta och välputsade är sällan de mest intressanta.
Den gamle, som accepterar både jollens och sina egna skavanker
Jag minns ett möte med ett kanadensiskt par i en utskärsflad. Efter en drink i min sittbrunn och en middag i deras Redby 42 kom vi, möjligen en aning beskänkta, in på deras gummijolle och dess utseende. Kladdskitig var bara förnamnet och inget de försökt med hade hjälpt.
Under kvällen enades vi om att jollen fått ett sorts livserfaret och faktiskt värdigt utseende. "She´d been around".
Det är väl som med människor, de marsipansläta och välputsade är sällan de mest intressanta.
Dessutom torde intresset från långfingrade individer minska.behan skrev:Skippa rynk-/nattkräm, aceton och div putsmedel. Gilla läget! Spill krutet på annat!
Nej, eftersom det inte verkar finnas någon (långsiktig) lösning så får det bli som det blir. Aceton och annat har jag prövat. Och effekten är synnerligen kortvarig.
Interessant inställning när människor lägger ner multimiljarder på att hålla sig vackra. Men det är klart, det är väl med gummibåtar som med kvinnor, fula, slitna och skitiga så får man ha dem för sig själv .....behan skrev: Det är väl som med människor, de marsipansläta och välputsade är sällan de mest intressanta.
Fast visst är det lite tråkigt att behöva dra på en verkstadsoverall bara för att man ska använda jollen!
Förstår inte problemet
Jag köpte en Quicksilver för kanske 15 år sedan, kommer inte riktigt ihåg, men det var varje fall medan min son var i de yngre tonåren. Visst har jag haft problem med den, men inget som Generalagenten inte kunnat lösa. Trots utgången garanti med många år så fick jag ett nytt uppblåsbart däck utan kostnad. Men kladdig, nähä.
Däremot har UV-strålningen + flitigt nyttjande tag ut sin rätt på de fästen som håller sitt-toften.
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Däremot har UV-strålningen + flitigt nyttjande tag ut sin rätt på de fästen som håller sitt-toften.
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
En liten skillnad är kanske att gummibåten inte spetsar morronkaffet med cyanid för dej om den läser vad du skrivit på Sailguide...bosseh skrev:Interessant inställning när människor lägger ner multimiljarder på att hålla sig vackra. Men det är klart, det är väl med gummibåtar som med kvinnor, fula, slitna och skitiga så får man ha dem för sig själv .....behan skrev: Det är väl som med människor, de marsipansläta och välputsade är sällan de mest intressanta.
Fast visst är det lite tråkigt att behöva dra på en verkstadsoverall bara för att man ska använda jollen!
Jag känner ingen oro .....Nautihamstern skrev: En liten skillnad är kanske att gummibåten inte spetsar morronkaffet med cyanid för dej om den läser vad du skrivit på Sailguide...
Nu har jag slagit till på stort.
Och besökt affären-vars-namn-inte-får-nämnas (förklädd i Daniel Westling-mask från Buttericks) och köpt deras "gummibåt". Provpumpat, den verkar vara tät och hålla samma klass som de flesta look-alikes jag sett i PVC.
Men med ny, fin högstatusprodukt som denna kommer stöldrisken som ett brev på posten. Och tydlig märkning, redan på avstånd avskräckande måste till. Anders S nämner färg som är lämplig att måla dessa tingestar med. Har han eller någon annan lämplig närmare information om typ, sort och slag?
Och besökt affären-vars-namn-inte-får-nämnas (förklädd i Daniel Westling-mask från Buttericks) och köpt deras "gummibåt". Provpumpat, den verkar vara tät och hålla samma klass som de flesta look-alikes jag sett i PVC.
Men med ny, fin högstatusprodukt som denna kommer stöldrisken som ett brev på posten. Och tydlig märkning, redan på avstånd avskräckande måste till. Anders S nämner färg som är lämplig att måla dessa tingestar med. Har han eller någon annan lämplig närmare information om typ, sort och slag?
I all hast; jag fick gå utrikes för referens: http://www.mailspeedmarine.com/inflatab ... 6165.bhtml Kan säkert hittas i riket om man letar.Eilean skrev:Anders S nämner färg som är lämplig att måla dessa tingestar med. Har han eller någon annan lämplig närmare information om typ, sort och slag?
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vår Suzumar Rib var ganska tämligen rejält väldigt skitig när jag fick fram den. Började gnida med Internationals RIB-rengöring, men kom fram till att JIF är lite bättre att få bort skiten med. Ser avgjort trevligare ut när den inte är så skitig...
Nån som vill byta åt sig en 270 Rib mot en dinge jag kan segla med?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag kunde också gnida vår Suzumar med divrese krämer och vätskor tills den antog hygglig finish. Utom delar som den påklistrade suzumarskylten och avbärarlisten, dessa tycktes ha drabbats av någon permanent åkomma, de såg närmast grillade ut med bölder och knottror.Guitar Nilsson skrev:Vår Suzumar Rib var ganska tämligen rejält väldigt skitig när jag fick fram den. Började gnida med Internationals RIB-rengöring, men kom fram till att JIF är lite bättre att få bort skiten med. Ser avgjort trevligare ut när den inte är så skitig...
Hursomhelst, efter några veckor var allt arbete förgäves, den blev lika kladdig och äcklig i solen. Och PVC-n ovanpå pontonerna börjar tappa ytskiktet och väven kikar fram.
Så 6 år är livslängden ständigt utomhus och i mycket sol.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Fru Ljusne lyckades även snygga till Suzumarskyltarna som även på vår dinge såg grillade och skitäckliga ut, som de 20 år gamla pomfritesfrityroljelagren i Lort-Doris korvkiosk. Nu ligger den och ser både fin och lite sorgsen ut med urpysta pontoner här hemma, den väntar på att Bayliner-grannen som är chefs-mek för bilparken ska byta bromsarna bak på 945:an så jag kan frakta ner Suzu till skjöen. Tyvärr har Bayliner-grannen feber o snuva så han har bommat sin verkstad ett par dagar. Att jag nämner honom är för att han kollade delarna i mina bromspåsar från Biltema, speciellt handbromsbackarna. Han hade monterat såna från Fusk-Tema på en Volvo S80 och själva beläggen såg knepigt glatta ut, (gummibåtskladdiga?) när de sen provbromsade handbromsen bromsade det inte ett dugg. Mina belägg såg dock bra ut, kan vara värt att titta på om ni ska byta bromsbackar.Eilean skrev:Jag kunde också gnida vår Suzumar med divrese krämer och vätskor tills den antog hygglig finish. Utom delar som den påklistrade suzumarskylten och avbärarlisten, dessa tycktes ha drabbats av någon permanent åkomma, de såg närmast grillade ut med bölder och knottror.Guitar Nilsson skrev:Vår Suzumar Rib var ganska tämligen rejält väldigt skitig när jag fick fram den. Började gnida med Internationals RIB-rengöring, men kom fram till att JIF är lite bättre att få bort skiten med. Ser avgjort trevligare ut när den inte är så skitig...
Hursomhelst, efter några veckor var allt arbete förgäves, den blev lika kladdig och äcklig i solen. Och PVC-n ovanpå pontonerna börjar tappa ytskiktet och väven kikar fram.
Så 6 år är livslängden ständigt utomhus och i mycket sol.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.