Vinter i mitt sinne

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Segelbo » tis 16 feb 2010, 16:53

Maxi33 skrev:Egentligen är det mitt fel alltihop och jag vältrar mig i självömkan också.
Du skall då alltid vara värst...!
---
Bosse
Monsun 31, #116

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 16 feb 2010, 18:27

Det bara att instämma i Segelbo, Eilean mfl att detta är de första månaderna på en ny istid. Den senaste varade väl i si sådär 10 000 år. Störande med positivt prat om att våren kommer snart när stora delar av Kattegat och Skagerack är frusna. Sommaren kommer kanske om 10 000 år...
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 16 feb 2010, 18:47

Man kan ju trösta sig med att alla trädkramare som hävdar att koldioxidutsläppen höjer jordens medeltemperatur åtminstone har totalfel här uppe i Norden.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tis 16 feb 2010, 19:32

Fy och åter fy för den som gav fingret åt vintern!
Av denna anledning fick vi rigga av snabbt som tusan i svag kuling och minus tio grader.
Av denna anledning så vadar vi i snö runt huset och vedförrådet har börjat tryna trots att vi köpte ny ved och blev bokstavligt talat blåsta på kuppen.
Av denna anledningen kan jag inte sälja min bil och köpa en ny (inte kan man sälja bil med snö på!).
Av denna anledning har jag frusit fingrarna av mig när jag försökt ägna mig åt hobby nr två, hagelskytte. Och jag skall dessutom stå på en bana och skjuta minst tre serier på lördag då det skall komma minst en dm snö till och blåsa friskt!!!
Av denna anledning kommer öringspremiären bli minst två veckor försenad (om man inte tror att man kan få frusna fiskblock att nappa).
Av denna anledning kommer sjösättningen att bli ungefär lika mycket försenad.
Av denna anledning funderar jag helt seriöst på att byta land. Jag har hört att det inte snöar så mycket i Oman... fast hur mycket jag än fruktar kommande regim så är väl det att gå från askan in i elden.
Av denna anledning har jag nu en prognos framför mig som inte visar några plusgrader de närmsta 10 dagarna...

Jag har nog inte under mina år upplevt en sån envis kyla och ett så fruktansvärt snötäcke. Var är alla de där lågtrycken från atlanten som kom över oss i sommar *hötter med näven*...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 16 feb 2010, 19:40

Haha, just det och hör sen!!!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 16 feb 2010, 23:04

mariatherese skrev: ...
Jag har nog inte under mina år upplevt en sån envis kyla och ett så fruktansvärt snötäcke. Var är alla de där lågtrycken från atlanten som kom över oss i sommar *hötter med näven*...
Det är ju dom som har levererat all snö ju....!
Vill du verkligen ha mer av det så lär ju kommande dagarna glädja dig...:)
Ett till är på väg in över dom Brittiska öarna, vi har redan börjat känna av det med lätt snöfall hela dagen. Mer lär komma under torsdagen och helgen....
Handen upp alla ni som hellre har mörkt, grått, blåsigt, gloppigt och allmänt pissväder istället...

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 16 feb 2010, 23:09

SWE54 skrev:
mariatherese skrev: ...Handen upp alla ni som hellre har mörkt, grått, blåsigt, gloppigt och allmänt pissväder istället...
Här åker en upp. Nej förresten, tar bägge två. Och fötterna också!
Visst grått och fuktigt är inte kul. Men det är i alla fall bättre.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 17 feb 2010, 07:08

Här är en till som viftar som en tok.

+5 grader och slask skulle sitta finfint nu. Sen kan det få succesivt öka till sjösättning tack.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 17 feb 2010, 09:18

Absolut!!
Plusgrader, slask och söl ska det vara. Också litet sydvästlig småspik ett tag så att ishelvetet bryter upp sig och sedan en rejäl ostlig kuling så att skiten blåser till havs.
Då åker vinterstället på och då ska det fan i mig seglas igen!!
Sedan när det våras litet smått åker hon upp några dagar för litet översyn och sedan blir det segling i ljumma vårvindar.

Man kan ju alltid hoppas...

Fast fan tro't. Den här norrlandsisen ligger väl till i april antagligen...

Och först måste man väl skotta bort all den där vita skiten som skall ramla ned på torsdag...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 17 feb 2010, 11:14

Jag har massa aluminiumlister för motorrums- och durkluckor som skall kapas till , borras och moteras - ett jobb som vi planerat för vintern då det passar fint att göra själva kapningen och borrningen på bryggan när vi ligger långsides. Hur gör man det med snö upp till armhålorna?

Nu är isen så tjock att rodret inte längre går att rubba. Tvivlar på att vi kommer loss ur fängelset före midsommar.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 17 feb 2010, 18:09

Ähä, tacka vet jag snö, kyla, halka och allmän vargavinter ända fram i april, när man plötsligt vaknar en lördagsmorgon av att stuprännorna låter och solen bränner i fejset medan hunden och en envis fluga turas om att slicka en i ansiktet. Sedan är det bara några veckors hårt arbete och så är det dags att ringa efter svågern med trålaren för lite isbrytning så att S/y Prozac kan åka i. Snön tar ju livet av alla giftiga små odjur också som annars skulle frodas här med sina huggtänder, mandiblar och gaddar. Far min brukade säga "här har vi int anat än huggormar å finnar!" (och jo, han var fullständigt tvåspråkig, precis som sin son) :D

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 17 feb 2010, 22:56

Nautihamstern skrev:Snön tar ju livet av alla giftiga små odjur också som annars skulle frodas här med sina huggtänder, mandiblar och gaddar.
Kylan tar i bästa fall livet av ohyra som fästingar och mördarsniglar. Snön isolerar mot kylan och båda kom ungefär samtidigt den här vintern och snön har hittills legat kvar och isolerat hela tiden, så vi lär få fajtas med fästingar och mördarsniglar även kommande grönsäsong.

För övrigt håller jag med om att det är skönt med en riktig vargavinter!

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 18 feb 2010, 14:05

Se här hur ishelvetet breder ut sig. Isläget enligt SMHI för en vecka sedan
is100211.png
och idag. Se, mycket tät is längs hela Jyllands ostkust. Vojjne, vojjne...
Bilagor
is100218.png
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 18 feb 2010, 15:49

Kanon med en riktig vinter för en gångs skull! Här är en som vill ha årstider på riktigt, inte bara +9 och slask på vintern och +11 och regn på midsommar. Hellre -10 och gnistrande fint snötäcke i vintersol, och +30 på sommaren med varma bad.

Men tydligen håller inte alla med om det. Men håll ut, inom 3-4 veckor börjar dagsmejan sätta i och strax efter det är det bottenskrapning i vårsol som gäller.. 8)

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 18 feb 2010, 16:04

Årstidsväxlingar är helt klart ett överskattat fenomen... :wink:
Senast redigerad av 1 Segelbo, redigerad totalt 0 gånger.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar