Gummibåt - lång/kort rigg?
Gummibåt - lång/kort rigg?
Jag har alltid förutsatt att det skall vara kort rigg till små gummibåtar. Men nu berättar en kollega att han fick lång rigg i sitt Suzumar-paket.
Säljaren, som jag tror är en bekant till kollegan, hävdar att det är det rätta.
Efter att ha funderat kommer jag på en uppenbar fördel, nämligen att riggen på motorn om den är lång räcker räcker ner till ngt beslag som man tillverkar själv och ställer motorskäddan i som därmed avlastar pushpit. 25 kilo på pushpit tror jag är för mycket för infästningen i däcket. Lätt att det blir läckage i genomföringen.
Annars tror jag att kort rigg är det absolut vanligaste som man ser på jollemotorer, eller?//Johan.
Säljaren, som jag tror är en bekant till kollegan, hävdar att det är det rätta.
Efter att ha funderat kommer jag på en uppenbar fördel, nämligen att riggen på motorn om den är lång räcker räcker ner till ngt beslag som man tillverkar själv och ställer motorskäddan i som därmed avlastar pushpit. 25 kilo på pushpit tror jag är för mycket för infästningen i däcket. Lätt att det blir läckage i genomföringen.
Annars tror jag att kort rigg är det absolut vanligaste som man ser på jollemotorer, eller?//Johan.
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Jo det ska vara kort rigg. Annars kommer den kanske litet djupt.
Kort rigg är 15", lång 20" och XL 25". Med andra ord är lång rigg 12,5 cm djupare än kort. Inte jättemycket, men på en liten gummibåt blir det ganska djup. Men om den inte planar spelar det troligen ingen roll.
Det finns bra fästen på biltema för extramotor om den är tung. De har även en bracket för fäste på vinklad akterspegel.
Kort rigg är 15", lång 20" och XL 25". Med andra ord är lång rigg 12,5 cm djupare än kort. Inte jättemycket, men på en liten gummibåt blir det ganska djup. Men om den inte planar spelar det troligen ingen roll.
Det finns bra fästen på biltema för extramotor om den är tung. De har även en bracket för fäste på vinklad akterspegel.
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Det viktiga är väl att kavitationsplattan alltid är under vatten, alltså den stora horisontella "fenan" ovanför propellern. Om det blir kort eller lång lär ju måtten på båten avgöra.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Framdrivnings-tekniskt tycker jag att lång rigg borde vara fördelaktigt. Propellern verkar mer ostört på djupare vatten.
Orsaken till att man väljer kort rigg tror jag att den är mer lätthanterlig och kräver mindre plats. Priset kanske spelar roll åckså.//Johan.
Orsaken till att man väljer kort rigg tror jag att den är mer lätthanterlig och kräver mindre plats. Priset kanske spelar roll åckså.//Johan.
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Lång rigg bromsar mer, därför vill man ha en rigg med lagom längd. Men som alternativ till att ro borde det givetvis vara bättre.
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
12 cm bromsar så att man nästan får ta till årorna. Nja.//JohanMr Q skrev: Men som alternativ till att ro borde det givetvis vara bättre.
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Johan 52, du har fel kort och gott.
En för lång rigg bromsar och på t.ex. en 4-hästare kan det vara skillnaden mellan en planande båt och en ickeplanande. En snabb sökning på motorbåtssidorna på MG ger vid handen vilket omfattande arbete som motorbåtsåkarna lägger ner för att "hissa" sina motorer för att tjäna fart. Som Swe54 påpekat ska kavitationsplattan ligga i linje med båtens botten, ligger den under är riggen för lång. På gummibåtar leder detta till att, skulle jag nog vilja säga, att 99 % ska ha kort rigg som Q hävdade. Bara vissa större RIB med djupt V-format skrov bör ha lång rigg men det verkade ju som om det var ett dingepaket som inhandlades. Med rätt hög grad av sannolikhet är motorns rigg för lång. Nu har detta inte någon större praktisk betydelse om motorn är svag t.ex. en 2-hästare, då blir skillnaden minimal.
En för lång rigg bromsar och på t.ex. en 4-hästare kan det vara skillnaden mellan en planande båt och en ickeplanande. En snabb sökning på motorbåtssidorna på MG ger vid handen vilket omfattande arbete som motorbåtsåkarna lägger ner för att "hissa" sina motorer för att tjäna fart. Som Swe54 påpekat ska kavitationsplattan ligga i linje med båtens botten, ligger den under är riggen för lång. På gummibåtar leder detta till att, skulle jag nog vilja säga, att 99 % ska ha kort rigg som Q hävdade. Bara vissa större RIB med djupt V-format skrov bör ha lång rigg men det verkade ju som om det var ett dingepaket som inhandlades. Med rätt hög grad av sannolikhet är motorns rigg för lång. Nu har detta inte någon större praktisk betydelse om motorn är svag t.ex. en 2-hästare, då blir skillnaden minimal.
Henric D
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Suzuki är åckså ute cyklar verkar det som. Jag skall nog ta mig en extra funderare och väga ihop detta med stöd till upphängningen, fart och ev behov av åror innan jag bestämmer mig.//Johan.
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Suzuki kanske bara hade en långriggad motor över som de ville bli av med och som därför såldes till "kompispris" till din kollega. En god grundregel (om man vill undvika att bli lurad) är att lita aldrig på någon i affärsammanhang...
Henric D
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 360
- Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Caveat emptor. Köparen måste akta sig. Lita aldrig på försäljare som också ger råd om vad som är bra för dig. Sånt smålur går i regel bra att komma undan med i vårt rättssystem, till följd av det har opålitligheten successivt ökat de senaste decennierna. I just detta sammanhang kan man nog med fog säga att det var bättre förr (även om annat än hederligheten kanske vara sämre).
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Det är därför det heter caveationsplatta !friseglarn skrev:Caveat emptor. Köparen måste akta sig.
Enkel tumregel: När motorn sitter i läge skall kavitationsplattan vara i linje med, eller bara strax under (någon cm) botten på skrovet. Anledning: När båten susar på i 5-6 knop så matas propellern med ostört vatten i samma fart om den sitter rätt. Sitter propellern i det turbulenta vattnet strax i "vattenlä" bakom akterspegeln blir det inte bra - båten rör sig knappt framåt under vilt vispande av en kraftlös propeller. Det är i så fall bättre att ha kavitationsplattan för lågt än minsta lilla för högt. Att man har en lagom rigg på motorn kollar man lätt genom att montera motorn på akterspegeln - det syns om den är för kort (och för lång) och det brukar också vara angivet i båtens data vilken rigglängd som gäller.
OM man nu har en för lång rigg på befintlig motor kan man "hissa" denna genom att bygga på akterspegeln med någon förhöjning, men det ser ju kanske inte så snyggt ut. Har man en för kort motor kan man inte göra så mycket.
Anders S
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Även för att säkerställa kylningen, intagen sitter ju i regel strax under plattan.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Gummibåt - lång/kort rigg?
Om det bara gäller motor till släpjolle av plast eller gummi är oftast en kortriggad bäst. Dessutom lättare. Bra också om man vill smygköra i grunt vatten. Vill man däremot även kunna använda utombordaren som hjälpmotor till segelbåten vid trolling eller om huvudmotorn skulle lägga av vid stiltje är en långriggad bättre. Det förutsätter förstås att man monterat ett utbordarfäste. Beträffande akterspegelhöjd har jag varit med om att tvingas såga ur en bit av akterspegeln för att kunna få ner en kortriggad motor så att den inte kaviterade.
Staffan
Staffan