Vinter i mitt sinne

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Vinter i mitt sinne

Inlägg av Segelbo » mån 15 feb 2010, 08:53

Jag hatar denna årstid.

Mörkret och kylan och det kalla vita snö- och istäcket som lägger sig över naturen och över människornas sinnen. Man hukar sig och kryper ihop den i den råa kylan och undrar vad det var för en jubelidiot till förfader som en gång i tiden tyckte att det var en bra idé att bosätta sig på dessa nordliga breddgrader.

En solig vinterdag. Somliga tycker det är så vackert med den gnistrande snön och den blå himlen. Jag kisar mot solen som står retfullt lågt över trädtopparna, fast det är mitt på dagen, och lyser mig bländande rakt i ögonen. Istället för att vänligt stå över mitt huvud och värma mig. Lyfter blicken mot himlen och ser att kylan liksom kramat färgen ur himlen. Den är så där vintrigt blekblå. Ser kall ut.

Jag tycker inte alls att det är vackert.

Efter en stund drar det upp ett gråvitt molntäcke och skymmer solen. Landskapet verkar huka sig ängsligt. Precis som människorna som skyndar förbi med halsdukarna uppdragna till öronen och mössan neddragen till ögonen så att bara deras röda, i kylan rinnande näsor syns. Molnen mörknar borta vid horisonten och lovar mer snö till kvällen.

Har båten i sjön för andra vintern i rad. Förra året gav jag vintern fingret och seglade flera gånger från december till mars. Njöt av stillheten i en övergiven skärgård och friden i vintertomma, på sommaren så folkstinna sommarmetropoler.

I år ligger isen tjock i vinterhamnen och jag kommer ingenstans. Inget finger åt vintern i år alltså. Inte ens den trösten. Får se fram mot tidiga vårseglingar. Se naturen vakna ur vinterdvalan.

Det är fint det också. Försöker under tiden intala mig att det finns försonande drag med denna årstid och att det finns en skönhet i vinterlandskapet och den bottenfrusna naturen.

Efter en stund inser jag att jag inte kommer att lyckas.
Senast redigerad av 2 Segelbo, redigerad totalt 0 gång.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Anders S » mån 15 feb 2010, 09:30

Kom Igen, Bo, inte deppa ihop! Vädret må vara litet väl myggfritt för tillfället, men dagarna blir längre, båtmässorna står som spön i backen, och det blir litet varmare och mindre vintrigt dag för dag. Du skall se att du mår fullständigt prima framåt början av maj! Och du, spara den här känslan du har nu, med kyla och allt. Så tar du fram den de där olidligt heta dagarna i juli, när du på allvar funderar på att flytta in i kylboxen eller emigrera till Grönland.

PS: Har du varit mycket sjösjuk de senaste månaderna? Se där, ett försonande drag med is i hamnen ! Ingenting är bara dåligt.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Maxi33 » mån 15 feb 2010, 09:38

Så det är dig vi har att "tacka" för denna den värsta vintern i minnamanne, Segelbo, dig och ditt finger förra året!

Ditt finger som fick Kung Bore, Neptun och Murphy att gemensamt säga nä nu... och i stället för att se fram emot segling året om i ett nordligt paradis inom några år, enligt vad de bestämde i Köpenhamn nyligen, så blir det is och is och is för oss alla.

Känn dig infrusen, Segelbo.

MVH
Håkan
utfrusen
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Segelbo » mån 15 feb 2010, 10:09

Maxi33 skrev:Så det är dig vi har att "tacka" för denna den värsta vintern i minnamanne, Segelbo, dig och ditt finger förra året!

Ditt finger som fick Kung Bore, Neptun och Murphy att gemensamt säga nä nu... och i stället för att se fram emot segling året om i ett nordligt paradis inom några år, enligt vad de bestämde i Köpenhamn nyligen, så blir det is och is och is för oss alla.

Känn dig infrusen, Segelbo.

MVH
Håkan
utfrusen
Guilty as charged, Your Honour... :?
---
Bosse
Monsun 31, #116

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av SWE54 » mån 15 feb 2010, 21:21

Det här är första vintern på många år jag inte satte på vinterdäcken på bilen... :o
Oooops...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Eilean » mån 15 feb 2010, 21:57

SWE54 skrev:Det här är första vintern på många år jag inte satte på vinterdäcken på bilen... :o
Oooops...
Intressant!
Hur kom det sig att du valde just denna vinter?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av SWE54 » tis 16 feb 2010, 11:17

Ja det var väl en kombination av att jag inte behöver bilen vintertid och att det inte brukar komma så mycket snö. Där fick man för det...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Segelbo » tis 16 feb 2010, 11:21

Ha, då tror jag faktiskt att det är SWE54:s fel också. I alla fall litet grand...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av J@nne » tis 16 feb 2010, 11:57

Hörde av en kamrat som har varit ute och isfiskat i fjorden mellan Björlanda och Björkö att isen nu är över 50 cm tjock! Det dröjer innan våren kommer. :(

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Segelbo » tis 16 feb 2010, 13:01

J@nne skrev:Hörde av en kamrat som har varit ute och isfiskat i fjorden mellan Björlanda och Björkö att isen nu är över 50 cm tjock! Det dröjer innan våren kommer. :(
Samma situation uppe Kungsviken, hörde jag av en bekant jag sprang på under båtmässan. Där köpte jag förresten flera mer eller mindre nödvändiga prylar. Inte kändes det bättre för det inte...
:cry: :cry: :cry:
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Tommy » tis 16 feb 2010, 13:31

Flög över Östersjön igår och kunde njuta av god sikt mellan Gotland och fastlandet. Mitt där emellan så var det is, is, is. Stora flak, säkert minst 50% is och mindre än hälften fritt vatten. Riktigt ovanligt att det går ut på Östersjön på det sättet!

Ja se, våren kommer sent i år. Men sen kommer vi att få njuta av en formidabel kanonsommar!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Eilean » tis 16 feb 2010, 14:57

Jag tvivlar. Tvivlar starkt på att det ens blir någon sommar.
Kankse lika bra att sälja båten nu, innan fler inser sanningen. Då kommer man kunna köpa en HR 45 för 50.000. Och Bavaria kommer att nylansera sin 32 med medar och kalla den för Bavaria Arctic 32.
Jag tror att snön, isen och hela helvetet är här för att stanna - för alltid.
Jag är sur. Mäkta sur.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Excel 319 » tis 16 feb 2010, 16:27

Är årets vinter verkligen så märkvärdig? Ok, att perioden med kyla har varit ihållande sedan december, men snödjupet är mindre (där jag bor) än 2006. Var inte vintrarna ungefär som denna under 60 och 70-talet, eller kommer jag ihåg fel? Det kanske är som med lumpen, man kommer bara ihåg det roliga. Det är i alla fall trevligt med natursnö, så man kan åka lite offpist. I morgon blir det en ny tur till slalombacken, härligt. Sommaren kommer, var så säkra.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Segelbo » tis 16 feb 2010, 16:39

Excel 319 skrev:Är årets vinter verkligen så märkvärdig? Ok, att perioden med kyla har varit ihållande sedan december, men snödjupet är mindre (där jag bor) än 2006. Var inte vintrarna ungefär som denna under 60 och 70-talet, eller kommer jag ihåg fel? Det kanske är som med lumpen, man kommer bara ihåg det roliga. Det är i alla fall trevligt med natursnö, så man kan åka lite offpist. I morgon blir det en ny tur till slalombacken, härligt. Sommaren kommer, var så säkra.
Usch! Måste du vara så obehagligt positiv? Kan man inte få älta sin ångest och vinterdepression??
Håller med Gunnar, jag tror inte det blir nån vår, antagligen ingen sommar heller...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vinter i mitt sinne

Inlägg av Maxi33 » tis 16 feb 2010, 16:47

Tycker också som Segelbo och Eilean, vill inte höra nåt optimistiskt trallande utan gräva ner mig i dysterhet. Tror inte ens det blir nåt mer år efter det här.
Fast jag menade inte det där att det är ditt fel Segelbo, egentligen, det där var bara för att jag är vrång. Egentligen är det mitt fel alltihop och jag vältrar mig i självömkan också.

I dag har det snöat i Göteborg. Igen.
Där ser ni.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar