Visst rör vi oss mot symmetri, mycket tack vare Internet där man ju blixtsnabbt kan jämföra priser. Men det lär nog fortsätta att vara så att samma sak kostar helt olika mycket i olika länder där det är praktiskt omöjligt att flytta dem. Ta bilar som exempel, samma modell av Audi säljs för
helt olika pris i Europa och Japan.
Detta att en vara inte i längden kan säljas under sitt produktionspris är heller inte sant. De allra flesta företag har en hel mix av olika produkter som kompletterar varandra, och det kan ofta vara fördelaktigt för helheten att sälja vissa av sina varor till "förlust" (dvs till lägre pris än produktionskostnaden på just den artikeln). Även i längden. Exempel på när detta sker:
1. När man vill komma in på en marknad
2. För att blockera ett visst marknadssegment, så att inte en konkurrent kan växa till sig där och hota huvudsegmentet
3. Just för att sälja en vara billigt för att kunden sedan ska köpa dyra förbrukningsartiklar eller reservdelar till den
Fallet (3) är mitt exempel med kaffemaskinen ovan. Gratis för maskinen är "billigt" men sen får man köpa det dyra kaffet eller påfyllningstjänsten.
Så vad är "verkligt pris"
Bra att Maxi33 tog upp ordet övervinster, lika idiotiskt uttryck det. Har man en marknadssituation så att man kan sätta ett dyrt pris på sin vara så lär man utnyttja det. Detta med ett företags vinst: Man kan likna hela driftskostnaden för ett företag under ett år som en investering. Så mycket pengar "sätter man in" i verksamheten. Samma slant kan ägeren till företaget lika gärna i stället sätta in på banken, eller investeras i annat. Så varje ägare till ett företag vill givetvis kunna kräva en vinst på åtminståne 10-15%, för att överträffa andra investeringsmöjligheter, som kanske dessutom har lägre risk.