Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » fre 12 feb 2010, 22:01

Du hittar prislappen i posten jag svarade på:
"Förlagen får betalt av elib för varje utlånad bok, 10 kr i dagsläget."


Då verkar det rimligt att 10 kronor är det verkliga priset, eftersom förlaget säljer sin bok via elib till just det priset. Att du och jag (och Skarpsill) får låna en kopia gratis i 28 dagar innebär ju att det folkbiblioteken betalar är det "vi" som betalar i alla fall. Att få läsa en bok för tio kronor känns ju mycket rimligt, att betala 150 kronor för en egen ägandes bok kan vara det också. Men i min värld är i så fall en "självgående" pocketbok för 50 spänn intressantare än en läsplatteversion för 150 - tvärtom hade varit vettigare.

När jag har hyllorna fulla kan jag också byta med andra - kan vara svårare med en e-bok (det kan också vara lättare, men det får man ju inte).
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Tommy » lör 13 feb 2010, 10:50

Fattar fortfarande inte vad som menas med det "verkliga priset", speciellt inte på en imaginär vara som en e-bok. Men även på fysiska varor. Det står leverantören helt fritt att sätta vilket pris de vill, och det är inte ovanligt med helt olika pris på samma vara till olika typer av marknader (geografisk eller population).

För att maximera sina intäkter så gäller det att hitta den punkt på kurvan, där antalet sålda enheter * pris ger maximal intäkt. En orsak till att sätta lägre pris än detta kan vara att komma in på en ny marknad och maximera spridningen och marknadsandelen. En orsak till att sätta högre pris kan vara att man först vill mjölka ur maximalt ur de sk. "early adopters" som köper något nytt till "varje pris".

Så priset har överhuvudtaget väldigt lite med produktionskostnad att göra och det finns som sagt inget som heter "verkliga priset" i ekonomins värld. Iofs inte ovanligt att höra det, men då beror det på att man inte förstått riktigt.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av peterh » lör 13 feb 2010, 11:31

Nu skall jag inte förekomma anders s om "verkliga priset" men glöm inte
att kostnaden för läsplattan skall slås ut det man lånarpå biblioteket.

Och lånar man den arkivbeständiga och el-oberoende varianten så kostar det NOLL

F.ö. kan ju GPS-plotters anses vara en avart, man köper en "läsare" och får/tvingas
handla läsmaterialet. Fast i gps-en får man hjälp att hålla reda på var man är..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Tommy » lör 13 feb 2010, 12:06

Det är väldigt vanligt med prismodeller där man får något gratis, eller nästan gratis, för att sedan betala för något annat som hör till. Plotters är säkert så, kan misstänka att en del plottrar är lite väl billiga, för att man ska fångas in och köpa de dyra kartorna?

Kaffemaskiner ställs ut gratis på företagen, och sedan betalar man för tjänsten att fylla på kaffet. Det företag jag jobbar i är samma sak, vi tillhandahåller medicinska analysinstrument. Dessa ställs ofta ut "gratis"; men sedan får kunden betala för reagensen.

Återigen, vad är det "verkliga priset" då..? :wink:

Om leverantören av e-boken (den fysiska plattan) är samma som tillhandahåller e-böckerna man läser så ligger det väldigt nära till hands att misstänka dylika prismodeller.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » lör 13 feb 2010, 12:14

Tommy skrev:Fattar fortfarande inte vad som menas med det "verkliga priset
Visst är det ett de stora mysterierna i livet, att man inte kan förstå allting och att andra inte har samma förståelse som man själv? Jag lider av det, jag också.

Nu var frågan om att det fanns tre priser: 150 kr till konsument, kostar gratis att låna och e-lib ersätter förlaget med 10 kronor per utlåning. Skall man då förstå det verkliga priset som 150, gratis eller tio kronor ? Mitt problem som slutkund och tänkbar investerare i en läsplatta är ju att försöka utröna den sannolika prisbilden på en e-bok. Här får jag underlag för att bedöma detta. Gratis, om boken finns på biblioteteket betyder ju inte "utan kostnad" men får jag reda på att det handlar om en tia, så är det väl rimligen det som är det rätta priset. Jag betalar ju skatt.

Givetvis är det jag som konsument som bestämmer mitt pris (rätt för mig) och säljaren som bestämmer sitt pris (rätt för honom). Marknaden är inte en aktör i en sådan modell, utan bara en mötesplats och där efterfråge- och utbudskurvorna möts. Det är den modell man brukar börja med. Sedan finns det mer utvecklade modeller för marknadens interaktion med köpare och säljare, men de flesta moderna marknadsteoretiker brukar framhålla att marknaden inte är ideal, utan den störs av asymmetrisk information och manipulering. Sedan har det skett ett närmast paradigmatiskt skifte i synen på marknaden som kommersiell spelplan om man ser till elektronisk handel av digitala produkter, med helt försumbar styckkostnad, ingen försämring över tid och i praktiken inga problem att duplicera för envar och där population och geografi (dina exempel) inte spelar någon roll alls. För böcker kommer ju annars språkområde att spela stor roll, kan man tänka.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Maxi33 » lör 13 feb 2010, 13:16

Anders S skrev:Marknaden är inte en aktör i en sådan modell, utan bara en mötesplats och där efterfråge- och utbudskurvorna möts.
Ett bra påpekande som jag gärna vill vinkla en bit.
Alltför ofta ser man kritik mot marknadsekonomi som om markanden och marknadsekonomi vore just en speciell aktör med sin egen (och från de arbetande folken) skild agenda, med syfte att tjäna marknaden i sig.
Som om en fotbollsplan skulle ta del i spelet.

Annars håller jag nog på Tommy just nu, det där med "verkligt" pris är ett tomt begrepp, lika meningslöst att använda som "övervinster" då man som kund vill att företag skall sälja saker billigare, eller "miljöavgifter för företag" då man inte tror att det är man själv som kund som får betala dem.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » lör 13 feb 2010, 13:51

Det är inte så invecklat.

Vi har tre prisuppgifter: 159 kr, gratis eller tio kronor. (De handlar inte riktigt om samma produkt, men nästan). Det är en smaksak om man skall säga tio kronor (det är dock en relevant prisuppgift) eller gratis, så vi kan gott säga att det står mellan "159" och "gratis". Det intressanta här är att det handlar om samma produkt.

På en asymmetrisk marknad (där endera parten inte har full information) kan den prisskillnaden gå oupptäckt. Då anses marknaden inte vara perfekt, vilket är ett krav för att den skall fungera på sikt. Dessbättre (tack till Skarpsill) tenderar marknaden att gå i riktning mot symmetri - ryktet går och de här assymmetrierna försvinner till slut. Den andra faktorn är att produkten (varan) förutsätts ha vissa egenskaper, till exempel en produktionskostnad, under vilken man aldrig kan sälja en vara i längden. Det är här digitala produkter utan fysisk manifestation blir helt oförutsägbara. "Nästa enhet" kostar i princip alltid gratis, distributionen är "gratis" och det blir inte längre efterfrågan som styr priset, utan åsikten hos säljaren om hur han vill att hans marknad skall se ut. Den perfekta marknaden balanserar utbud och efterfrågan lika mycket via utbud som efterfrågan. Saknas symmetrin i detta gäller inte vanliga regler för "rätt pris".
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Tommy » lör 13 feb 2010, 17:21

Visst rör vi oss mot symmetri, mycket tack vare Internet där man ju blixtsnabbt kan jämföra priser. Men det lär nog fortsätta att vara så att samma sak kostar helt olika mycket i olika länder där det är praktiskt omöjligt att flytta dem. Ta bilar som exempel, samma modell av Audi säljs för helt olika pris i Europa och Japan.

Detta att en vara inte i längden kan säljas under sitt produktionspris är heller inte sant. De allra flesta företag har en hel mix av olika produkter som kompletterar varandra, och det kan ofta vara fördelaktigt för helheten att sälja vissa av sina varor till "förlust" (dvs till lägre pris än produktionskostnaden på just den artikeln). Även i längden. Exempel på när detta sker:
1. När man vill komma in på en marknad
2. För att blockera ett visst marknadssegment, så att inte en konkurrent kan växa till sig där och hota huvudsegmentet
3. Just för att sälja en vara billigt för att kunden sedan ska köpa dyra förbrukningsartiklar eller reservdelar till den

Fallet (3) är mitt exempel med kaffemaskinen ovan. Gratis för maskinen är "billigt" men sen får man köpa det dyra kaffet eller påfyllningstjänsten.
Så vad är "verkligt pris" :wink:

Bra att Maxi33 tog upp ordet övervinster, lika idiotiskt uttryck det. Har man en marknadssituation så att man kan sätta ett dyrt pris på sin vara så lär man utnyttja det. Detta med ett företags vinst: Man kan likna hela driftskostnaden för ett företag under ett år som en investering. Så mycket pengar "sätter man in" i verksamheten. Samma slant kan ägeren till företaget lika gärna i stället sätta in på banken, eller investeras i annat. Så varje ägare till ett företag vill givetvis kunna kräva en vinst på åtminståne 10-15%, för att överträffa andra investeringsmöjligheter, som kanske dessutom har lägre risk.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Mr Q » lör 13 feb 2010, 18:28

Tommy skrev:Bra att Maxi33 tog upp ordet övervinster, lika idiotiskt uttryck det.
Härligt nu är lördagsrallarsvingarna i gång. Popcornen påsatta, let the show begin! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » sön 14 feb 2010, 08:17

Tommy skrev:Fallet (3) är mitt exempel med kaffemaskinen ovan. Gratis för maskinen är "billigt" men sen får man köpa det dyra kaffet eller påfyllningstjänsten.
Så vad är "verkligt pris" :wink:
Fast nu talar vi ju om tillgången till e-böcker. Där behöver man ju inte köpa en läsplatta, utan det går lika bra att läsa boken på en dator. Därför är det rätt relevant att jämföra 159 med noll (eller tio) kronor. Det tål att tänkas på: skall konsumenten tanka hem sin e-bok med några knapptryckningar på datorn för noll kronor, eller skall man klä på sig, ta bussen till bokhandeln, köpa en e-bok (fysiskt förpackad?) för 159 kronor, åka hem, installera... Den senare affärsmodellen kan ju knappast överleva på en informerad marknad annat än för referenslitteratur samtidigt som att man inte kan förnya lånet för noll kronor. (Alla förstår ju intuitivt att man inte kan ge allmänheten obegränsad tillgång till e-böcker för noll kronor, så länge förlagen vill göra vinst. Är de företagsekonomiskt sunt med tio kronor per fyra veckor lär det ju hamna där till slut, i det här exemplet. När folkbiblioteken inte längre kan sponsra lånet via budgeten tar det ju slut, och den här kostnaden måste ut på slutkunden på något sätt.

Poängen är bara att den köpare/konsument som inte är fullt informerad inte heller fattar rationella beslut på marknaden. När det gäller kaffet (eller era maskiner) bör man ju helt enkelt räkna på priset per kaffekopp eller analys, inklusive alla kostnader, fasta och rörliga. Det skall ju jag som konsument av e-böcker också göra, annars fattar man ju helt fel beslut.
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av morg » sön 14 feb 2010, 11:31

Tommy skrev: Bra att Maxi33 tog upp ordet övervinster, lika idiotiskt uttryck det.
Det begreppet används populärt om marknader som inte fungerar d v s är oligopol eller rymmer andra dysfunktioner som t ex bankvärlden eller kraftbolagens situation. Googla marknadsimperfektion! Det är vanligt att man analyserar marknaders funktionssätt. Det är liksom därför vi har konkurrensmyndigheter och andra övervaktningsfunktioner. Bara för att köpare och säljare hittar varandra innebär det inte att en marknad fungerar optimalt. Det finns inga modellenliga perfekta marknader så man kan visst diskutera prissättning och funktionssätt i termer av olika marknadsmisslyckanden etc även om saker blir sålda. Ta det lite piano med alla tvärsäkra uttalanden, det finns färger mellan svart och vitt.

Biblioteksersättning ges till författaren och gäller även pappersböcker, inte så mycket marknad över en lagstadgad ersättning (nu även EU-direktiv) per utlånad bok/e-bok för att kompensera författaren/ge kulturstöd! Googlade mig fram till att det ligger kring 100 millar som författare och dess efterlevande får i ersättning även om boken inte längre finns i tryck och ingen någonsin skulle köpt boken.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Anders S » sön 14 feb 2010, 13:18

peterh skrev:
Och lånar man den arkivbeständiga och el-oberoende varianten så kostar det NOLL
Konceptet med "elektroniskt lån" där boken lämnar tillbaka sig själv efter 4 veckor är ju annars alldeles lysande för den mobile boklånaren (seglaren). Man slipper ju både besväret att hämta boken, gå tillbaka med boken och framförallt, böter. :D
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av peterh » sön 14 feb 2010, 20:55

Anders S skrev:
peterh skrev:
Och lånar man den arkivbeständiga och el-oberoende varianten så kostar det NOLL
Konceptet med "elektroniskt lån" där boken lämnar tillbaka sig själv efter 4 veckor är ju annars alldeles lysande för den mobile boklånaren (seglaren). Man slipper ju både besväret att hämta boken, gå tillbaka med boken och framförallt, böter. :D
Ett i den här pseudo-debatten alldeles utmärkt argument !

Tillbaka till läsplattan. Är den värd pengarna ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av Tommy » sön 14 feb 2010, 21:31

En väldigt bra artikel i dagens UNT som just berör detta med "gratis" och prissättning på imaginära varor:

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=5-AV ... ?from=puff

I korthet kan man säga att artikelförfattaren är kritisk till att väldigt många verkar tro att det verkliga priset "ska" vara noll på diverse upplevelse och varor som levereras över nätet, och så är jag också om det inte har framgått i denna tråd :wink: Det enda man kan säga säkert är att prismodellerna kommer att bli allt mer invecklade och att det kommer att bli mer och mer svårt att avgöra vad man egentligen betalar för...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur tänker dom. eller hur tänker jag?

Inlägg av stangen » mån 15 feb 2010, 20:17

Bonniers läsplatta slutsåld!

Omständigheterna till ovanstående vet vi inte. Men den som är intresserad får uppenbarligen vänta.

http://www.resume.se//nyheter/2010/02/1 ... a-slutsal/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar