borttagning av teak-pluggar...............

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lasrim
Rookie

borttagning av teak-pluggar...............

Inlägg av lasrim » tor 15 sep 2005, 18:35

Hej på er.
Kan nån ge mig hemligheten bakom att få bort teakpluggar ur teakdäck?
Tänkte snugga till i sittbrunnen och därför ta loss några lister men vågar inte börja utan att få veta hur man gör.
En självklarhet fötr vissa, men jag har inte en aning.
Så, snälla hjälp mig med mysteriet!!!
\"Att segla är att dö en smula.\"

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 15 sep 2005, 19:24

Hej

Gå på däcket och säg högt att det är väldigt vackert, då hoppar dom upp.

Jag slår i en skruvmejsel och bryter upp dom, det fungerar för mig.

Calle

pernita

borttagning av teakpluggar

Inlägg av pernita » tor 15 sep 2005, 20:00

Hej Iasrim

Du vill undvika att skada omgivande trä men ändå ta bort pluggar från Dina lister.
Jag har använt ett cylinderborr (kvistborr) som inriktas noggrant mot den gamla pluggen, och sedan borrar jag \"så mycket jag vågar\". Gör sedan som Calle C, använd en mejsel för det som finns kvar ovanpå skruven.

I fall det är möjligt bör Du använda ett borrstativ som belastas med en tung vikt samtidigt som Du vrider ut borret utanför stativets bottenplatta.

Om Du anskaffar borrstativet tillverkar Du enkelt nya pluggar genom att sätta ett pluggborr i maskinen

Vänd ådringen rätt när Du återmonterar, och hugg inte av pluggen alltför nära innan Du ser hur materialet delar sig

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 sep 2005, 20:16

Det finns ett verktyg att köpa för att borra upp punktsvetsar. Det ser ut som ett \"ihåligt borr\" eller en mycket liten hålsåg. Man kan eventuellt göra ett sådant verktyg av ett 10 mm stålrör som man filar tänder på. Med litet tur kan man då såga ur ett runt hål runt skruven. Annars kan man också slipa om ett vanligt borr så att spetsen blir platt (ingen spetsvinkel) . Då kan man köra ända ner till skruven om man börjat med ett vanligt träborr med styrspets.

Problemet med att tvingas hugga eller bryta är att man nästan säkert får skador på träet. Det kan då gå att rädda situationen med en större plugg.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 15 sep 2005, 20:26

Hej

Trät går inte sönder runt pluggen om du slår i en skruvmejsel och bryter sönder pluggen, Jag har bytt hundratals och det har aldrig hänt nåt sånt.

För väldigt många år sedan försökte jag också borra o laborera, men det fungerade inget vidare och jag fick då skador runt om.

Limma fast några pluggar på en bräda och prova, du kommer att märka hur snabbt och lätt det är.

Calle

pernita

att avlägsna teakpluggar

Inlägg av pernita » tor 15 sep 2005, 21:06

Hej Anders S

Problemet med att tvingas hugga och bryta är, att man får skador på trät.
Det är helt rätt om det gäller att avlägsna gamla pluggen. Det är därför som jag menar att man skall söka behålla hålets skarpa övre kant genom borrning med angivet borr, och slutligen krafsa ur det sista med lämpligt verktyg för att komma åt skruven.

Ditt förslag att öka hålets diameter, helst bara någon mm, är bra, mycket bra, men tyvärr tvingas man köpa två nya borr. Men det är det säkert värt om slutresultatet blir snyggt. Har man 10 mm från början blir nästa dimension 12 enligt Lunas katalog.
mvh pelle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 sep 2005, 21:38

Det är klart att träet går sönder om man bryter ut pluggen. Att hugga ut den med en mejsel är att tigga om onödigt arbete ifall man skall återanvända den lossade delen. Lossar pluggen såpass lätt att man kan ta den med en mejsel utan besvär skulle jag tro att den inte är ordentligt limmad. Förr använde man inte lim utan vanlig fernissa för pluggar.

Jag har borrat ut rätt många pluggar med borr och att använda ett \"specialslipat\" borr så man når (nästan) ända ner tycker jag fungerar bra. Att man får borra i två moment får man ta - knepet är att använda ett borr med centrumspets i första momentet precis som du sa. Ibland får man loss skruven ännu enklare om man börjar med att skruva in den litet, innan man skruvar ut den.

Träpluggar finns (kan göras) i tumdimensioner också, och ifall det är en äldre båt kan det vara plugg runt 9.5 mm som använts, inte 10 mm. I det läget kan det passa mycket bra att borra ur och använda 10 mm - då ser man ingen skillnad vid normal besiktning.
Anders S

pernita

borttagning av teakpluggar

Inlägg av pernita » fre 16 sep 2005, 18:56

Hej Anders S - och Iasrim kan lyssna

Innan jag somnade igår kväll funderade jag på hur man snyggt ersätter gamla avlägsnade pluggar med nya utan att öka håldiametern. En idé infann sig och jag somnade.

I morse skruvade jag fast en mahognylist på ett trästycke. Borrade 10 mm med cirkelskärande borr för plugg, borrade för skruv med 8 mm diameter på skallen, skruvade ihop och limmade dit en plugg.

I kväll borrade jag delvis ur pluggen med ovannämnda borr, borrdjup c:a 3 mm. Sedan förde jag ner ett lätt avslipat 20 mm långt mässingsrör 10/8 i hålet och borrade bort det som fanns kvar ovanför skruven med ett vanligt 8 mm borr vars koniska spets jag slipat bort. Lätt matning!

Drog upp borret och vred ur mässingsröret. Såg skruven och petade ur spåret med en syl. Drog ur skruven med en skruvdragare.

Hålets kanter var nu helt oskadda och mahognylisten kunde återmonteras med skruv och ny 10 mm plugg.

Låter bökigt kanske några tycker, bör provas tycker kanske andra.

I regel rör det sig om många \"pluggar\" och då utförs naturligtvis samma moment för alla innan man går över till nästa. På slutet ligger tidsvinsten i att man har alla dessa plugghål i ofördärvat skick.

Och idén kan säkert utvecklas.

mvh pelle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 16 sep 2005, 19:11

Iden med styrningen i form av ett rör var listig. Tackar och tar emot :-)

Givetvis gör man en större vinst än bara tidsvinsten. Alla som ersatt skadade trädetaljer vet hur surt det är att när man bara kan använda den skadade detaljen som mall, och med dagens virkespriser och tillgång till båt-trä kommer det att kosta att både hitta och köpa ens små längder av teak eller mahogny.
Anders S

TA Gäst

Inlägg av TA Gäst » sön 18 sep 2005, 11:12

Calle beskrev sättet teaksättare gör på, och för mig funkar det alldeles utmärkt, slå en mindre skruvmejsel mitt i pluggen och bänd ut den, pluggen delar sig i två delar och skadar inget annat, håler behåller sina fina kanter. Pluggarna skall ju \"bara\" vara limmade i botten och inte på sidorna, risk med borrning är att man ändå deformerar/skadar hålet hur noggrann man än är.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 sep 2005, 15:21

Om träpluggarna är limmade i botten enbart kan man antagligen göra som man vill för att ta ut dem. Men om de är ordentligt limmade så går det inte så enkelt. Det är då borret blir nödvändigt - och om det är väl limmat spelar heller inte en liten felplacering av borrhålet någon roll, bara man får en kanal för skruven.

Det är korrekt att man i äldre tider aldrig limmade pluggar, dymlingar eller t ex enepinnar utan på sin höjd använde fernissa. Numera är det nog vanligast med hellimmad plugg, men styrkan i \"prydnadsteakdäck\" är naturligtvis inte kritisk. Men pluggar man hål i belastade element hjälper pluggen till att bibehålla böjhållfasthet bara om den är limmad.
Anders S

Skriv svar