Americas Cup

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Americas Cup

Inlägg av Mr Q » fre 12 feb 2010, 17:37

Hörni era prylnördar! Badbryggor och ankarspel är nog bra, men glöm inte bort seglingen bara. Idag seglades första racet av 3 i Americas Cup mellan Schweiziska Aligni och USA:s BMW/Oracle.

Ett mycket spännande race, då det stod mellan två helt olika teknologier trimararan med solid vinge vs traditionel gigantisk katamaran med "vanliga" segel.

Hela eventet gick att skåda live från kl 3 i eftermiddags via http://www.americascup.com
Nästa race är på söndag, då måste Aligni vinna annars går bucklan tillbaks till USA.

På första kryssbenet var det spännande och mycket jämnt. Båda båtarna gjorde ca 22 knop på bidevind i 4-5 m/s!!!! Ungefär som HP1030 eller? :mrgreen: Det kan nämnas att följebåtarna fick slita för att hänga på i motsjön.

Men när vinden friskade i och på undanvind visade BMW/Oracles vingform sig överlägsen och den vann slutligen racet med ett antal tusen meter.

Mycket spännande att se dessa havets giganter. Jag ser verkligen fram emot ett race i kanske 8-10 m/s. Då borde farterna närma sig 40 knop. Tävlingsledningen har visserligen stoppat racet vid två tillfällen tidigare denna vecka, så det var litet förlösande att de släppte iväg båtarna till slut idag efter ganska stor försening.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Americas Cup

Inlägg av SWE54 » fre 12 feb 2010, 17:44

Spännande i 15 min kanske...
Starten var ju det bästa, ett straff på Alinghi och jag trodde att racet var över men sedan hamnade ju BMWO i vindögat och kom inte därifrån.
Ett par hundra meter efter Alinghi direkt och 15 minuter senare ifatt och drog bara ifrån.
Spännande, nja... inte särskilt.
Kul att se däremot, och att höra Mange på Eurosport.
BMWO seglade ju tom ifrån Alinghi på enbart vingmasten utan försegel.
Vilket jippo...:)
Ser rätt pyrt ut för den lilla cattan...:)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 12 feb 2010, 17:51

Förresten kan man ju undra varför man inte har en riktig start rorsman på Alinghi?
Och varför bytte man den stora genuan så tidigt..?
Gick något sönder?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 12 feb 2010, 17:52

Jo det var litet stök i starten. Alinghis penalty var väl gränsfall, fast snyggt av dem att luffa upp BMW/Oracle i stall på fel sida startlinjen.

Att BMW/Oracle seglade med bara vingen på kryssen tyckte jag kommentatorerna sa berodde på att det gick bättre så, men jag kan ha hört fel.

Men Alinghi verkar gå bättre i lättvind och det var byigt på banan, så ett (ännu mer) lättvindsrace kan möjligen gynna cattan. Men högst troligt vinner väl BMW/Oracle nästa race också, då tävlingsledningen håller racen vid minsta avvikelse från optimala förhållande, såsom t.ex. för lätt vind.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 12 feb 2010, 18:05

Gränsfall var det nog inte, BMWO hade ju rätt till väg och Alinghi skulle hålla undan. Felet var ju att lova upp och nästan tvärstanna mitt framför BMWO. Dom höll inte undan i tid helt enkelt.

BMWO seglade ju utan försegel ganska länge men satte ju sedan ett mindre försegel trots att det blåste lite mer längre söderut, fick inte ihop det riktigt...

För Alinghis skull får man väl hoppas att något var sönder annars blir det nog svårt att ta det här.

behan
Trogen medlem

Inlägg av behan » fre 12 feb 2010, 18:26

Tja, man har ju kommit en bit från de gamla vackra J-båtarna eller för all del tolvorna. Gigantiska insektsliknande skapelser skenade nu fram i väldig fart. Men, de kan inte segla om våghöjden är över en meter. Ja, det är sant! Trots att vi talar om "båtar" som är 90 fot (VL).

Och inte var det särskilt intressant, efter en kvart visste man hur de såg ut och seglade. Än mindre spännande var det.

Men det verkar väl vara så att nästa "go fast equipment" till den gamla sjuttiotalaren måste bli en vingmast.

Den gamle, som tycker mycket nytt är bra men kanske inte allt

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 12 feb 2010, 18:33

Ok sorry, det var väl inte särskilt skoj då.

Nä det är nog mer spännande med vilket lim som borde användas egentligen till innertaket som borde bytas egentligen, men inte helt säkert. Kanske.

Och självklart var ju allt bättre förr. T.ex. gillar jag Albin Vega bättre än de där meningslösa fartbåtarna. En fråga: Var ska frugan stå och brassa käk i Alinghi???? Eller finns det värmare? Och räcker blåset ända till förliga kabin?

Frågorna är många.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 12 feb 2010, 18:51

behan skrev:Tja, man har ju kommit en bit från de gamla vackra J-båtarna eller för all del tolvorna. Gigantiska insektsliknande skapelser skenade nu fram i väldig fart. Men, de kan inte segla om våghöjden är över en meter. Ja, det är sant! Trots att vi talar om "båtar" som är 90 fot (VL)
J-båtarna var känsliga de också. De elaka påstod att att man använde ett stearinljus på bommen som indikator: Om det brann var vinden tyvärr för ssvag. Om det slocknade, så blåste det för mycket. Det var säkert bara elakheter, men ändå.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » lör 13 feb 2010, 14:57

Ganska trist blev det hela, när BMW Oracles tekniska överlägsenhet var så stor. Det verkar ju klart att det in blir nån verklig match om cupen denna gång i motsats till föregående gång då ju målkameran fick avgöra i den sista seglingen. Lite som i San Diego 1988, så tävlarna var helt omaka. Tråkigt när spänningsmomentet saknas.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 feb 2010, 15:24

Ja det blev ju inte mycket till match utav det.
Förhoppningsvis, för nästa seglings skull, så hade Alinghi något problem med den stora genuan för den kom ner alldeles för tidigt tyckte jag. Med den mindre genuan kunde dom ju knappt hålla lovarts skrov ovanför vattnet och ett tag satt ju alla på lä skrovet...
Hopas dom hittar lite mer power till söndag annars är det ju slut.

behan
Trogen medlem

Inlägg av behan » lör 13 feb 2010, 16:32

Herr Q är sorry av någon anledning. Varför då? Han har alldeles uppenbart inte haft något att göra med AC-upplägget eller utformningen av båtarna, så varför ledsen? Och tyckte han att det var spännande att se en snabbare båt segla ifrån en klart långsammare så OK. Det finns alla sorter i Vår Herres hage.

Men hur han sedan kan koppla lim i taket och Albin Vega och att hans hustru ska kunna brassa käk i en av AC-båtarna till upplevelserna av denna enahanda segling är lite svårare att förstå. Och att han tycker att allt var bättre förr är väl ändå lite väl inskränkt. Men det finns ju alla sorter.

Själv satsar jag, som sagt ovan, nog på vingmasten.

Den gamle, som ibland frestas citera Strindberg (var det väl): "Det är synd om människorna"

PS till Anders S: Visst var J-båtarna blekskenare, men ack så vackra! DS

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » lör 13 feb 2010, 20:35

Jag tycker synd om dig Behan. För att du skriver ett så pass långt och meningslöst inlägg. Det blir nog bättre med litet övning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 13 feb 2010, 23:12

behan skrev:....PS till Anders S: Visst var J-båtarna blekskenare, men ack så vackra! ...DS
Ryktet sade väl också, hörde det minsta knäpp uppifrån riggen på en J-båt sprang alla och gömde sig under däck...

Men nog är det så, vackrare båtar har nog aldrig setts. Dagens AC, efter evigheters trams i rättssalar är ungefär lika intressant som Pakistanska Cricketvänskapsmatcher i 4-e divisionen.
Tycker jag.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 14 feb 2010, 08:29

Eilean skrev:
behan skrev:....PS till Anders S: Visst var J-båtarna blekskenare, men ack så vackra! ...DS
Ryktet sade väl också, hörde det minsta knäpp uppifrån riggen på en J-båt sprang alla och gömde sig under däck...

Men nog är det så, vackrare båtar har nog aldrig setts. Dagens AC, efter evigheters trams i rättssalar är ungefär lika intressant som Pakistanska Cricketvänskapsmatcher i 4-e divisionen.
Tycker jag.
På sätt och vis upplever jag AC och VOR numera såsom rallysport och F1. De senare hade en gång för länge sen ett teknikinnehåll som kunde vara av intresse för en vanlig bilägare. Numera har de avlägsnat sig så längt från vardagens nyttobilar att de för mig är komplett ointressanta....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 14 feb 2010, 11:05

Hörde en lite intressant sak i morse...
Alinghi har ju vattenballast i skroven för ökat Rm.
Det enda sättet att få in vatten var tydligen att släpa det i vattnet så det skopas upp och in i skrovet.
Låter lite märkligt kanske men det kan väl förklara varför man doppar lovart lite då och då.

Skriv svar