Spyker fick ja!!!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Tomas E » mån 01 feb 2010, 10:16

Perra skrev:Svenska staten (vi) går i borgen för lånet från EIB. :evil:
Tack, då hade jag fattat det rätt.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Tomas E » mån 01 feb 2010, 10:33

morg skrev:
Tomas E skrev: För övrigt anser jag att det är skandal att EIB ska låna pengar till skitföretaget SAAB.

Fråga till dem som är bättre pålästa: har för mig att jag har läst att svenska staten ska garantera något. Om det stämmer, vad? Lånet från EIB?
Folk gafflar utan att veta vad det handlar om så här kommer en snabbförklaring från en som iaf försökt ta reda på hur det ligger till innan skitsnacket haglar. Kan ha fel men mer rätt än gödselspridare som Tomas E har jag nog iaf...

SAAB Automobil AB har sökt lån från EIB för ett antal projekt inom "framtidsutveckling" som rör bland annat en inriktning mot grönare bilar. För detta har man formulerat ett antal projekt som man kan få lånefinansiering för max 50 % av kostnaden för. Det betyder att SAAB (i detta fallet Spyker) behöver hosta upp resterande 50 % och pengarna som krävs för att drifta SAABs förluster och kostnaden för nya bilmodeller. Dessutom får SAAB Automobil utbetalningarna från EIB EFTER att ha bevisat för dels den svenska garanten Riksgälden och dels för EIB vad man gjort i de projekt man ville ha finansierade. Är SAAB på väg utför efter 25 utbetalade miljoner är det stopp där. Ni verkar förutsätta att Riksgälden skall sitta som små idioter under 10 utbetalningar medan Victor Muller åker till Ryssland och köper slavar för att regeringen sedan skall stå med 4 mdr i garantiåtagande.

Maken till värdelös källritik och grundlöst pladder som SAAB-frågan mynnat i på tidningar och forum får man leta efter. Idag var det en medieforskare som slaktade medias bevakning av denna fråga på statsradion. Undermålig källkritik var huvudpunkten...
Du kan vissa detaljer som jag - erkännes - inte kunde. Tack för förtydligandet. Jag visste iofs att EIB-pengarna ska öronmärkas för utveckling. Jag vet också att det i praktiken är oerhört svårt att öronmärka pengar och tvivlar starkt på att det går den här gången heller.

Dessutom är det väl så att SAAB, i motsats till Volvo, inte kan utveckla bilar. Hur ska man bära sig åt för att skaffa sig den kompetensen?

Summering av SAAB:

- Gått med förlust ca 19 av de senaste ca 20 åren.
- Det har varit omöjligt att hitta en köpare bland de större bilföretagen med erfarenhet av utveckling av vanliga personbilar och med erfarenhet av volymproduktion.
- Den nya ägaren saknar erfarenhet av och kunskap om utveckling av vanliga personbilar och volymtillverkning.
- Sveriges främsta investmentbolag gav upp sina försök att få SAAB lönsamt.
- En av världens främsta biltillverkare har givit upp sina försök att få SAAB lönsamt.
- Den nya ägaren saknar egna muskler och avser därför att börsnotera SAAB. Det har ju inte gått att finna investerare med muskler i den här vändan och frågan blir då varför det skulle bli lättare vid en börsnotering.
- Om de uppgifter jag har läst är rätt så saknar SAAB av i dag, efter att skalats av av GM, kompetensen att utveckla nya bilmodeller. En ny häftig grill, ett modifierat bakstycke, eller en nystajlad växelspaksknopp klarar man dock av. Den här artikeln skrevs för minst ett år sen och gjorde en poäng av att Volvo - faktiskt och minsann - fortfarande kan utveckla nya modeller helt på egen hand.
- När SAAB skulle säljas av Wallenbergare och Volvo skulle säljas av Volvo var huvudskälet i båda fallen att utvecklingskostnaderna ansågs för stora för så små bilföretag. Sedan dess har Volvo fortsatt att växa relativt SAAB. SAAB står väl och stampar ungefär på samma fläck. Volvo säljer sisådär en 400-500 tusen bilar per år och SAAB ca 100 tusen bilar per år.
- Alltså: SAAB är för litet, saknar utvecklingskompetens och går med förlust, år efter år. Efter den redan, med GM-pengar, färdigutvecklade nya 9-5:an kommer inget, inget och inget. Om inte morg och hans gelikar går in tungt med egna stålar. Lycka till!
Senast redigerad av 2 Tomas E, redigerad totalt 0 gång.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av stangen » mån 01 feb 2010, 11:51

Nu sätter väl möjligen Mr Q och morg förmiddagskaffet i vrångstrupen... Men ett försök att förtydliga detta kring EIB lånet som Thomas E och Perra pratar om:

Lånet går från EIB (borgenär) och garanteras av Sv staten (borgensman). Alla lån har villkor (ränta och amortering tex) och detta EIB -lån är villkorat med flera olika avstämningspunkter och utbetalningar under resans gång. Uppfylls inte villkor så stoppas utbetalningar. De exakta villkoren vet vi inte men det handlar sannolikt om att SAAB skall visa upp framtidsinriktade bilmodeller. Miljöbilar på ren svenska.

Lånet betalas tillbaka till EIB dels med ränta plus en garantiavgift. Där garantiavgiften står i paritet med den bedömda risken. Dessa bestäms av EIB via Riksgälden, inte av Sv staten per se.
Lånet kommer alltså bli rejält dyrt - lite som när vi privatpersoner har slarvat och dragit på oss dyra kreditkortsskulder för att täppa till hålen som ofta förekommer i 'Lyxfällan' på TV. Och de nya SAAB ägarna kommer sannolikt behöva hämta in ytterligre nytt kapital till de där nya bilmodellerna. Vore spännande att höra hur många här stoppar 'plånboken där munnen är' och köper in sig :)

Intressant läsning i sammanhanget:
http://www.fokus.se/2010/01/nagon-maste-betala/
och även liknelser och skillnader med tidigare räddningsprojekt:
http://www.fokus.se/2010/01/kan-saab-bli-ett-nytt-ssab/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Maxi33 » mån 01 feb 2010, 18:36

Och förutom en del andra skeptiska synpunkter vill jag envisas med frågan varifrån Spykers nya pengar kommer.

Jag säger att Kejsaren är naken, dvs holländaren har inga pengar utan bara skulder.
Dessa skulder är nu nya, de gamla hade han till ryska maffian - vilka har lånat honom pengar att köpa ut dem?
De som har kommit med de nya pengarna är de som i verkligheten har köpt Saab, holländaren och Spyker är bara kulisser.

Jag kan faktiskt inte tro att vår regering och Säpo och Usa och FBI alla är så naiva att de går på en enkel dubbelfint där den ryska maffian lånar ut pengar via nybildade företag som köper Saab samtidigt som de får tillbaka samma pengar - men vilka är då de verkliga finansiärerna bakom Spyker? Och hur kan en person och ett företag som finansierats av en kriminell organisation plötsligt bli rumsren bara för att de blev avslöjade i sista stund och gjort en pudel?

Kan tänkas att detta redan är deklarerat och att kejsaren faktiskt har fina kläder utan ett spår av den gamle ryska skräddaren, i så fall ser jag fram emot att bli informerad och därefter göra avbön och erkänna att jag är dum.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Tomas E » mån 01 feb 2010, 18:50

Maxi33 skrev:Och förutom en del andra skeptiska synpunkter vill jag envisas med frågan varifrån Spykers nya pengar kommer.

Jag säger att Kejsaren är naken, dvs holländaren har inga pengar utan bara skulder.
Dessa skulder är nu nya, de gamla hade han till ryska maffian - vilka har lånat honom pengar att köpa ut dem?
De som har kommit med de nya pengarna är de som i verkligheten har köpt Saab, holländaren och Spyker är bara kulisser.

Jag kan faktiskt inte tro att vår regering och Säpo och Usa och FBI alla är så naiva att de går på en enkel dubbelfint där den ryska maffian lånar ut pengar via nybildade företag som köper Saab samtidigt som de får tillbaka samma pengar - men vilka är då de verkliga finansiärerna bakom Spyker? Och hur kan en person och ett företag som finansierats av en kriminell organisation plötsligt bli rumsren bara för att de blev avslöjade i sista stund och gjort en pudel?

Kan tänkas att detta redan är deklarerat och att kejsaren faktiskt har fina kläder utan ett spår av den gamle ryska skräddaren, i så fall ser jag fram emot att bli informerad och därefter göra avbön och erkänna att jag är dum.

MVH
Håkan
Ur dagens DI, intervju med statssekreterare Jöran Hägglund:

"Är du säker på att den ryska familjen Antonov är ute ur bilden?
- De är ute som delägare.
Är de ute som långivare?
- Det får han själv redovisa. Vi kan inte lägga pusslet i alla led bakåt, men det har varit viktigt för oss och GM att de är med som delägare." (det står faktiskt så, men det ska väl vara "att de inte är med som delägare")

Jag antar att du efter dessa lugnande ord från självaste statssekreraren slutar upp med dina negativa, illasinnade och bakåtsträvande funderingar!

För övrigt är det säkert ett alldeles utmärkt försäljningsargument på den ryska marknaden att ha ryska maffian som delägare!

P.S. Som jag redan tidigare har skrivit är det fullt möjligt att Antonov har en köpoption på de aktier han just har tvingats sälja.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av morg » mån 01 feb 2010, 20:47

Maxi33 skrev:Och förutom en del andra skeptiska synpunkter vill jag envisas med frågan varifrån Spykers nya pengar kommer.

Jag säger att Kejsaren är naken, dvs holländaren har inga pengar utan bara skulder.
Dessa skulder är nu nya, de gamla hade han till ryska maffian - vilka har lånat honom pengar att köpa ut dem?
De som har kommit med de nya pengarna är de som i verkligheten har köpt Saab, holländaren och Spyker är bara kulisser.

Jag kan faktiskt inte tro att vår regering och Säpo och Usa och FBI alla är så naiva att de går på en enkel dubbelfint där den ryska maffian lånar ut pengar via nybildade företag som köper Saab samtidigt som de får tillbaka samma pengar - men vilka är då de verkliga finansiärerna bakom Spyker? Och hur kan en person och ett företag som finansierats av en kriminell organisation plötsligt bli rumsren bara för att de blev avslöjade i sista stund och gjort en pudel?

Kan tänkas att detta redan är deklarerat och att kejsaren faktiskt har fina kläder utan ett spår av den gamle ryska skräddaren, i så fall ser jag fram emot att bli informerad och därefter göra avbön och erkänna att jag är dum.
Vi kan bara gå på vad som är sagt för att lista ut lite. Vi vet att Mubadala (Abu Dhabi) ökat sitt ägande i Spyker från 17 -> 25 % om jag inte minns fel. Sedan vet vi att Mullers Tenaci capital köpt ut sonen Antonovs del i Spyker och kommer få en så stor andel av företaget (över 30 %) att han måste sälja vidare eller lägga bud på hela företaget. Vi vet också att Jöran med J sagt att han vet vem Mullers finansiär är och att han tycker att Muller skall säga det. Vore det inte konstigt om denne vore Antonov som man gjort så mkt för att bli av med? Holländska media menar fortfarande att det är Marcel Boekhorn som trots sitt nekande är med och finansierar Spykers köp av SAAB? Boekhoorn hade en post om ca 4 % av Spyker tidigare men är just nu inte registrerad som ägare. Antonov kan finnas kvar som en långivare bakom Tenaci capital...

Muller har dock sagt att Antonov kommer vara med framöver i hans affärer så det kommer de väl vara dock inte direkt så länge EIB-lånet är aktuellt. Att diskutera finansieringen är något helt annat än det gamla tjatet om 20 år av förluster som inte ens stämmer med de inlämnade årsredovisnignarna till bolagsverket. Vi har fått så kassa journalister att de repeterar samma fel utan att kolla (e24 undantaget, de plockade faktiskt hem några årsredovisningar och läste).

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av morg » tis 02 feb 2010, 05:07

Tomas E skrev:
- Alltså: SAAB är för litet, saknar utvecklingskompetens och går med förlust, år efter år. Efter den redan, med GM-pengar, färdigutvecklade nya 9-5:an kommer inget, inget och inget. Om inte morg och hans gelikar går in tungt med egna stålar. Lycka till!
Knappast! Varför skall vi tro på dig när du säger detta om EIB, Svenska regeringen, en ny ägare och GM alla tror på en affärsplan lagd av SAABs ledning med en ny 9-3:a om 18-24 månader. Glömde Jan-Åke detaljen att alla kloka anställda försvann in i GM och att man nu inte kan något längre, knappast! Jag tror du sitter och gissar och dissar och bestämt dig för att detta inte går...

Jag kastade upp volymerna för break-even som de presenterats ur affärsplanen i annan tråd. Inte någonstans krävs det större volymer än SAAB haft under de fem senaste åren och de är mindre ju längre planen fortskrider.

GM en av världens främsta biltillverkare? Que? Det är verkligen komiskt när folk drar fram det argumentet. GM kvalar in som en av de mest kostsamma konkurserna någonsin. Har de varit duktiga på lönsamhet men bara haft, vadå, otur?

Skrev ett långt inlägg men tog bort det, det får vara nog nu. Det finns ganska mycket att läsa om hur GM redovisat SAABs resultat om man vill. Onödigt att ta upp samma saker i tråd efter tråd.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av morg » tis 02 feb 2010, 09:20

Maxi33 skrev: Kan tänkas att detta redan är deklarerat och att kejsaren faktiskt har fina kläder utan ett spår av den gamle ryska skräddaren, i så fall ser jag fram emot att bli informerad och därefter göra avbön och erkänna att jag är dum.
Med tanke på dagens nyheter verkar kejsaren inte ha en tråd på kroppen ;)
Det kanske blir den ryske skräddaren som får linda in Muller i toapapper...
Tråkigt vilken fars det blivit...

Tror dock fortfarande på SAAB men den nye kompisen verkar vara en fulare fisk än man hoppats på...

Det texter som denna vi vill läsa:
http://www.va.se/nyheter/2010/01/28/nyt ... rs-styrka/

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av stangen » tis 02 feb 2010, 10:48

Detta verkar bli värsta blåsningen... Spyker saknar 175 millar och hoppas på att hitta dem innan nästa delbetalning förfaller.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/mu ... 189949.svd
Påminner starkt om Lyxfällan där deltagarna tar ny kontokortskredit för att betala en gammal.

Spyker är ju börsat - hur mycket har Mr Q och morg lagt in där för att rädda SAAB, tro?
Upp till bevis nu :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » tor 04 feb 2010, 10:52

Re Stangen:

Man kanske kan önska ett svenskt industriföretag framgång utan att nödvändigtvis gå in med egna pengar eller?

Ungefär som att ha en politisk inriktning utan att vara aktiv i politiken.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av stangen » tor 04 feb 2010, 12:14

Mr Q skrev:Re Stangen:

Man kanske kan önska ett svenskt industriföretag framgång utan att nödvändigtvis gå in med egna pengar eller?

Ungefär som att ha en politisk inriktning utan att vara aktiv i politiken.
I exemplet politiken gör du väl en aktiv insats för att påverka i en särskild inriktning genom att utnyttja rösträtten. Annars kallas det soffliggare tror jag bestämt (som ju kan ha åsikter ändå såklart).

I den här debatten framstår det som att du och andra gärna velat riskera/spendera andras pengar (alla svenska skattebetalares) - men inte dina egna uppenbarligen.
Kommer inte på några Svenska exempel för stunden, men de Engelska uttrycken put your money where your mouth is eller walk the talk eller practice what you preach är ganska uttrycksfulla i sammanhanget :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » tor 04 feb 2010, 13:53

Re Stangen:

Då får jag kontra till dig och dina gelikar som så gärna vill sätta 3500 pers i Trollhättan på gatan inkl ett stort antal underleverantörer. Vem tror du kommer betala för deras uppehälle när de inte har något jobb längre? Den du med socker på. Rocket science som man säger.

Eller det gamla uttrycket "Ibland är det bra att tänka 1 cm längre än näsan räcker".

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av stangen » tor 04 feb 2010, 15:12

Mr Q skrev:Re Stangen:
Då får jag kontra till dig och dina gelikar som så gärna vill sätta 3500 pers i Trollhättan på gatan inkl ett stort antal underleverantörer.
Vill jag? Vad får du det från? Diskussionen har väl fram till nu handlat om den eventuella styrkan och bärkraft i SAABs varumärke, den svenska fordonsindustrins tekniska överlägsenhet (eller ej) och det sunda kontra osunda i att staten skall intervenera.

Kan du vara vänlig att göra mig den tjänsten att visa mig på det av mina inlägg där jag gärna vill sätta massa människor på gatan? Chansen finns ju att jag minns fel =)
Om inte finns ju alltid editera -funktionen så du kan sudda bort dina dumheter innan fler får syn på dem.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » tor 04 feb 2010, 16:42

Stangen det glädjer mig att du tar åt dig, med tanke på allt bullshit du själv skriver om mig och morg.

Bästa hälsningar Q

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av stangen » tor 04 feb 2010, 17:06

Mr Q skrev:Stangen det glädjer mig att du tar åt dig, med tanke på allt bullshit du själv skriver om mig och morg.

Bästa hälsningar Q
Ha, ha , ha. Detta är ju bara för roligt. Vad är det jag skrivit om dig och morg som du anser vara bullshit?
Samma sak här; Kan du vara vänlig att göra mig den tjänsten att visa mig på det eller de av mina inlägg där det är som du beskriver.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar