Spyker fick ja!!!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » fre 29 jan 2010, 20:28

Maxi, Vega mfl. Ni har nog rätt. Det är ingen idé. Bättre att lägga sig ned och bara dö.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Maxi33 » fre 29 jan 2010, 20:42

Vila i frid, Mr Q.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » fre 29 jan 2010, 21:04

Maxi33 skrev:Vila i frid, Mr Q.

MVH
Håkan
Nu var det er ultranegativa attityd jag kommenterade. Särskilt din Maxi33, du står ut som en särdeles negativistisk laissez faire anhängare.

Funkar säkert på ett kommunkontor iofs. Bekostat av skattepengar.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av J@nne » fre 29 jan 2010, 21:11

SAAB:s framtid ligger i händerna på pengahungriga maffiosaliknande figurer som inte drar sig för att gå över lik på vägen. Jag tror som flera andra att de nyvunna "vännerna" snart visar sina rätta ansikten. Inom en tvåårsperiod så är det åter dags att hacka in en gravsten. Hur kan man tro på vinst i ett företag som inte har visat resultat sedan tidigt 90-tal?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Maxi33 » fre 29 jan 2010, 21:42

Mr Q skrev:Särskilt din Maxi33, du står ut som en särdeles negativistisk laissez faire anhängare.
Nä nu får du ge dig Mr Q, jag menade inte bokstavligt vila i frid, hoppas du kommer att rotera lite då och då...

Jag är inte och har aldrig varit och kommer aldrig att bli någon laissez faire kapitalist, tvärtom tror jag på ett stort mått av samhälleligt balanserande av företags verksamhet, men enbart via skattepolitik och miljölagstiftning och lagstiftning om säkerhetsfrågor osv.
Inte genom samhällsingripanden i att använda skattepengar till konstgjord andning till företag och teknologi som är passé.

Och sportiga bilar är inte längre PK. Eller har ni missat Miljöpartiets policy, ni vet de där som är de gröna i Mona Sahlins försök att få makt och bekräfta sig själv. De som likt MP tror att mänskligheten har en framtid endast om vi kan "ändra vår livsstil" och halvera energiförbrukningen på några årtionden och börja leva närproducerat - de kan inte samtidigt använda samhällsresurser till att tillverka och sälja bilar med argumentet att de är roligare att köra och har bättre väghållning i motorvägsfarter än alla andra bilar som inte är Saab.
Bilar som också tillverkas av människor, i flera andra delar av världen som vi ju i alla år velat ge utvecklingsbidrag till, alla dessa bilbyggare med familjer och barn som de vill försörja och ge skolutbildning och ett bra liv. Skall vi nu försöka ta tillbaka marknadsandelar från dem och göra många av dem arbetslösa?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vem fick egentligen ja?

Inlägg av Maxi33 » lör 30 jan 2010, 10:36

Att begrunda:

http://www.gp.se/ekonomi/1.300165-sapo- ... kerkapital

MVH
Håkan
otvättad kapitalist
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vem fick egentligen ja?

Inlägg av Mr Q » lör 30 jan 2010, 11:39

Maxi33 skrev:Att begrunda:

http://www.gp.se/ekonomi/1.300165-sapo- ... kerkapital

MVH
Håkan
otvättad kapitalist
Kapitalist? Tycker du mer påminner om Kommun-Rune.

Aphuset, kallade Jan Guillou Säpö för. Undrar varför?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av S-B A-son » lör 30 jan 2010, 12:32

Mr Q skrev:Aphuset, kallade Jan Guillou Säpö för. Undrar varför?
Kan det ha något att göra med att de burade in honom?
Mr Q skrev:Kapitalist? Tycker du mer påminner om Kommun-Rune.
Ja, Q. Du HAR humor! På ett omedvetet och oerhört underhållande sätt!

mvh Sven-Barry - som inte brukar recensera forumdeltagare, men nu gör ett undantag

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » lör 30 jan 2010, 13:16


Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Tomas E » sön 31 jan 2010, 12:30

Mr Q skrev:
Maxi33 skrev:Vila i frid, Mr Q.

MVH
Håkan
Nu var det er ultranegativa attityd jag kommenterade. Särskilt din Maxi33, du står ut som en särdeles negativistisk laissez faire anhängare.

Funkar säkert på ett kommunkontor iofs. Bekostat av skattepengar.
Håkan är, och har under många år varit, framgångsrik enmanskonsult inom en global och konkurrensutsatt bransch.

För övrigt anser jag att det är skandal att EIB ska låna pengar till skitföretaget SAAB.

Fråga till dem som är bättre pålästa: har för mig att jag har läst att svenska staten ska garantera något. Om det stämmer, vad? Lånet från EIB?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Perra » sön 31 jan 2010, 15:56

Svenska staten (vi) går i borgen för lånet från EIB. :evil:
Segla vackert.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av HR312 » sön 31 jan 2010, 16:12

Jöran Hägglund, statssekreteraren, hävdar att åtagandet täcks väl av den säkerhet man har i tillgångarna i SAAB. Utan insyn är det inte möjligt att ha en klar uppfattning att detta är fel men skattebetalarna riskerar alltså att sitta med relativt svårsålda tillgångar, bland annat en eventuellt nedlagd fabrik i Trollhättan. Det är bara att hoppas att vi inte behöver få veta sanningen i denna fråga.

För närvande kan man inte annat än glädas åt alla de anställda som åtminstone har något kortare andrum. Men det gäller att nya 9-5:an funkar och det jag sett av bilen imponerar - klart intressant. En annan sak är hur marknaden tar emot den och hur kaoset kring varumärket påverkar försäljningen. Klassen på varumärket ligger väl i dagsläget i paritet med ryska storheter som tex. Lada.
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » sön 31 jan 2010, 16:53

SBA, inga spydiga kommentarer om Veiron i ottans satir över alla enfaldiga Göteborgare?

Eller är er humor bara missförstådd av resten av Sverige (och världen)?

mvh Q

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av morg » sön 31 jan 2010, 21:04

J@nne skrev:SAAB:s framtid ligger i händerna på pengahungriga maffiosaliknande figurer som inte drar sig för att gå över lik på vägen. Jag tror som flera andra att de nyvunna "vännerna" snart visar sina rätta ansikten. Inom en tvåårsperiod så är det åter dags att hacka in en gravsten. Hur kan man tro på vinst i ett företag som inte har visat resultat sedan tidigt 90-tal?
Hur vet du vilka resultat Saab gjort? Plockar du fram en årsredovisning kan du se positiva kassaflöden betydligt senare än för 20 år sedan? Vilka faktiska resultat som företaget haft rensat för GMs övriga verksamheter är dock förbehållet de initierade? Vår regering och övriga som granskat affärsplan och tidigare resultat har dock ställt sig positiva till framtidsmöjligheterna som dock är riskfyllda? Varför skulle GM behålla ett företag i 20 år som bara skapat förluster? Hur ser internprissättning ut, konsulttjänster och utvecklingsarbeten ut? Sedan finns det massvis av exempel på företag som man vänt på? Det SAAB har är del i ett varumärke som är Sveriges 11:e starkaste och värderat till mellan 15 och 20 miljarder. Att bygga varumärke kostar ohemula summor. Slutligen gör man som vår regering och EIB gjort, tittar på affärsplanen för att se vad det kan bli av framtiden! Endast enfaldiga gör affärer genom att titta i backspegeln... man tittar på vad man har och vad man kan göra av det i en värdering? Att SAAB och GM varit misskötta ser man i konkursen men det är rätt ointressant...

EDIT: Vi kan ju lägga till att om Segio Marchionne på FIAT hade haft din inställning hade Fiats bilproduktion vart nerlagd och Chrysler inte heller existerat. Fiat var riktigt illa ute i början av 2000-talet och dessförinnan när de italienska tullskydden togs bort och fiats skitbilare exponerades för b la japanska bilar men vände en nedåtgående spiral med fokuserat arbete och satsningar på vad som visade sig vara vettigt. Synd att han inte tittade i backspegeln, såg den omöjliga uppgiften och lade sig ner och dog tillsammans med Turin!
Senast redigerad av 1 morg, redigerad totalt 0 gånger.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av morg » sön 31 jan 2010, 21:18

Tomas E skrev: För övrigt anser jag att det är skandal att EIB ska låna pengar till skitföretaget SAAB.

Fråga till dem som är bättre pålästa: har för mig att jag har läst att svenska staten ska garantera något. Om det stämmer, vad? Lånet från EIB?
Folk gafflar utan att veta vad det handlar om så här kommer en snabbförklaring från en som iaf försökt ta reda på hur det ligger till innan skitsnacket haglar. Kan ha fel men mer rätt än gödselspridare som Tomas E har jag nog iaf...

SAAB Automobil AB har sökt lån från EIB för ett antal projekt inom "framtidsutveckling" som rör bland annat en inriktning mot grönare bilar. För detta har man formulerat ett antal projekt som man kan få lånefinansiering för max 50 % av kostnaden för. Det betyder att SAAB (i detta fallet Spyker) behöver hosta upp resterande 50 % och pengarna som krävs för att drifta SAABs förluster och kostnaden för nya bilmodeller. Dessutom får SAAB Automobil utbetalningarna från EIB EFTER att ha bevisat för dels den svenska garanten Riksgälden och dels för EIB vad man gjort i de projekt man ville ha finansierade. Är SAAB på väg utför efter 25 utbetalade miljoner är det stopp där. Ni verkar förutsätta att Riksgälden skall sitta som små idioter under 10 utbetalningar medan Victor Muller åker till Ryssland och köper slavar för att regeringen sedan skall stå med 4 mdr i garantiåtagande.

Maken till värdelös källritik och grundlöst pladder som SAAB-frågan mynnat i på tidningar och forum får man leta efter. Idag var det en medieforskare som slaktade medias bevakning av denna fråga på statsradion. Undermålig källkritik var huvudpunkten...

Skriv svar