segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av mariatherese » tor 28 jan 2010, 09:11

Slängde ett öga på fritidsbåtsdirektivet och tredjepartsinspektion är precis vad som krävs för ett enstaka fartyg som skall tas i bruk inom Eu. Finns ingen tredjepart anmäld i Sverige så att nyttja någon av de konsultfirmor som påstår sig hjälpa till med detta verkar vara slöseri med pengar. Men jag måste säga att jag blir inte direkt orolig när jag läser direktivet utan uppfattar det som fullt möjligt att ta in en båt och CE-märka ett enstaka exemplar. Vad det kostar får man väl kolla upp från fall till fall. Att hamna i rättsligt klammeri om man följt direktivet ser jag som ytterst osannolikt. Nyligen dömdes en chef för att han underlåtit att CE-märka. Att någon blivit dömd för att ha gjort en missbedömning vid en CE-märkning kan jag inte hitta.

Vad gäller ändringar på båten;
Trimmar man motorn med mer än 15%, byter motor till en signifikant annorlunda, eller byter framdrivningssätt eller t ex byter köl (påverkar deplacement) på sin båt, har kan man ha förverkat CE-märkningen och skall då också utfärda en ny. Hur många gör detta?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Anders S » tor 28 jan 2010, 19:59

mariatherese skrev:... men vi är också leverantörer av utrustning som vi CE-märker ...
Då är saken ju alldeles klar. Ni CE-märker själva den utrustning som ni säljer, och (givetvis) är ni ansvariga för att er produkt uppfyller alla relevanta krav. Min poäng var bara att ni aldrig i livet skulle kunna hyra in Anders S:s CE-Konsult & Målvakt AB för att göra era CE-märkningar och sedan stå fria för ansvar för min oduglighet. Det är vi antagligen 100% eniga om och för er, naturligtvis helt ointressant. För övrigt gav den ena länken av de två jag gav som exempel ett rätt mycket bättre intryck än den andra om man läser det finstilta.

I saken; en besiktning för att få underlag för en kategori-A-certifiering kräver en ordentlig genomgång, och sedan måste man räkna med att byta ut delar av båten. Särskilt motorn kan kosta, om den inte är av ny och redan certifierad modell. Behöver den avgastestas, grattis... Vissa strukturella frågor runt skrovet måste besvaras, i bästa fall genom att byta alla genomföringar och bekräfta skrovets dimensioner på så sätt, via ritningar, byggspecar, en vägning och annat, i sämsta fall genom ombyggnader. En stabilitetsberäkning behövs och intyg på jordens alla lösa grejor som finns ombord, lanternor, styrning och en del annat. Det är alls icke omöjligt men det kan bli dyrt, riktigt dyrt. Det är antagligen allra surast för de som fulklassat en stor och dyr motorbåt i så fall, vi kan nog klara igenom en segelbåt litet lättare.

Det du påpekar om att göra certifieringen void, genom att byta fel grejor är riktigt intressant!. I fritidsbåtsdirektivet finns en del "väsentliga krav" som man måste uppfylla och om man bygger om rufföppningen, sätter luckor på nya ställen, byter mast (till rullmast, t ex, som är rätt mycket tyngre) kan man utan vidare ställa till det för sig. Bara att bygga om från ratt till rorkult (eller tvärtom) kan göra att man inte har fri sikt från styrplatsen längre - mycket att tänka på.

Men som det nu är är ju detta en ickefråga av stora mått. Kanske bra det...
Anders S

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av mariatherese » tor 28 jan 2010, 20:24

Jag kan tänka mig att det framförallt finns en hel del motorbåtar bestyckade med betydligt häftigare motorer än vad de ursprungligen är märkta för.

Men som sagt, jag tror att det är värre att underlåta CE-märkning än att göra något misstag här eller där. Personligen hade jag kanske inte valt att certifiera för "A". Möjligen kan det påverka andrahandsvärdet men man får väl ta det i beaktande när man skickar förfrågan.

Skriv svar