Spyker fick ja!!!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av stangen » ons 27 jan 2010, 09:24

Sällar mig till kören! Härligt att ha fel :)

Grattis framförallt alla SAAB anställda och andra Trollhättebor. Grattis också till Maud som tvålat till tobleronemona och BMW-Suv-Ohly. Grattis också till GM som visat förnuft och ansvar.

Hoppas det håller!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Anders S » ons 27 jan 2010, 09:46

Eilean skrev:Ett sidospår -jag kom plötsligt, tack vare Morg att tänka på SAAB's V4-motor från förr.
Minns jag fel - eller var det inte i grunden en fordmotor?
Jo, det är alldeles riktigt. Det är en smula ironiskt, eftersom SAAB numera får så mycket cred för sina fina motorer, att SAABS rykte som innovatör innebar att man använde kopior av andra motorer (tvåtaktaren är inte särsklt olik DKW:s), rena inköp (V4 från tyska Ford, Taunusmotorn) respektive första 99-modellerna (Engelska motorn). Sedan bättrade det sig. (Om någon tror att jag inte är SAAB-vän kan det vara fel, dagens schabrak blir dock alldeles för dyra för mig. Men jag har varit stolt ägare till en snabb tvåtaktare, en V4 och en 99:a. I de generationerna fanns innovation och kvalitet i chassie och bilen i sig, inte i motorerna, inte i drivlinan.

SAAB-NG kommer däremot att få stort fokus på drivlinan. Kan SAAB få fram en miljövänlig (äkta miljövänlig!) och totalekonomisk, långlivad och PK bil kan de sannolikt också ta bra betalt för den. Numera har jag mer pengar än då, så vem vet vad nästa bil heter.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » ons 27 jan 2010, 10:40

Det jag gillat med de två Saabar jag haft (9-3 2004 och 9-5 2007) är att Saabarna ligger ganska bra i pris i förhållande till framförallt Tyskarna. Visst finns kvalitetsskillnad, men är den så stor att den rättfärdigar prisskillnad på 100 tuss till en likvärdig Audi eller BMW? Kanske...

Sen att man stöder svensk (nåja) industri har också känts bra.

Hoppas på en ny spännande framtoning av märket. Tydligen har Victor Muller fått lovord från alla håll inkl GM. Så vem vet, de kanske kommer på grön kvist igen?

När Volvo såldes till Ford (99?) gjorde Volvo cars stora årliga vinster. Varför skulle inte Saab kunna komma i samma position inom en 10-årsperiod? Allt är möjligt.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av peterh » ons 27 jan 2010, 12:14

Eilean skrev:Ett sidospår -jag kom plötsligt, tack vare Morg att tänka på SAAB's V4-motor från förr.
Minns jag fel - eller var det inte i grunden en fordmotor?
det var en fordmotor.
Ford us designade en ny serie med v4/6 motorer som de inte vågade lansera. Därmed skeppades
verktyg och hela "skiten" till europa som beordrades att bygga dessa bilar, inklusive att ersätta sina
raka motorer med v4 och v6. Serien blev 12m 15m och 17/20m.
Engelsmännen fick ersätta sin berömda cortinamotor med en v4, ett impopulärt beslut.

SAAB funderade under tiden på möjliga fyrtaktare och i valet mellan leylands 1200 kubikare
( austin 1100 ) och fords v4 så passade v4 bättre med den korta längden.

99 fick en motor utvecklad av triumph, en alldeles utmärkt motor så när som på
att man utelämnade styrpinnar mellan block och alu-topp, man lät bultarna utgöra
styrning. Med resultatet att efter några år hade bultarna rostat fast så man fick
slå sönder toppen för att få loss den. Efterförljaren ( saab 2.0) yggdes i södertälje och
var basen för saabs utmärkta 2.0 och 2.3 l motorer , fortfarande oöverträffade.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Eilean » ons 27 jan 2010, 12:37

Det var faktiskt litet rörande att se alla glada applåderande saabister i Trolllhättan för några minter sedan när de hade samling med Muller från Spyker. Visst, framtiden är oviss och frågetecknen många. Men nu finns i alla fall en framtid med möjligheter.

Peterh och Anders S, tack för infon.

Själv har jag inte ägt någon SAAB men däremot haft grovpetting i baksätet på en V4 för länge sedan.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av fredrikk » ons 27 jan 2010, 13:36

Mr Q skrev:Det jag gillat med de två Saabar jag haft (9-3 2004 och 9-5 2007) är att Saabarna ligger ganska bra i pris i förhållande till framförallt Tyskarna. Visst finns kvalitetsskillnad, men är den så stor att den rättfärdigar prisskillnad på 100 tuss till en likvärdig Audi eller BMW? Kanske...

Sen att man stöder svensk (nåja) industri har också känts bra.
Var inte du rätt förbannad på din bil och på Saab i största allmänhet för något år sedan? Eller minns jag fel?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av fredrikk » ons 27 jan 2010, 13:39

peterh skrev:
Eilean skrev:Ett sidospår -jag kom plötsligt, tack vare Morg att tänka på SAAB's V4-motor från förr.
Minns jag fel - eller var det inte i grunden en fordmotor?
det var en fordmotor.
Ford us designade en ny serie med v4/6 motorer som de inte vågade lansera. Därmed skeppades
verktyg och hela "skiten" till europa som beordrades att bygga dessa bilar, inklusive att ersätta sina
raka motorer med v4 och v6. Serien blev 12m 15m och 17/20m.
Engelsmännen fick ersätta sin berömda cortinamotor med en v4, ett impopulärt beslut.

SAAB funderade under tiden på möjliga fyrtaktare och i valet mellan leylands 1200 kubikare
( austin 1100 ) och fords v4 så passade v4 bättre med den korta längden.

99 fick en motor utvecklad av triumph, en alldeles utmärkt motor så när som på
att man utelämnade styrpinnar mellan block och alu-topp, man lät bultarna utgöra
styrning. Med resultatet att efter några år hade bultarna rostat fast så man fick
slå sönder toppen för att få loss den. Efterförljaren ( saab 2.0) yggdes i södertälje och
var basen för saabs utmärkta 2.0 och 2.3 l motorer , fortfarande oöverträffade.
På tal om V4. Varför bygger man raka fyror och inga V4 nuförtiden, men V6, V8 men inte så många raka sexor och åttor? Utrymme?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Anders S » ons 27 jan 2010, 13:56

Det förtjänar ju också att framhållas att det här gick att genomföra utan att skattkistan tullades på och (tydligen) med konservativa säkerheter för lånegarantin. Det kommer säkert att gå att vinkla detta också i någon för Alliansen ofördelaktig riktning, men ändå...

Notera också att GM är en jättestor ägare i företaget och kommer att samarbeta med leveranser (även av ffärdiga bilar!) och sannolikt inköp av produkter också.
Vi kan ytterligare notera att Fiat, som köpt Chrysler, nu har planerat och gått ut med produktionsstopp två veckor.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av peterh » ons 27 jan 2010, 14:35

fredrikk skrev:
peterh skrev:
Eilean skrev:Ett sidospår -jag kom plötsligt, tack vare Morg att tänka på SAAB's V4-motor från förr.
Minns jag fel - eller var det inte i grunden en fordmotor?
<snip>
slå sönder toppen för att få loss den. Efterförljaren ( saab 2.0) yggdes i södertälje och
var basen för saabs utmärkta 2.0 och 2.3 l motorer , fortfarande oöverträffade.
På tal om V4. Varför bygger man raka fyror och inga V4 nuförtiden, men V6, V8 men inte så många raka sexor och åttor? Utrymme?
v4 väger mer , kostar mer arbete att göra och vibrerar mera precis som v6 /kontra raka 6-or
raka 8 blir väldigt långa och vevaxlarna är ett problem att få att hålla.
v6 är en erbarmlig kompromiss, skakar och är dyrare än en rak 6 En 5 är förmodligen bättre än en v6
Rent allmänt undviker jag v-motorer < 8 , dessa fungerar däremot bra ( med 90 graders vinkel)

boxermotorer ( 4 och 6 ) är en underskattad grej, fast de tar plats åt "fel håll" och behöver
dubbla uppsättningar kammar ( precis som v-motorerna)

Fast jag hade en tvåtakts v4 i en motorcykel en gång, vibrationsfri som en elmotor
och gick som bara f-n. Fast att den var vibrationsfri får man tacka de dubbla vevaxlarna för.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Mr Q » ons 27 jan 2010, 14:45

fredrikk skrev:Var inte du rätt förbannad på din bil och på Saab i största allmänhet för något år sedan? Eller minns jag fel?
Jo, det stämmer att jag fick ett måndagsex i 9-5:an. Höger fjäderben hade felaktigt borrade hål för spindelinfästning, vilket gjorde att cambervinkeln hamnade fel. Svenska Bil hade svårt att hantera ett sådant fel, vilket renderade i 7(!) st besök på verkstaden, där verkstadschefen till slut tilldelade en personlig mekaniker och jag fick en helt fri Avis hyrbil i 1 vecka tills de hittade felet. Sen glömde de att nolla servicelampan vid ett tillfälle plus att fläkten började blåsa kallt på höger efter en annan service. Så Svenska Bil kan man väl utan överdrift säga inte är världens vassaste serviceverkstad.

Förhoppningsvis ställer Saab-Spyker större krav på sina verkstäder i fortsättningen.

Men 9-3:an hade jag 3 år utan minsta problem på något i bilen.

Samtidigt har jag hört folk med Ford där bakrutan åker ned titt som tätt och Mazdor som stannar mitt på motorväg utan förvarning. Så alla märken har nog sina mörka fläckar.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av S-B A-son » ons 27 jan 2010, 19:33

peterh skrev:Därmed skeppades
verktyg och hela "skiten" till europa som beordrades att bygga dessa bilar, inklusive att ersätta sina
raka motorer med v4 och v6. Serien blev 12m 15m och 17/20m.
Engelsmännen fick ersätta sin berömda cortinamotor med en v4, ett impopulärt beslut.
Nej peterh, enegelsmännen ersatte inte sin Kent-maskin, den du kallar cortinamotorn, med V4'an. Den enda engelska bil den motorn hamnade i, var Corsairen, om jag minns rätt. En sorts Thunderbirdkopia i småformat. Kent-motorn var kortslagig och varvade hur mycket som helst. Jag hade en Cortina GT mk I, en otroligt kul bil att ratta. Colin Chapman satte twincamtopp på den och Lotus-Cortinorna med bland andra Alan Mann och Jim Clark vid ratten sopade banorna med all konkurrens i mitten av 60-talet. (Jag har haft SAAB V4 också, första årsmodellen, en 68, som började brinna för mig men det gick att släcka...).

Fast vem bryr sig? Möjligtvis sektionen för värdelöst vetande! Svar på sådana här frågor finns knappast ens i TP och det här är ett segelbåtsforum så ...

Annars sällar jag mig till kören som önskar SAAB lycka till. Det behöver de!

mvh Sven-Barry

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av peterh » tor 28 jan 2010, 12:59

Det är rätt, engelsmännen lyckades behålla de små radfyrorna. Men v4 och v6 hamnade inte bara i corsair
utan i capri och och de större bilarna granada.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av S-B A-son » tor 28 jan 2010, 15:38

Nja peterh, de engelskbyggda Capri-bilarna hade aldrig V4-motorer. Det var bara tyskarna (och belgarna) som använde dem. Däremot ersatte V4 och framförallt V6 raksexorna i sista versionen av Zephyr, den rätt ruskiga stor bilen från engelska Ford. När det gäller engelska Capribilar så satte man i den "nästan" engelska 3l V6'an i Capri 3000 GT. Som med tidens mått gick som själve f-n. Min gamle racingkompis, en f.d. speedskiåkare, håller på och bygger ihop en Capri mk II som han har tänkt åka runt - runt-runt, med!

De engelska Fordarna, förresten inte bara Fordarna utan i stort sett alla engelsbyggda bilar, hade redan börjat försvinna från Sverige i slutet på 60-talet. Strejker, dvs leveransosäkerhet, och allmänt rapplig kvalitet och ett inte så lyckat återförsäljarnät, gjorde dem omöjliga att sälja. Historien är något som varje organisation eller för den delen människa intresserad av ett framtida liv bör studera med starkt intresse. Det ökar nämligen sannolikheten att överleva.

Nu pratar man att om återfå SAAB-andan i bilarna. Då skall man komma ihåg att på den tiden SAAB verkligen var unika och byggde sitt varumärke, hade man betydligt kortare beslutsvägar än idag, man vågade prova helt enkelt, vilket ibland, men långt i från alltid, fick till följd att slutkunden kom i kläm. Jag kom ihåg en gång då jag på ett inspirerat sätt skulle köra om en långtradare med den första modellen av 99-turbon och turbohelvetet helt plötsligt la av när jag låg jämsides med lastbilen. Inte så kul just då i alla fall. Men Turbon var ju en ändå en lyckträff, liksom cabrioleteterna och massor av andra klurigheter som SAAB-ingenjörerna givit bilvärlden.

Fast jag är inte så säker på att världen behöver en nästan massproducerad Klondykebil med den sortens inbyggda SAAB-anda i dag!

mvh Sven-Barry - även SAAB-ägare

Vegabjorn
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 nov 2009, 12:34

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Vegabjorn » tor 28 jan 2010, 16:58

lyckas Spykers VD att få SAAB på fötter ? nej tror inte det
SAAB har ej gått med vinst sista tio åren eller mer och det är väl EU-lånet som hägrar och våra skattepengar
synar man VDn på spyker i sömmarna, så hittar man ett å annat lik i garderoben ! ( allt enlig Tidningarna )

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Spyker fick ja!!!

Inlägg av Maxi33 » fre 29 jan 2010, 20:20

Det lilla jag tror mig ha förstått är att Spyker har enorma skulder och aldrig gjort vinster på någonting, att den där obehaglige ryske finansiären har köpts ut med pengar som holländaren lånat via minst två nystartade företag, och att den som lånat ut pengarna för att köpa ut ryssen är samme ryss.

Vilket av dessa nya och gamla företag och vilken eller vilka individer som i dag är den/de nya och av alla helgonförklarade ägare till Saab kan inte jag förstå. Kan någon på sailguide?

Beklagar att jag inte tror på räddande änglar och andra sorters välgörare i en värld av fri marknadsekonomi och kapitalism.
Det är därför den fungerar och vi alla njuter av dess frukter. De flesta av oss, till slut.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar