Båttester
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Båttester
Kan nån svara på varför båtnytt alltid testar samma båtmärken mellan 5-7 meter när det finns så många bra nya märken ?
Är det bara för att dom köpt så mkt reklam platser(troligen iaf)
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
Re: Båttester
Om jag får säga vad jag tycker är Båtytt en riktigt kass tidning och deras 'tester' lika tunna som en soppa kokad på östersjövatten.
Just östersjövatten blir väl en förhållandevis tjock soppa. Dock lever man väl lika många sekunder som det tar att få känslan "var detta allt" efter en genombläddring av BN!Eilean skrev:Om jag får säga vad jag tycker är Båtytt en riktigt kass tidning och deras 'tester' lika tunna som en soppa kokad på östersjövatten.
BN är en närmast sorgligt dålig tidning. "Testerna" är reklamartade och säger alltid de negativa sakerna max inlindade. De verkar nästa oroliga över att inte få låna grejer att testa.
Henric D
Facktidningar produceras för att generera vinst till ägaren. Inte för att vara 'de små människornas röst' som kanske morgontidingar, debattprogram på TV och andra publicistiska exempel ger uttryck för. Med en minimal redaktion - mest frilansare - blir det 'den enkla vägens' journalistik dvs man fyller tidningen med sådan som säljer lösnummer och prenumerationer och erbjuder annonsörer en attraktiv miljö för annonser.Martin Fredin skrev:Kan nån svara på varför båtnytt alltid testar samma båtmärken mellan 5-7 meter när det finns så många bra nya märken ?
Det vore kontraproduktiv att pröva nya grepp med att kliva utanför beprövade ramar eller vara 'onödigt' kritisk till produkter.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
Man man måste tänka på målgruppen också. Båtnytt riktar sig till den ytligt intresserade, inte så insatta båtmänniskan. Och med ett ökande intresse och ökad kunskap växer man snabbt ifrån den. Men även om man ställer låga krav på tidningen så finns ju känslan kvar av friserade pessreleaser när man läser BN (och i ännu högre grad Båtliv).stangen skrev:Facktidningar produceras för att generera vinst till ägaren. Inte för att vara 'de små människornas röst' som kanske morgontidingar, debattprogram på TV och andra publicistiska exempel ger uttryck för. Med en minimal redaktion - mest frilansare - blir det 'den enkla vägens' journalistik dvs man fyller tidningen med sådan som säljer lösnummer och prenumerationer och erbjuder annonsörer en attraktiv miljö för annonser.Martin Fredin skrev:Kan nån svara på varför båtnytt alltid testar samma båtmärken mellan 5-7 meter när det finns så många bra nya märken ?
Det vore kontraproduktiv att pröva nya grepp med att kliva utanför beprövade ramar eller vara 'onödigt' kritisk till produkter.
Det finns ju andra tidningar, företrädesvis utländska, som i långt högre grad uppfyller önskningarna från den mer krävande och insatte läsaren. Men visst ligger alltid balansgången mellan kritik och annonsintäkter i fatet. Det skall bli intressant och se hur nya På Kryss blir mottagen.
Ett absolut minimikrav är att - även för den ytligt intresserade båtmänniskan - att artiklarna inte framstår som reklammaterial/releaser. Detta är ett fundamentalt och allvarligt problem för BN. Varför skulle man överhuvudtaget i sådant fall betala för tidningen? Det finns ju produktbroschyrer att få tag på alldeles gratis, tom via nätet. Utan värde för läsekretsen minskar också annonsintresset/marknaden. Själv är jag förvånad att BN fortfarande är vid liv. Många köper kanske tidningen /prenumerationer av "vana".
Henric D
I princip samtliga facktidningar oavsett inriktning (båtar, foto, inredning, u name it...) använder den första delen i tidningarna till nyheter. Denna avdelning är mer eller mindre 100% inklistrade pressmeddelanden rakt av. Det är en 'öppen' branschhemlighet. Men det vet väl de flesta?HR312 skrev:Ett absolut minimikrav är att - även för den ytligt intresserade båtmänniskan - att artiklarna inte framstår som reklammaterial/releaser.
Andra artiklar skiftar i nivå helt och hållet i symbios med författare och tiding. Vissa är bra - andra är kassa.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
Mvh
Niclas
Eftersom jag tidigare varit så hård mot På Kryss vill jag ju bara framhålla att den tidningen ändå varit bättre än allt annat svenskt, även om den (om man är snäll) ändå har stor förbättringspotential.
Båtnytt är en riktig tramstidning. Skillnaden mot Båtliv (som inte utger sig för att vara något annat än ett glorifierat annonsblad, vår branschs version av "Vi i Villa" eller "Vår Bostad") är minimal, och då är Båtliv åtminstone litet charmig i sin töntighet.
Båtnytt är en riktig tramstidning. Skillnaden mot Båtliv (som inte utger sig för att vara något annat än ett glorifierat annonsblad, vår branschs version av "Vi i Villa" eller "Vår Bostad") är minimal, och då är Båtliv åtminstone litet charmig i sin töntighet.
Anders S