Sverige sviker SAAB säger Genii
Sverige sviker SAAB säger Genii
Ja, alla läser väl DI på nätet, men här kommer en tankesvärd artikel om Saabs början på slutet:
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... vudnyheter
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... vudnyheter
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Det är snarare världens bilköpare som sviker saab.
Kanske beroende på att det inte funnits någon saab att köpa
på 12.5 år. Kanske beroende på den urusla verkstadskedjan. Vad vet jag ..
Andra har kanske resonerat som att "skall jag köpa en opel så är det
bättre att köpa originalet och inte en stylad svenskbyggd...
Kanske beroende på att det inte funnits någon saab att köpa
på 12.5 år. Kanske beroende på den urusla verkstadskedjan. Vad vet jag ..
Andra har kanske resonerat som att "skall jag köpa en opel så är det
bättre att köpa originalet och inte en stylad svenskbyggd...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Nu skall ett sådant inlägg nog läsas källkritiskt; det är ju ett partsinlägg från en nobbad köpare.
Men en intressant uppgift: Det talas om en lånegaranti från staten om fyra miljarder, där det summariskt påstås att denna summa är säkrad i panter i företaget, panter som är värda betydligt mer bara i "skrotvärde".
Varumärket SAAB kanske inte heller kan säljas hur som helst, eftersom det ägs gemensamt av flera parter, om jag förstått det hela. SAAB betyder ju som bekant Svenska Aeroplan Aktie Bolaget. (För övrigt en annan produkt som tycks vara svår att sälja trots trovärdiga påstående om innovativ teknik, kvalitet och prestanda...)
Men en intressant uppgift: Det talas om en lånegaranti från staten om fyra miljarder, där det summariskt påstås att denna summa är säkrad i panter i företaget, panter som är värda betydligt mer bara i "skrotvärde".
Om man då drar sig till minnes att GM påstått (i pressen; medges) att den som hostar upp ungefär den summan får köpa SAAB kan jag inte riktigt se att GM:s värdering går riktigt ihop med det här påståendet. Eller så är det verkliga värdet på SAAB ungefär skrotvärdet, och att sälja av inkråmet till andra företag, alternativt själv ta vara på restvärdena, den bättre affären för GM.DI skrev:...Risken för staten är mycket låg eftersom staten har panter i hela Saab. Dessa panter är närmast värderade till skrotvärde. Tillgångarna överstiger vida de 400 miljoner euro, drygt 4 miljarder kronor, som garantin omfattar...
Varumärket SAAB kanske inte heller kan säljas hur som helst, eftersom det ägs gemensamt av flera parter, om jag förstått det hela. SAAB betyder ju som bekant Svenska Aeroplan Aktie Bolaget. (För övrigt en annan produkt som tycks vara svår att sälja trots trovärdiga påstående om innovativ teknik, kvalitet och prestanda...)
Anders S
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Det är inte en DI -artikel skrivet av journalist utan en debattartikel skriven av Lars Carlström samordnare Genii-Ecclestone konsortium och en mängd andra initiativ för Saab (eller deras PR byrå - vem vet).
Just kopplingen till flygverksamheten är intressant. I Fokus intervjuades Björn Elsässer, i dag pensionerad nationalekonom som forskat om svensk bilindustri:
På 80 talet var det Wallenberg som fick nog med förlust i alla år och GM blev den räddande ängeln.
http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/
Just kopplingen till flygverksamheten är intressant. I Fokus intervjuades Björn Elsässer, i dag pensionerad nationalekonom som forskat om svensk bilindustri:
Anledningen för tillkomsten av bilar var krigets slut då marknaden för flygplan försvann. Flygingenjörerna fick något annat att göra. Sedermera kom kalla kriget och flygplanen fick ett uppsving och blev det säkra kortet i koncernen. Personbilstillverkning har varit riskprojektet.– Verksamheten hölls under armarna först av flygplanstillverkningen under 1950- och 60-talen. Och efter att Saab slog sig ihop med Scania 1969 så var det lastbilstillverkningen som stod för fiolerna, säger Elsässer.
På 80 talet var det Wallenberg som fick nog med förlust i alla år och GM blev den räddande ängeln.
http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Efter att ha deltagit i en visserligen lite sidoliggande men ändå del av elektronikutvecklingen för Saab 9-3, kan jag bara konstatera att det koncept som Saab valde att få utvecklat inte alls var bra strukturerat.
En del mekaniska lösningar på bilen gjorde mig också mycket tveksam. Bullernivån från vägljud inne i bilen var hög på grund av "sportig" hjulupphängning.
Ovanstående kritik hade inte ett dugg med Opel att göra.
Nääää. Saab med tillverkning i Sverige är dödsdömt. Enda grejen skulle kanske vara att försöka återrekrytera de gamla pensionerade tekniker som väl en gång för länge sen var innovativa och nytänkande, för att uppträda som idékonsulter. Sentida Saab-tekniker verkar liksom aldrig ha tillägnat sig bilkunnandet från skruvmejseln och uppåt.
En del mekaniska lösningar på bilen gjorde mig också mycket tveksam. Bullernivån från vägljud inne i bilen var hög på grund av "sportig" hjulupphängning.
Ovanstående kritik hade inte ett dugg med Opel att göra.
Nääää. Saab med tillverkning i Sverige är dödsdömt. Enda grejen skulle kanske vara att försöka återrekrytera de gamla pensionerade tekniker som väl en gång för länge sen var innovativa och nytänkande, för att uppträda som idékonsulter. Sentida Saab-tekniker verkar liksom aldrig ha tillägnat sig bilkunnandet från skruvmejseln och uppåt.
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Jamen dåså. Då stänger vi skiten.Seawolf skrev:... kan jag bara konstatera att det koncept som Saab valde att få utvecklat inte alls var bra strukturerat.
En del mekaniska lösningar på bilen gjorde mig också mycket tveksam. Bullernivån från vägljud inne i bilen var hög på grund av "sportig" hjulupphängning.
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Saab gör förbaskat bra, sköna och underhållande bilar att köra.
Största skillnaden mellan motorerna i Volvo V70 2,5ft och Saab 9-5 2,3t är att Saaben har max kraft mellan 2-3000 rpm där man normalt ligger och kör, medans Volvon måste pinas upp till 3500+ rpm innan den vaknar till liv. Inte något för normalkörning till och från jobbet.
Sen ligger Saaben bättre på vägen och med mer direktespons i styrningen.
Så det så!
Största skillnaden mellan motorerna i Volvo V70 2,5ft och Saab 9-5 2,3t är att Saaben har max kraft mellan 2-3000 rpm där man normalt ligger och kör, medans Volvon måste pinas upp till 3500+ rpm innan den vaknar till liv. Inte något för normalkörning till och från jobbet.
Sen ligger Saaben bättre på vägen och med mer direktespons i styrningen.
Så det så!
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Det är fint att du gillar din SAAB. Men tror du ändå inte att en del av problemen ligger i att du inte har haft tillräckligt många kompisar?Mr Q skrev:Saab gör förbaskat bra, sköna och underhållande bilar att köra.
Största skillnaden mellan motorerna i Volvo V70 2,5ft och Saab 9-5 2,3t är att Saaben har max kraft mellan 2-3000 rpm där man normalt ligger och kör, medans Volvon måste pinas upp till 3500+ rpm innan den vaknar till liv. Inte något för normalkörning till och från jobbet.
Sen ligger Saaben bättre på vägen och med mer direktespons i styrningen.
Så det så!
Anders S
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
En del av problemen SAAB har är att sedan GM köpte SAAB har de (GM) försökt profitera på varumärket utan att underhålla det. Jag delar Seawolfs åsikt om att SAAB har stagnerat i utvecklingen och SAAB har blivit omkörd av många konkurrenter, om inte de flesta. SAAB-imagen har varit det sista som försvunnit, men god väghållning, körglädje trots framhjulsdrift och responsiva turbomotorer är inte unikt längre. Att man har minst lika bra säkerhet totalt sett som någon annan bilmodell i segmentet har man inte lyckats exploatera, men det har Volvo. Visst är det konstigt.fredrikk skrev:Jamen dåså. Då stänger vi skiten.Seawolf skrev:... kan jag bara konstatera att det koncept som Saab valde att få utvecklat inte alls var bra strukturerat.
En del mekaniska lösningar på bilen gjorde mig också mycket tveksam. Bullernivån från vägljud inne i bilen var hög på grund av "sportig" hjulupphängning.
Anders S
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Du är så förnuftig Anders S. Men förnuftig kan vara förbaskat tråkigt. Exempel:Anders S skrev:Det är fint att du gillar din SAAB. Men tror du ändå inte att en del av problemen ligger i att du inte har haft tillräckligt många kompisar?
-Volvo Ocean Race, de kan lika gärna göra en majbrasa av 1000-lappar
-F1-cirkusen, dyrt och onödigt
-NASA rymdprogram
-Olympiska spelen, varför ödsla en massa pengar på det där tramset?
-Rockkonserter, dyrt, högt och allmänt störande
-etc etc
Om allt kunde mätas i kronor och ören skulle det nog inte hända särskilt mycket skoj i världen.
Men vem vet, Spykerkonsortiet kanske vänder Saab till värsta vinstmaskinen? Då lär det bli ett helt annat ljud i skällan från många här inne.
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Jag skulle vara den första att gratulera. Men knäckfrågan är om vi skall lägga 4Mdr skattepengar på ett sådant experiment. Det är just detta frågan gäller.Mr Q skrev: Men vem vet, Spykerkonsortiet kanske vänder Saab till värsta vinstmaskinen? Då lär det bli ett helt annat ljud i skällan från många här inne.
Huruvida en SAAB bil har snygga stötdämpare, bra vindrutetorkare, mjuka säten är körglad eller liknande är bara fånargument.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Näe, men någon måste alltid betala i andra änden.Mr Q skrev: Om allt kunde mätas i kronor och ören skulle det nog inte hända särskilt mycket skoj i världen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Coolt, två svar på ett och samma inlägg. Måste ha berört Stangen.stangen skrev:Jag skulle vara den första att gratulera. Men knäckfrågan är om vi skall lägga 4Mdr skattepengar på ett sådant experiment. Det är just detta frågan gäller.
Huruvida en SAAB bil har snygga stötdämpare, bra vindrutetorkare, mjuka säten är körglad eller liknande är bara fånargument.
Men med samma argumentation kan vi ju omedelbart skrota Orustvarven. De går ju med förlust och nån måste betala. Vem bryr sig om båtbyggartraditioner, snickarglädje mm. Det är ju bara fån-argument. Skrota skiten nu!
Så får alla goa Götelaburgare hitta på nåt annat, sen när även Volvo skeppats till Kina. Vem bryr sig, hahaha sickna looooosers!!! Flytta till Stockholm så kanske ni kan få jobb, hahaha!
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Vi verkar båda vara engagerade -om än från olika synpunkt. Spara eller Slösa...Mr Q skrev: Coolt, två svar på ett och samma inlägg. Måste ha berört Stangen. :mrgreen:
Det är naturligvis upp till ägarna -de som betalar notan vid ev förlust i kassan. Om man skall dra ditt resonemang här till sin spets skall staten gå in med bidrag i alla företag som går med förlust. Inga konkurser är tillåtna, någon kan ju bli arbetslös gubevars. Låt hela Sverige bli ett AMS -bygge.Mr Q skrev: Men med samma argumentation kan vi ju omedelbart skrota Orustvarven. De går ju med förlust och nån måste betala. Vem bryr sig om båtbyggartraditioner, snickarglädje mm. Det är ju bara fån-argument. Skrota skiten nu!
Detta sista behöver nog ingen kommentar om sakinnehållet. Mr Q lyckas som vanligt sätta ribban på en karaktäristisk under-bältet-nivå :)Mr Q skrev: Så får alla goa Götelaburgare hitta på nåt annat, sen när även Volvo skeppats till Kina. Vem bryr sig, hahaha sickna looooosers!!! Flytta till Stockholm så kanske ni kan få jobb, hahaha!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Sverige sviker SAAB säger Genii
Svårt att lyssna? GARANTERA ETT LÅN där det finns säkerheter i tillgångar om minst 150 % av utlånat belopp! Spyker måste kasta in samma 4 mdr i motfinansiering på de drivlinor och de hybrid och elbilsprojekt som detta gäller och dessutom täcka rörelseförlusterna under 2010, 2011 och antagligen under 2012. Dessutom måste de kasta in utvecklingsmedel för nya 9-3 samt antagligen även för 9-1 som är planerad. Koenigseggs affärsplan handlade om lönsamhet vid 65000 bilar år 2016. Du kastar inte bort några pengar, det är bara att sälja av tillgångar så ahr staten tillbaks sina 4 mdr!stangen skrev:Jag skulle vara den första att gratulera. Men knäckfrågan är om vi skall lägga 4Mdr skattepengar på ett sådant experiment. Det är just detta frågan gäller.Mr Q skrev: Men vem vet, Spykerkonsortiet kanske vänder Saab till värsta vinstmaskinen? Då lär det bli ett helt annat ljud i skällan från många här inne.
Huruvida en SAAB bil har snygga stötdämpare, bra vindrutetorkare, mjuka säten är körglad eller liknande är bara fånargument.