Linhållare i era Furlex?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Linhållare i era Furlex?

Inlägg av Mr Q » tor 21 jan 2010, 12:27

Hej, nyttjar ni linhållaren i era Furlex rullfocksystem? Tanken är väl att den ska applicera lätt tryck på linan och på så vis undvika trassel. Nr 18 i bilden som visar ett 200s/300s system.

Tacksam för feedback.
Bilagor
Spränsgskiss rullsystem.jpg

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av cruisaren » tor 21 jan 2010, 13:26

Ja det gör vi. Det är väl inte frivilligt (om man inte demonterat den med flit)? Eller fattar jag inte vad du menar?
Linhållaren sitter ju därinne och fjädrar med (ut) ju mer du rullar ut seglet och dess funktion är ju precis den du beskriver. För att inte för mycket kontrollina skall rullas upp på samma ställe och sedan trilla in (mot centrum) och orsaka trassel så gör hållaren att linan rullas ut jämnt.

//Niklas S

behan
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 11:31

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av behan » tor 21 jan 2010, 13:31

Finns det något skäl att inte använda den? Varför undrar du?
Min sitter där den ska och fungerar såvitt jag förstår som tänkt.

Den gamle, som moddat sin Furlex men inte på det sättet

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av Schvidja » tor 21 jan 2010, 15:20

Jag har en 200s och har inte ens funderat över problemet, tycker dock själv att den strejkar lite nu och då, den fastnar liksom, och då får jag handrulla. Handhavande fel kanske men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Mitt lock på fallsvirveln(överst på 3) lossnade och när jag påtalade det på båtmässan så fick jag genast ett nytt lock då de visst var medvetna om problemet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av Mr Q » tor 21 jan 2010, 15:54

Orsaken till frågan är att jag köpte en 200S där linhållaren ej var monterad. Jag har hört både för och nackdelar med att ha den ditsatt. En nackdel ska vara att tampen riskerar att skära in i mellanrummet mellan trumma och linhållaren.

Sen bör man också lägga utrullningstampen ett varv runt en vinsch när man släpper ut seglet, för att få motspänning och på så vis undvika trassel. Mycket med det där.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av Mr Sailman » tor 21 jan 2010, 16:54

Har hört om någon som blivit rekommenderad att ta bort den, vet ej skälet dock.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av Segelbo » tor 21 jan 2010, 18:38

Mr Q skrev:Sen bör man också lägga utrullningstampen ett varv runt en vinsch när man släpper ut seglet, för att få motspänning och på så vis undvika trassel. Mycket med det där.
Det gör jag alltid. Tycker att det känns mer kontrollerat att släppa ut seglet på det viset lugnt och fint och samtidigt ta hem i skotet. Dels för att undvika fladder i seglet, dels för att när som helst enkelt kunna avbryta utrullningen om man inte skulle vilja ha hela seglet ute.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Linhållare i era Furlex?

Inlägg av Filip » tor 21 jan 2010, 22:54

Eftersom furlex har bemödat sej att konstruera en linhållare så antar jag att det finns nån funktion....när jag monterade furlexen på min förra båt skippade jag i den pga av att det var svårt att göra det....märkte aldrig nått problem med det....men dom har väl erfarenhet vad som är bäst??

Skriv svar