Friskusar. (Ingen överdrift)
Friskusar. (Ingen överdrift)
http://nemoofsweden.wordpress.com/
Inte är jag svårövertalad att ge mig iväg på en långsegling.
Men att göra som dessa, dra ut över Nordsjön under en januarikuling avstår jag från. Man tappar livflotten, söker skydd bland de Västfrisiska öarna men behåller humöret.
Inte är det min sorts segling inte, men inte alls ointressan läsning!
Inte är jag svårövertalad att ge mig iväg på en långsegling.
Men att göra som dessa, dra ut över Nordsjön under en januarikuling avstår jag från. Man tappar livflotten, söker skydd bland de Västfrisiska öarna men behåller humöret.
Inte är det min sorts segling inte, men inte alls ointressan läsning!
Re: Friskusar. (Ingen överdrift)
Följ deras segling på http://www.marinetraffic.com
Tack för tipset Eilean!
Vill ni ha ett smakprov på vad dessa gossar utsätter sig för så kolla tex på
http://www.youtube.com/watch?v=TQ9v7XXp ... r_embedded
Kul läsning i vintermörkret att följa deras resa.
/Westcoast
Vill ni ha ett smakprov på vad dessa gossar utsätter sig för så kolla tex på
http://www.youtube.com/watch?v=TQ9v7XXp ... r_embedded
Kul läsning i vintermörkret att följa deras resa.
/Westcoast
-
nemoofsweden
- Rookie
KUL att ni hittat till bloggen och tycker det är intressant att följa oss trots att segelsäsongen inte verkar vara så nära hemmavid. Fick ett mail av en vän idag som åt skridskor till Gullholmen/Käringön så det var väl bra att vi kom iväg när vi kom iväg
Ni har vi parkerat oss i Den Helder i Nerderländerna. En del båtjobb att göra efter att som vanligt seglat sönder en del saker. Vår att-göra-lista verkar bara växa... Men att segla på vinterna är faktiskt inte så dumt. Väldigt få andra småbåtar ute så med AIS har man ganska god överblick och kan lugnt och fint prata med det "stora killarn" på handelssjöfarten.
Kul att jag nu också fick ett nytt forum att söka kunskap i!
/Kapten, Nemo of Sweden
Ni har vi parkerat oss i Den Helder i Nerderländerna. En del båtjobb att göra efter att som vanligt seglat sönder en del saker. Vår att-göra-lista verkar bara växa... Men att segla på vinterna är faktiskt inte så dumt. Väldigt få andra småbåtar ute så med AIS har man ganska god överblick och kan lugnt och fint prata med det "stora killarn" på handelssjöfarten.
/Kapten, Nemo of Sweden
Sedan då? Jag lyckades aldrig hitta någon tidsplan för när ni tänkte er gå över Atlanten?nemoofsweden skrev:KUL att ni hittat till bloggen och tycker det är intressant att följa oss trots att segelsäsongen inte verkar vara så nära hemmavid. Fick ett mail av en vän idag som åt skridskor till Gullholmen/Käringön så det var väl bra att vi kom iväg när vi kom iväg![]()
/Kapten, Nemo of Sweden
Jag träffade en gång en äldre svensk ensamseglare (80+ !) i Bayona i norra Spanien. Han var på väg hemåt efter att ha varit ute i 17 år tror jag och han menade att den bästa tiden för att korsa Biscaya var i januari/februari, förutom under rena sommarmånader som juni-augusti.
-
nemoofsweden
- Rookie
Bisacya kommer när det kommer. Vi har så kul och skönt nu ändå. Det är inte så mycket båt ute så servicen är fin överallt. Vi skall nog snart sätta fart söderöver (men det har vi ju sagt länge nu)
Sen får man ju ta det lugnt så man inte kommer för långt bort för snabbt. Någonstans börjar man ju annars sen att segla HEMÅT å det verkar inte lika rogivande
Uppdaterade bloggen nyss med en faslig massa text å två filmer. Blir i alla fall kul att läsa om man kommer hem igen. Vi ser nog bloggen som en bra dagbok för oss själva.
Sen får man ju ta det lugnt så man inte kommer för långt bort för snabbt. Någonstans börjar man ju annars sen att segla HEMÅT å det verkar inte lika rogivande
Uppdaterade bloggen nyss med en faslig massa text å två filmer. Blir i alla fall kul att läsa om man kommer hem igen. Vi ser nog bloggen som en bra dagbok för oss själva.
-
JonasComfort26
- Trogen medlem
- Kontakt:
Fräckt! Bloggen lagd till favoriter och konto skapat på marinetraffic.com - jag är nyfiken på hur det går. En hel del kul kommentarer och videos, en att-göralista som får min egen att se ut som en inköpslista till mataffären... och med det lugnet så tror jag ni löser de flesta situationer på sjön. Lycka till! 
-
nemoofsweden
- Rookie
Kul Jonas!
Vi fortsätter blogga ordentligt som vi haft som föresats, men försöker nu också SEGLA lite mer
I morgon blir det ännu ett försök att sträcka oss över engelska kanalen. Med förhoppning om bra vindar /kapten Nemo
Vi fortsätter blogga ordentligt som vi haft som föresats, men försöker nu också SEGLA lite mer