Isotherm ASU

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Isotherm ASU

Inlägg av styrman » tis 12 jan 2010, 22:16

Kan man på något vis välja när man vill ha ASU funktion eller inte, typ brytare någonstans?

"EXCEL 319" skrev i annan tråd:
Lite bökigt att få ASU och solceller att fungera klockrent. När batterierna är välfyllda driver solcellerna upp spänningen så att kompressorn startar och spänningen sjunker och kompressorn stoppar, varvis spänningen stiger och, ja ni förstår. Detta sker med 2-3 min mellanrum
Problemet är samma oavsätt om man har solceller eller när man ligger på landström och har batteriladdning :o
Ingen höjdare för varken kompressor (täta start och stopp) eller batterierna/laddaren som jobbar felaktigt...
Peter
S/Y Calypso

naffatS
Platinamedlem

Re: Isotherm ASU

Inlägg av naffatS » ons 13 jan 2010, 01:15

Ja, du kan välja" manuellt" eller auto-läge. Se sid 13/36. http://www.isotherm.com/prodpdf/1351/2/Man3201_3701.pdf

/S

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » ons 13 jan 2010, 06:40

Med landström ska det ju inte vara något problem, laddaren känner av att spänningen sjunker och håller uppe den.

Jag hade i min tidgare båt Isotherm med ASU och 28W solpanel, det var ingen höjdare. Spänningen steg med sol, kylen började ladda ner, spänningen sjönk, kylskåpet slutade ladda ner, spänningen steg. Så höll det på 3-4ggr, sen slog kylen från helt.
Slutade med att jag var tvungen köra kylen manuellt, utan ASU.

Men, jag trodde detta problem var bortbyggt sedan länge??? Min erfarenhet är från början 2000-talet.
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 14 jan 2010, 21:36

naffatS skrev:Ja, du kan välja" manuellt" eller auto-läge. Se sid 13/36. http://www.isotherm.com/prodpdf/1351/2/ ... 3701.pdf/S
Min är nog från 1989 så enda manuella är väl i "freeze" läge.
August skrev:Med landström ska det ju inte vara något problem, laddaren känner av att spänningen sjunker och håller uppe den.

Jag hade i min tidgare båt Isotherm med ASU och 28W solpanel, det var ingen höjdare. Spänningen steg med sol, kylen började ladda ner, spänningen sjönk, kylskåpet slutade ladda ner, spänningen steg. Så höll det på 3-4ggr, sen slog kylen från helt..
Jag upplever att när laddaren är i slutfasen och brallar på för fullt så pendlar ASU mellan sina olika driftfall. När kompressorn startar faller spänningen och den stoppar igen varpå spänningen stiger igen.
Peter
S/Y Calypso

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 15 jan 2010, 08:31

styrman skrev: Jag upplever att när laddaren är i slutfasen och brallar på för fullt så pendlar ASU mellan sina olika driftfall. När kompressorn startar faller spänningen och den stoppar igen varpå spänningen stiger igen.
Detta borde väl bara kunna inträffa med en laddkälla som ger mindre ström än vad kylen och ev andra förbrukare behöver (dvs solpanel) Med landström eller motorladdning borde strömmen från laddkällan överstiga förbrukningen och polspänningen därför inte sjunka.

Om det händer ändå kanske spänningsfallet i kablarna är större än hysteresen för ASU-regleringen. Har du kollat att kablarna inte är för klena eller oxiderade? Både kablarna från batteri till kylen och kablarna från laddaren till batteriet.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » fre 15 jan 2010, 09:45

styrman skrev:
Jag upplever att när laddaren är i slutfasen och brallar på för fullt så pendlar ASU mellan sina olika driftfall. När kompressorn startar faller spänningen och den stoppar igen varpå spänningen stiger igen.

Min erfarenhet är att laddaren inte brallar på för fullt i slutskedet, det gör den i initialskedet. Min laddare är inte speciellt inteligent, utan den laddar efter en fast cykel, oberoende av om jag kopplar in en belastning eller inte. Skulle jag bryta landströmmen under laddningen, börjar den om från början. När laddaren är i slutfasen av laddningscykeln och bara försöker att hålla uppe spänningen, blir kompressorn lika cracy som vid solpanelladdningen. Laddaren ska bytas ut mot en nyinköpt Cetek 2500, som jag tror kommer att gör ett bättre jobb.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 16 jan 2010, 12:54

Vad jag menar med "brallar" är att spänningen i slutfasen är hög, däremot strömmen är låg.
Jag har en 25A laddare mot en batteribank på 3*85Ah.

När spänningen passerar 13,5V (tror jag) övergår kylaren i ASU läge och då medför startströmmen att spänningen sjunker igen under och kompressorn kopplas ifrån.
Kanske är det som Sneseglarn säger:
Sneseglarn skrev:Om det händer ändå kanske spänningsfallet i kablarna är större än hysteresen för ASU-regleringen. Har du kollat att kablarna inte är för klena eller oxiderade? Både kablarna från batteri till kylen och kablarna från laddaren till batteriet.
Mellan laddare och batterier är det ok, det vet jag. Mellan batterierna är det 50 kvadrat och mellan laddare och batterier är det 16 kvadrat och allt nytt. Däremot får jag kolla fram till kylen...
Peter
S/Y Calypso

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 18 jan 2010, 09:08

Problemmet är ju att ASU uppfattar en spänning över 13.5V som att
"någonting laddar" och därmed börjar den frenetiskt att kyla ner.

Detta är ju exakt det reklamen säger att den skall göra.

Det är dags att berätta för herrar konstruktörer på isotherm att
"all laddning komma ej från motorns generator, den stundom komma även från kraftverken i land tillika solceller på taket"

Problemet skulle lösas om ASU'n reglage hade ett "ASU" läge som alltså
skulle kunna stängas av. Alternativet får båtfolket köpa icke-ASU utrustade kylanordningar ( som f.ö. är många tusenlappar billigare)

( nu har jag läst bruksanvisningen för 3701, där talas det om att man har en omkopplare
http://www.isotherm.com/prodpdf/1351/2/Man3201_3701.pdf
där man kan välja "manuell" styrning. Dvs undvika problem med solceller och laddare.
Ser alltså ut som om isotherms personal faktiskt både identifierat problemet och löst det.
Är det så att de som haft problem med ASU har en äldre modell som saknar möjlighet att
köra "manuell" styrning ? Då borde man kunna önska sig ett "ombyggnadskit" från isotherm.)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » mån 18 jan 2010, 12:47

peterh skrev:Problemmet är ju att ASU uppfattar en spänning över 13.5V som att

"all laddning komma ej från motorns generator, den stundom komma även från kraftverken i land tillika solceller på taket"

skulle kunna stängas av. Alternativet får båtfolket köpa icke-ASU utrustade kylanordningar ( som f.ö. är många tusenlappar billigare)

( nu har jag läst bruksanvisningen för 3701, där talas det om att man har en omkopplare
där man kan välja "manuell" styrning. Dvs undvika problem med solceller och laddare.
Ser alltså ut som om isotherms personal faktiskt både identifierat problemet och löst det.

Är det så att de som haft problem med ASU har en äldre modell som saknar möjlighet att
köra "manuell" styrning ? Då borde man kunna önska sig ett "ombyggnadskit" från isotherm.)

Min är från 2003 och den har omkoppling till manuell.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » mån 18 jan 2010, 13:02

peterh skrev:Problemmet är ju att ASU uppfattar en spänning över 13.5V som att

Precis så menar jag med, men någon elektronik kunnig kanske kan se var man kan bryta upp och lägga en brytare...

Om jag minns rätt så har jag tre lägen [Auto - Från - Freeze].
I freeze sänks börvärdet på kylen och bryr sig inte om spänningen men det blir för kallt i boxen då.
Peter
S/Y Calypso

behan
Trogen medlem

Inlägg av behan » tis 19 jan 2010, 09:53

Min Isotherm ASU är från år 2000 och det visade sig rätt omgående att solladdningen fick den att hoppa på och av i ett. Manuell styrning fanns med redan då och det är den jag regelmässigt använder.
Själva ASU-funktionen var för mig en onödig investering.
Däremot har det hänt, under riktigt heta sommardagar, att jag inför lite längre motorerande vridit upp termostaten en bit för att lagra extra kyla.
Normalt räcker mina 35 plus 25 W solpaneler för att alltid ha laddade batterier och därmed kyla nog för både frys och kyl. (Aldrig landström)

Den gamle, som sjösätter om c:a tre månader

Skriv svar