Varför ser plotterskärmarna ut som TV-apparater?
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Re: Varför ser plotterskärmarna ut som TV-apparater?
Pekskärm i all är men man måste kunn sköta en plotter ombord på en båt med enbart knappar med. Det är inte helt enkelt att hantera en pekskärm när båten kränger, gungar och rör sig.
Jämför att hantera en pekskärmsmobil när man går eller åker buss t ex.
Jämför att hantera en pekskärmsmobil när man går eller åker buss t ex.
Min Navmanplotter har en 6,5 tums stående skärm. Fungerar mkt bra!
stangen skrev: Just detta med lång framförhållning får man med off-center funktionen. Oavsett vilket håll båten pekar. Riktigt finurligt faktiskt. Alltid max skärmyta i båtens färdväg...
Men för att ersätta det översiktsintrycket man får med sjökort behövs ju... en 32''. Vore iofs smuckert. Det har ju kommit små portabla projektorer, stora som en större tänsticksask. Blir de bara mer ljusstarka kanske man kan projicera på seglen eller på insidan en sprayhood liknande flygets hed-up display
Näe, tillbaka till verkligheten. Själv är jag lite nyfiken på Garmin 620 som du nämnde. Men upplevde den som väl seg (slö processor?) när jag fingrade på den senast.
Ja, så skall det naturligtvis se ut!!
På rätt ledd dessutom!
/Pelle
På rätt ledd dessutom!
/Pelle
Lasse L skrev:
I väntan på projektorn kan du göra så här.
Hmm. Hur blir projektionen? Jag ser ett bekymmer när skärgården vänds ut och in.
pekskärm gör inte alltid det man avser, vidare blir skärmen kladdig och antireflexen slits bort.pellew skrev:Ja det är kanske så bosseh. Det är lätt att fastna i förutfattade meningar, speciellt när man inte haft tillfälle att testa prylarna i "verkligheten".bosseh skrev:Ärligt talat, är det någon som upplever widescreen som ett problem? Innan jag köpte funderade jag en del men med plottern på plats tycker jag det funkar och känner inget behov av någon annan skärmtyp. Jag använder zoom & pan flitigt och tycker behovet av översikt är väldigt litet. Papperskorten finns ju annars (om man inte slängt ut dem).
Eftersom jag bestämt mig för att köpa en plotter och det tydligen inte finns några alternativ med "rättvänd" skärm till överkomligt pris, så är det bara att shoppa och hoppas
att jag kommer till samma slutsats som du!
Pekskärm tror jag det blir i vilket fall som helst, då jag upplever att den "tryck- och läsbara" ytan är större än motsvarande knappar och styrkulor på konventionella plottrar.
Icke att förakta med tilltagande ålder!
Dessutom är det ytterst sällan jag haft handskar på mig på sjön. Känns som fingrarna är det enda jag inte fryser om längre!![]()
Tack för alla tips och synpunkter.
Hälsn
/Pelle
Men smaken är som bekant delad ..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Inga problem, det fixas med någon klurig elektronisk mackapär.Eilean skrev:Lasse L skrev:
I väntan på projektorn kan du göra så här.
Hmm. Hur blir projektionen? Jag ser ett bekymmer när skärgården vänds ut och in.
Kan man beställa med "Course Up"?Lasse L skrev:stangen skrev: Just detta med lång framförhållning får man med off-center funktionen. Oavsett vilket håll båten pekar. Riktigt finurligt faktiskt. Alltid max skärmyta i båtens färdväg...
Men för att ersätta det översiktsintrycket man får med sjökort behövs ju... en 32''. Vore iofs smuckert. Det har ju kommit små portabla projektorer, stora som en större tänsticksask. Blir de bara mer ljusstarka kanske man kan projicera på seglen eller på insidan en sprayhood liknande flygets hed-up display
Näe, tillbaka till verkligheten. Själv är jag lite nyfiken på Garmin 620 som du nämnde. Men upplevde den som väl seg (slö processor?) när jag fingrade på den senast.I väntan på projektorn kan du göra så här.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Anledninge till att man använder widescreen är så enkel som att en 6" widescreen har mindre yta än en 6" 4:3 display, alltså billigare att tillverka!
Den dagen vi börjar fråga after hur stor yta skärmen har så kanske man väljer det som är bäst, men det lär inte hända.
En annan bidragande orsak är att tillverkningsvolymen är störst på widescreen det pressar priset ytterliggare.
Så glöm vad som är bäst för oss seglare om det inte är det som är billigast att tillverka, dock kan man tycka att de kan ställa skärmen på högkant.
Den dagen vi börjar fråga after hur stor yta skärmen har så kanske man väljer det som är bäst, men det lär inte hända.
En annan bidragande orsak är att tillverkningsvolymen är störst på widescreen det pressar priset ytterliggare.
Så glöm vad som är bäst för oss seglare om det inte är det som är billigast att tillverka, dock kan man tycka att de kan ställa skärmen på högkant.