Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av fredrikk » sön 10 jan 2010, 18:49

Jaramaz skrev:...De flesta verkar vilja satsa andras kulor, helst statens, EUs eller någon annan.
Vad jag sett av de senaste budgivarna handlar det om att köpa kontant utan krav på EIB-lån.

Om du verkligen tycker att ditt inlägg ovan var fritt från tyckande, läs det igen. Eller är det obestridligen sant att Saab aldrig varit lönsamt, att det aldrig kan bli det etc.? Jag tycker att detta ser ut som typiskt tyckande, från en typisk tyckare.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Mr Q » sön 10 jan 2010, 18:58

fredrikk skrev:
Jaramaz skrev:...De flesta verkar vilja satsa andras kulor, helst statens, EUs eller någon annan.
Vad jag sett av de senaste budgivarna handlar det om att köpa kontant utan krav på EIB-lån.

Om du verkligen tycker att ditt inlägg ovan var fritt från tyckande, läs det igen. Eller är det obestridligen sant att Saab aldrig varit lönsamt, att det aldrig kan bli det etc.? Jag tycker att detta ser ut som typiskt tyckande, från en typisk tyckare.
^^ +1

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Anders S » sön 10 jan 2010, 19:23

fredrikk skrev: Vad jag sett av de senaste budgivarna handlar det om att köpa kontant utan krav på EIB-lån.
Jag skulle tro att GM ser ett större potentiellt värde i att avveckla företaget, blockera konkurrenter och att ta vara på restvärdena än att sälja det för de summor som hittills varit aktuella. Investeringarna i den nya SAA-Buicken torde vara mycket högre än köpesumman som diskuterats (jag kan inte veta) och kan GM få tillbaka mer via ett samarbete med asiatiska bilfabriker (Kina är en "mest-gynnad handelspartner med USA fortfarande har jag för mig) så gör man ju det, sannolikt påhejad av USA:s bidragsgivare.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Mr Q » sön 10 jan 2010, 19:44

Anders S skrev:Jag skulle tro att GM ser ett större potentiellt värde i att avveckla företaget, blockera konkurrenter och att ta vara på restvärdena än att sälja det för de summor som hittills varit aktuella. Investeringarna i den nya SAA-Buicken torde vara mycket högre än köpesumman som diskuterats (jag kan inte veta) och kan GM få tillbaka mer via ett samarbete med asiatiska bilfabriker (Kina är en "mest-gynnad handelspartner med USA fortfarande har jag för mig) så gör man ju det, sannolikt påhejad av USA:s bidragsgivare.
Så är det nog tyvärr. Snacka om spiken i kistan att den nyutvecklade bilmodellen, typ Saabs framtid, skeppas till Kina. Måste kännas enormt snöpligt för utvecklingsavdelningen på Saab Automobile. Nu är det nog bara en tidsfråga innan avvecklingen är helt igångsatt.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av fredrikk » sön 10 jan 2010, 20:51

Anders S skrev:
fredrikk skrev: Vad jag sett av de senaste budgivarna handlar det om att köpa kontant utan krav på EIB-lån.
Jag skulle tro att GM ser ett större potentiellt värde i att avveckla företaget, blockera konkurrenter och att ta vara på restvärdena än att sälja det för de summor som hittills varit aktuella. Investeringarna i den nya SAA-Buicken torde vara mycket högre än köpesumman som diskuterats (jag kan inte veta) och kan GM få tillbaka mer via ett samarbete med asiatiska bilfabriker (Kina är en "mest-gynnad handelspartner med USA fortfarande har jag för mig) så gör man ju det, sannolikt påhejad av USA:s bidragsgivare.
Enligt vad som sagts från två av dem som budar (Florida-snubben och Merbanco) så erbjuder de begärt pris. Däremot vill Merbanco ha EIB-pengar.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Mr Q » mån 11 jan 2010, 06:58

Denna artikel kan kanske kasta ljus på senaste diskussionen här:

Därför vill GM avveckla Saab

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Tommy » mån 11 jan 2010, 17:04

Jag tror att Saab har stor potential att bli en modern myt, en nationell samling. Det är sagan om det egentligen mycket lönsamma bilföretaget, som läggs ner av det onskefulla GM, bara för att undvika att den överlägsna nya 9-5:an utklassar GM's egna bilar.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Mr Q » mån 11 jan 2010, 20:26

Vem har sagt att det varit lönsamt?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av fredrikk » tis 12 jan 2010, 19:19

Tommy skrev:Jag tror att Saab har stor potential att bli en modern myt, en nationell samling. Det är sagan om det egentligen mycket lönsamma bilföretaget, som läggs ner av det onskefulla GM, bara för att undvika att den överlägsna nya 9-5:an utklassar GM's egna bilar.
En myt ställs mot en annan menar du?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Mr Q » tis 12 jan 2010, 19:54

Tommy raljerar som vanligt. Inget att bry sig om. Han är säkert bara sur för att Balladen slutade tillverkas.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av stangen » ons 13 jan 2010, 11:32

SAAB är Sveriges största humla. Den kan inte flyga, har aldrig kunnat flyga, men har lik förbaskat gjort det i 60 år.
Eller ett gigantiskt AMS projekt som pågått i 60 år med S goda minne - som på senare år räddats av GM.

Liknande initierade och kloka tankar finns för den med öppet sinne på
http://www.fokus.se/2008/12/saabs-utdragna-dodskamp/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Jaramaz » tor 14 jan 2010, 19:29

fredrikk skrev:
Jaramaz skrev:...De flesta verkar vilja satsa andras kulor, helst statens, EUs eller någon annan.
Vad jag sett av de senaste budgivarna handlar det om att köpa kontant utan krav på EIB-lån.

Om du verkligen tycker att ditt inlägg ovan var fritt från tyckande, läs det igen. Eller är det obestridligen sant att Saab aldrig varit lönsamt, att det aldrig kan bli det etc.? Jag tycker att detta ser ut som typiskt tyckande, från en typisk tyckare.
Då, fredrikk, är det väl enkelt för dig att visa när SAAB var lönsamt? De flesta kräver att ett företag (vilket som) skall vara lönsamt större delen av tiden, dvs de allra flesta år. SAAB kan ha visat vinst något enstaka år, men inte över tid.
- vill du anföra fakta emot detta så står forumet öppet för dig.

Vad beträffar "tyckande" så är det väl lämpligt att du inte rycker det ur sitt sammanhang. Det jag klargjorde var att detta om lönsamhet inte är en fråga om tyckande, utan om att läsa innantill i årsredovisningar osv. Efter det kan man ha åsikter om redovisningen varit korrekt (det är tyckande).

Allt detta om att GM inte skulle vilja sälja SAAB pga av rädsla för konkurrens är högst märkliga resonemang. Om någon nu är villig att verkligen hosta upp köpesumman (som allra bäst kontant, och inte med aktier i företaget eller reverser eller så), och också visa att man har ekonomi för att driva företaget så att GM vill/kan teckna de nödvändiga kontrakten för gemensamma delar och allt - då kommer GM att sälja. GM har varit vänliga nog att läcka priset, 4.5 BSEK ungefär. Till det behöver den potentielle köparen visa muskler för att kunna köra SAAB i något år - några BSEK till.
Vem har visat att de har dessa pengar?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av Anders S » fre 15 jan 2010, 08:10

Jaramaz skrev:Allt detta om att GM inte skulle vilja sälja SAAB pga av rädsla för konkurrens är högst märkliga resonemang.
GM ser sannolikt två möjligheter till problem här: Om man tänker tanken att SAAB säljs till ett kompetent europeiskt bilföretag (VAG, Renault, Fiat) så köper de egentligen inte SAAB utan man köper "första tjing" på den befintliga SAAB-kundbasen. Man vill antagligen inte göra sitt eget företag Opel den tjänsten. MAn vill antagligen inte sälja SAAB till något företag som kan tänkas utveckla eller dra nytta av märket, utan det har passat mycket bra med de här optimistkonsulterna. Profilen är ju rätt tydlig om man säger så.

Sedan är det ju sannolikt så att det finns ett värde i de investeringar som gjorts om man själv (GM) styckar företaget. Som exempel kan ju den nya modellen blir en vagn i Opels modellprogram, i synnerhet eftersom sådana skalfördelar redan planerats in.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av fredrikk » fre 15 jan 2010, 09:53

Jaramaz skrev: Då, fredrikk, är det väl enkelt för dig att visa när SAAB var lönsamt? De flesta kräver att ett företag (vilket som) skall vara lönsamt större delen av tiden, dvs de allra flesta år. SAAB kan ha visat vinst något enstaka år, men inte över tid.
- vill du anföra fakta emot detta så står forumet öppet för dig.
Jag nöjer mig med att konstatera att det finns argumentation som ingen har lyckats motbevisa, för att Saab skall ha tjänat mer pengar än vad årsredovisning etc. visat, att det finns en affärsplan för att få Saab på fötter igen som bedömts trovärdig av KPMG etc. Jag kan inte bevisa något, bara värdera information, och med bakgrund av den information som finns tillgänglig så tycker jag att det dras slutsatser åt båda håll som är ganska så ogrundade (=tyckande).
Jaramaz skrev: Allt detta om att GM inte skulle vilja sälja SAAB pga av rädsla för konkurrens är högst märkliga resonemang. Om någon nu är villig att verkligen hosta upp köpesumman (som allra bäst kontant, och inte med aktier i företaget eller reverser eller så), och också visa att man har ekonomi för att driva företaget så att GM vill/kan teckna de nödvändiga kontrakten för gemensamma delar och allt - då kommer GM att sälja. GM har varit vänliga nog att läcka priset, 4.5 BSEK ungefär. Till det behöver den potentielle köparen visa muskler för att kunna köra SAAB i något år - några BSEK till.
Vem har visat att de har dessa pengar?
I och med att GM skall lansera Cadillac i europa igen, och att Opel skall flyttas uppåt på statusstegen, så är det väl onödigt att ha en konkurrent till, oavsett om den går med vinst eller ej? Inte så märkligt resonemang. De 3,2 Mdr som GM pratar om är inte köpesumman. Vad gäller Saab-köpare avvaktar jag nyhetsrapporteringen, men det ser intressant ut.

Det frågades tidigare i tråden var de nuvarande spekulanterna var för 12 månader sedan. Nygren/Samuelsson, Merbanco, Carlström var alla delar i ett konsortium som budade redan för 12 månader sedan. Alla budgivare, utom Spyker, har alltså varit med från början på ena eller andra sättet.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av fredrikk » fre 15 jan 2010, 09:58

Bild

Skriv svar