Ducati som båtmotor? Eller avstå från båtköp av EK-Kryssare!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Wolfman
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 14:56
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ducati som båtmotor? Eller avstå från båtköp av EK-Kryssare!

Inlägg av Wolfman » mån 01 aug 2005, 13:47

Jag har kikat på en EK-Kryssare med utbyttmotor till en Ducati 9 Hk inombordare. Det är en diesel. Dock har jag ingen erfarenhet av denna motor. Den är luftkyld, och tydligen lätt. Kanske finns det någon som hört talas om den!?

Båten som sådan har legat 5-6 år på land och inredning, skrov etc är lite tilltygat. Men motorn känns som en central punkt och därför behöver jag råd om vad jag skall titta på då båten ligger på land. Motorn fungerade perfekt innan den lades på land för 5-6 år sedan.

Säljaren begär ca 25 000 kr för båten. Då tillkommer ett nytt storsegel som endast gått en säsong och lite övrig utrustning. Kölen behöver göras vid, skrovet måste slipas och lackas, samt rodret, ev en buckla på skrovet. Rigg i funktionsdugligt skick. Toalett, spritkök, plus lite elektronisk utrustning ingår. Låter detta rimligt!?

Navman
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 19:54

Ducati diesel

Inlägg av Navman » tis 13 sep 2005, 20:12

Jag har ägt en snipa med en sådan motor. Motorn startade alltid och var lättskött men bullrade mycket och gav mycket varmluft. Kräver mycket luft för kylningen - då är det svårt att bygga in den för att dämpa ljudet. Backslaget läckte olja. Startgeneratorn fick jag byta kullager i, från italienska till japanska.

Skriv svar