Spridda tankar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Spridda tankar

Inlägg av fredrikk » tis 05 jan 2010, 22:01

Har gjort en beställning på Hjertmans för att ta vara på julrean. Toalett Jabsco manuell med twist'n'lock (eller vad det nu hette) trots alla lovord för eltoa här. Jag vill inte ha mer el än nödvändigt. Toatank 40 l, vantskruvar, dyneemafall, o s v. Sugen på att få det i ordning. Eller snarare att ha fått det i ordning. Jag börjar mer och mer inse att det där med att mecka med båten inte är min grej. Jag beställde inte grejorna för att förbereda för sugtömning. Jag tänker att det knappt finns några sådana stationer på västkusten, och att det är en ganska smal sak att efterinstallera om det skulle börja hända saker.

Funderar över den sjövattenkylda motorn. Hur mycket kostar en renovering egentligen? I och med att det är en liten båt (Marieholm 26) så finns liksom inte behovet av fler hästkrafter än MD5ans. Säg att man skall lyfta ur motorn, renovera, rensa kylkanaler, installera färskvattenkylning och återmontera. Vad går det på i runda slängar? Motorn går kalasfint, även om det finns lite diffusa läckage här och där.

Längtar efter att segla.

Skriv svar