Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
JoGu
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 19:50

Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av JoGu » mån 04 jan 2010, 16:31

Hej!

Jag behöver råd om vilken båt vi ska köpa. Just nu står det mellan Maxi 77, Maxi 84 och Albin 78 Cirrus – tre ganska olika båtar kanske, men det är de båtar jag fastnat för.

Här är vår bakgrund: Jag har någorlunda seglingsvana och min fru är väldigt inne på att lära sig mer om segling tillsammans med mig. (Jag är väldigt glad att hon vill det för jag har förstått att det inte är alla som tycker det är livet att vara på sjön i en segelbåt.) Vi har tre barn (4,6 och 8 år) som vi varit ute på sjön med de senaste somrarna. Vi började med att hyra en 26-fots båt (minns inte vad det var för märke) för att sommaren efter köpa en sprillans ny Bavaria 37 som vi hade i två säsonger. Det var underbart att vara ute med Bavarian, men sen tyckte vi att det var för mycket jobb höst och vår med en så stor båt samt att det var för mycket pengar för de tre veckor det blev för oss på sjön på sommaren (man tror man ska vara ute hela sommaren men det kommer så mycket annat i vägen ...). När allt är nytt blir man så rädd om allt. Det blev svårt att koppla av. Dessutom var båten stor att hantera. Vi sålde Bavarian med idén att vi skulle hyra segelbåt under semestern istället. Dessutom köpte vi en 7,5 meters motorbåt med båtvagn för att kunna vara ute på helger och kanske någon vecka per sommar (jag har väldigt svårt att vara helt utan båt).

Nu efter två motorbåtssomrar känner vi att vi saknar seglingen (det blev ingen hyrsegelbåt eftersom vi har svårt att planera ledigheterna). Vi har kört runt 300 sjömil varje sommar i 25 knop, bränt tiotusentals kronor i bensin och inte tyckt det varit i närheten av njutningen man har med segelbåt. Skärgården är lika fin men resan blir mer transportsträcka. Så nu vill vi segla igen. Vi vill "börja om" med en båt som är lätthanterlig och inte kostar så mycket. Jag har seglat en del med fem grabbar i en Maxi 77 och även om man inte var så bekväm av sig på den tiden (i 20-årsåldern) så tyckte jag det var en otroligt trevlig liten båt, och en sån får man ju för runt 50 000! De andra båtarna jag fungerar på, Maxi 84 och Albin 78 har jag ingen erfarenhet av.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa båtar och som helst har två-tre småbarn? Är det bäst med inombordsmotor (lättare hantering av båten kanske men hur länge håller en inombordare från 70-talet?) eller utombordare (lättare att serva/billigare att byta ut). Är Maxi 77 för dålig på kryss? Är det jobbigt utan riktigt toautrymme på Maxi 77 och Albin 78? Varför kostar Maxi 77 hälften av Albinen (det är ju inte så stor skillnad i storlek och en inombordare från 70-talet kan väl inte motivera så stor prisskillnad)? Varför kostar 84:an minst 100 000 mer än 77:an (det verkar ju som om det i stort sett är toa/garderob samt inombordare som skiljer). Finns det andra liknande båtar som jag bör fundera på?

Vi är mycket tacksamma för tips och kommentarer. Vi tänker oss en båt för 75 000-200 000 kr (med fräscha segel och med ev. uppdateringar som måste göras).

/Jocke Gustafsson

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Håkan » mån 04 jan 2010, 17:07

Av dessa tre och er sits skulle jag satsa på en Maxi 84 av en enda anledning...
Den borde vara störst.

Barnen står säkert ut med en liten båt men frågan är om ni gör det?

Sen blir det nog svårt att gå ned från en modern 37-fotare till en trång 27-fotare men det inser ni säkert själva...
Skall ni behålla motorbåten?
Hur länge har ni tänkt behålla båten denna gång? :wink:

Generellt skulle jag annars rekommendera:
Så stor som möjligt då ni ändå tittar på relativt små båtar
Stort storsegel och liten fock för enkel hantering
Snabb
Välkänd
Välvårdad

Sen kan jag inte låta bli att locka med andra lite roliga båtar som börjar komma ned i pris så som:
Smaragd
Carrera Helmsman
Wasa 30
X-3/4
X-102
Aphrodite 101
Dominant 95

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

JoGu
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 19:50

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av JoGu » mån 04 jan 2010, 17:24

Tack för tips!
Det är klart att det är stor skillnad på en Bavaria 37 och en gammal båt runt 27 fot, men vi fick plats i 26-fotaren som vi hyrde första båtsommaren och vi vill börja smått denna gång för att kanske om ett par år, om allt funkar, byta till större. Kanske att 77:an och Albin 78:an är för små dock.
Motorbåten säljer vi.
Jag ska titta på de andra båtförslagen du hade också.
/Jocke

Tubitu
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 17:19

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Tubitu » mån 04 jan 2010, 17:50

Av de nevnte båter må du velge Maxi 84. Har hatt både Maxi 68, 2 sesonger, Maxi 77 3 sesonger og IF 1 sesong. IF'n fin seilbåt med vedlig ukomfortabel.
Maxi 68 og Maxi 77 fine båter men uten eget toa-rom, du kommer til å savne det, Alle disse første båtene hadde dessuten utenbordsmotor, hvilket ga en del bekymringer i høy sjø og havnemanøver i mye vind.
Maxi 84 -79 modell har vi nå hatt de siste 6 sesonger. Meget komfortabel båt, selv i høy sjø, fin bobåt masse plass til folk og utstyr.Romsligere enn mange 30 fotere. Motoren , MD7A saltvannskjøling, er fortsatt pigg og startvillig, går rent og fint. Har dog overhalt topp og manifoil for rust. Havne-manøver er aldrig noe problem.
Fortsatt reservedeler å få fatt i til Maxi-båtene

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av HR312 » mån 04 jan 2010, 18:19

Bara lite erfarenhet av de aktuella båtarna - men generellt är 84:an svårslagen vad gäller utrymmen i denna klass. Men prismässigt är en M77:a oerhört attraktiv och den finns med utombordare. Riskabelt att köpa 30 år gamla inombordare. Att köpa en ny utomborade kostar 20-25 000 för för en kvalitetsmotor i 8-9.9 hk-klassen men en ny diesel kostar 100 000 + för en kvalitetsmotor med installation. När båten var ny var det såklart att föredra en med inombordare men nu skulle jag välja en med utombordare.
Henric D

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av mikaelno » mån 04 jan 2010, 21:49

Finns fler att välja på i Maxi 84 klassen. Mitt förslag är Sunwind 26/27. http://www.sunwindklubben.se/

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av August » mån 04 jan 2010, 22:12

Min Maxi 77 har jag haft 8 säsonger och tröttnar inte på henne än. MEN, jag är 99% ensam ute på sjön och tycker att storleken passar mig, som ensam i båten. Vid 14dagars-turer är garderoben full, stuvutrymmena under tofterna likså samt vattenreservoar räcker för 5-6 dagar.
Hur man ska få plats med 2 vuxna och 3 barn blir ett mindre trolleri, jösses vad saker att stuva.

Prismässigt ligger 84:an som du sagt ~100 000:- högre än 77:an, det beror väl (?) på attraktivare marknad för något som klassas mer som familjebåt.
Bär av, bär av, BÄR AV

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Anders » mån 04 jan 2010, 22:46

Jag har erfarenhet av samtliga tre båtar du funderar på. Snabbsvaret är att välj Maxi 84an om du tycker att det är värt de extra pengarna. Den är klart störst och det skadar inte när du skall ut med familjen.
Av båtarna så är dock Albin 78an klart livligast (roligast) att segla, men kräver också revning tidigare än de andra.
När det gäller hur mycket båt man får per krona vinner Maxi 77:an.
Du får gärna maila eller ringa mig om du vill prata erfarenheter. Mitt telefonnummer hittar du på eniro.se eller så får du det om du mailar.

Mvh

Anders Längnäs

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av benq » mån 04 jan 2010, 22:59

Ser at " HR312" antyder at en ny diesel motor av kjent fabrikat koster 100000 kr å kjøpe og installere. Jeg satte en ny "Sole mini 17" i min båt ( Mikkel 32) i fjor, ferdig installert kostet den meg 52800 norske kroner. Det vil vel bli grovt regnet 60000 svenske kroner. Er motorer billigere i Norge? :?:

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av jason » tis 05 jan 2010, 08:50

Med tanke på de tre barnen skulle jag maximera parametern sittbrunnstorlek. I vår Accent hade vi mycket väl kunna vistas/sova två vuxna och tre barn i ruffen, men sittbrunnen fungerade inte bra med fler än tre ombord.

Och en inombordare är IMHO att föredra då den alltid är redo i kinkiga situationer.

Just my two pence ...


/j

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Håkan » tis 05 jan 2010, 10:28

jason skrev:Med tanke på de tre barnen skulle jag maximera parametern sittbrunnstorlek. /j
MYCKET bra poäng...
Vi hyrde en Nova i somras och den var trång för 5 pers tyckte jag.
Hellre trångt inuti än trång sittbrunnen.
Viktiga boendeparametrar (enl mig) är:
Stor sittbrunn
Stor salong med bra stuv

Kojer där man endå endast sover behöver inte vara särskilt stora.
Ett cictat från en Smaragdseglare ang trång båt
"Jag sitter ute i brunnen och seglar eller så ligger jag ner i båten och sover, vad skall jag med en stor salong tid?"

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Freddan » tis 05 jan 2010, 11:44

Hej!

En i mitt tycke bra båt i storleksklassen är Trio 80, kolla upp den, en ovanligt stor liten båt tycker jag.
Förhållandevis rymlig brunn
Stabil och rejäl
trygg seglare , seglar bra
välbyggd - leta efter ett varvsbyggt ex
Dessutom får man mycket båt för pengarna.

Freddan

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av LasseT » tis 05 jan 2010, 13:17

Hej!

Vill pusha för Compis 28.

Plus
Billig, STOR sittbrun (kräver rorkultsfärlängare alt modifierad rorkult), hyfsat stor inne för 28 fot

Minus
Mathead genua som är tung att skota hem (förutsätter rulle). Antar att Maxi 77 o 84 har samma "problem". Ev gammal inombordare.

Sen så tycker jag personligen att det inte är så mycket mindre jobb med en mindre båt. Bytade från Compis 28 till Contrast 36. Den stora skillnaden tycker jag är kostnaderna (kapital, försärkring, segel, motor etc).

Lycka till!
Lars

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av HR312 » tis 05 jan 2010, 13:41

Maxi 84 är en mycket kompetent familjeseglebåt dock något överprisad enligt min mening. Som påpekats är Sunwind 26/27 en farlig konkurent -lika bra men ofta väsentligt billigare. Tycker nog att 84:an är för dyr för att vara riktigt attraktiv. För ungefär samma pengar får du en HR 26:a - en båt med mycket bättre kvalité, finish. Seglar likvärdigt/bättre än M84:an.

Är priset utslagsgivande skulle jag i första hand satsa på en M77:a med utombordare, dock inte de billigaste utan satsa på renoverade ex för ca 80 000 kr (det är mest fördelaktigt ekonomiskt då man aldrig får ut vad båten i verkligen kostat att renovera). Sunvind 26/27 får du synnerligen mycket utrymme för pengarna. HR26:an får du en suverän liten familjebåt med suverän finish och kvalité (lika bra som i större HR-båtar, massiv slipbar mahoganyinredning) med många "smarta" lösningar, bl.a. bäddningssystemet bakom ryggstöden i salongen och uppfällbart stadigt bord (jättevärdefullt i en så liten båt). Nåtad teak i sittbrunnen fr. -84. Totalt sett är det en kanonbåt i storleksklassen. Många har nyinstallerad motor.
Henric D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Tommy » tis 05 jan 2010, 15:39

Hej,

Maxi84 är nog klart rymligare än de andra två du nämner i trådtiteln. Angående Albin78 och Maxi77 så gjorde vi en ordentlig "utvärdering" inför köpet av förra båten (kandidater var Albin78, Maxi77 och Accent) och av dessa så vann Albin78.
I denna har vi gjort riktigt långa turer, bl.a. runt hela sydsverige med 2 vuxna och 2 barn, 5 veckor! Funkar helt kanonfint om man trivs ihop.

Mindre båtar innebär på många sätt mindre bekymmer, och billigare båtar innebär helt enkelt mer pengar till annat, eller till tillbehör om man så vill, något annat kan jag inte få in i min skalle.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar