Krympande järn?
Krympande järn?
Hur mycket krymper järnkölen i den bistra kylan?
Var just och kollade båten, och märkte att stöttorna var mycket hårt ansatta. VIlket de inte var senast jag kollade, men då var det plusgrader. En anledning till fenomenet borde kunna vara att kölen krymper mer än stöttorna och därvid blir båten mer och mer höngande på de senare ju kallare det blir. Någon metalurg på forumet som vet?
/j
Var just och kollade båten, och märkte att stöttorna var mycket hårt ansatta. VIlket de inte var senast jag kollade, men då var det plusgrader. En anledning till fenomenet borde kunna vara att kölen krymper mer än stöttorna och därvid blir båten mer och mer höngande på de senare ju kallare det blir. Någon metalurg på forumet som vet?
/j
Re: Krympande järn?
Hur är det med stöttningen ?
Är det trä eller metall ?
Men visst är det så att de flesta metaller krymper vid avkylning och expanderar vid uppvärmning.
Om det är så att kölen "krympt" så kan du ju prova om stöttning under kölen sitter lite mindre hårt än vid "normal" temperatur.
Är dock alldeles för lat och bekväm för att verkligen räkna ut hur mycket kontraktion/expansion en segelbåtsköl av metall utsätts för under vintern.
Tycker att min båt står bra i sin vagn.
Är det trä eller metall ?
Men visst är det så att de flesta metaller krymper vid avkylning och expanderar vid uppvärmning.
Om det är så att kölen "krympt" så kan du ju prova om stöttning under kölen sitter lite mindre hårt än vid "normal" temperatur.
Är dock alldeles för lat och bekväm för att verkligen räkna ut hur mycket kontraktion/expansion en segelbåtsköl av metall utsätts för under vintern.
Tycker att min båt står bra i sin vagn.
Re: Krympande järn?
Stöttningen är också metall - SeaQuip-stöttor.
/j
/j
Re: Krympande järn?
Längdutvidgningskoefficientetn för stål är 12 *10¯6, dvs en stötta med 1 m längd utvigar sig 12 mikrometer per grad C. Sannolikt utvidgar sig plasten i skrovet mer.
Hur är det med kölpallningen och marken? Det verkar mer misstänkt att dessa ändrar sig med temperaturen
Edit / tillägg: Har du band som förbinder stöttorna under skrovet. Om dessa band krymper blir resultatet att stöttorna blir hårdare ansatt.
Hur är det med kölpallningen och marken? Det verkar mer misstänkt att dessa ändrar sig med temperaturen
Edit / tillägg: Har du band som förbinder stöttorna under skrovet. Om dessa band krymper blir resultatet att stöttorna blir hårdare ansatt.
Re: Krympande järn?
Då båtens tyngd vilar på kölen och ej på stöttorna, är det inte troligare att kölpallningen helt enkelt sjunkit ner i marken en aning?
Re: Krympande järn?
Eller är det helt enkelt så att frosten i marken lyfter upp SeaQuip-stöttorna en aning eftersom dessa inte var särskilt belastade från början?
/Tage
/Tage
Najad 360
Nr. 129
Nr. 129
Re: Krympande järn?
Om det är så att frosten pressar lösa föremål uppåt är detta den troligaste anledningen.
/j
/j
Re: Krympande järn?
Eller bara så att skrovet har satt sig och "sjunkit ihop" något under månaderna på land?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Re: Krympande järn?
Njae, jag kollar båten och dess uppallning minst en gång i veckan. Den här förändringen var snabb gick på ungefär en, mycket kylig, vecka.fribbe skrev:Eller bara så att skrovet har satt sig och "sjunkit ihop" något under månaderna på land?
/j
Re: Krympande järn?
glasfiber krymper åxå, mycket mer än man kan tro.
lägg ut en optimistjolle i -20 grader och mät den noga. ta sen och lägg den i ett varm garage och mät den när den blivit ordentligt uppvärmd igen.
jag minns inte hur stor skillnad det blev, men det var förvånansvärt stor skillnad.
har gjort det nån gång på 80-talet så det är därför jag glömt
lägg ut en optimistjolle i -20 grader och mät den noga. ta sen och lägg den i ett varm garage och mät den när den blivit ordentligt uppvärmd igen.
jag minns inte hur stor skillnad det blev, men det var förvånansvärt stor skillnad.
har gjort det nån gång på 80-talet så det är därför jag glömt
Re: Krympande järn?
Men glasfiberns krympning borde väl göra att stöttorna blir lösare ansatta vid kyla ...
/j
/j