Ny tråd liknande tema

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » mån 28 dec 2009, 21:54

Filip skrev:Det finns alltid "dåliga" exempel att ta till när man ska argumentera för sin tes.
Och just dessa exempel bortser de från som argumenterar för sin tes, Filip.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » mån 28 dec 2009, 22:05

Maxi33 skrev:
Filip skrev:Det finns alltid "dåliga" exempel att ta till när man ska argumentera för sin tes.
Och just dessa exempel bortser de från som argumenterar för sin tes, Filip.

MVH
Håkan
Du får väl beskriva de samband och likheter som finns mellan islands och sveriges ekonomi som styrker din haveri tes....så kan man värdera..inte bara lösa antagande.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » mån 28 dec 2009, 22:23

Nänä Filip, försök inte den lätte på mig.
Du är den som kommer med begreppet teser, inte jag. Jag kommer inte med teser om haverier, det är ditt uttryck. Jag säger bara att det går upp och ner hela tiden.

Men du påstår att man tjänar pengar på att bo i eget hus och dina 18 år tycks du anse som bevis, påvisa nu hur du får det till att stämma överallt och alltid och för alla människor.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » mån 28 dec 2009, 22:48

Maxi33 skrev:Nänä Filip, försök inte den lätte på mig.
Du är den som kommer med begreppet teser, inte jag. Jag kommer inte med teser om haverier, det är ditt uttryck. Jag säger bara att det går upp och ner hela tiden.

Men du påstår att man tjänar pengar på att bo i eget hus och dina 18 år tycks du anse som bevis, påvisa nu hur du får det till att stämma överallt och alltid och för alla människor.

MVH
Håkan
Du är rolig du Håkan.......nu går det upp o ner åtminstånde, så du börjar överge din katastrofteori och inse att hus kan belånas till en viss del? :D ......ska jag sia på 50, 100 eller 1000 års sikt ? gäller det alla människor på jorden?....och överallt? .... även i koulopulor? :D

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » tis 29 dec 2009, 09:57

Filip skrev:...så du börjar överge din katastrofteori ...
Begreppen katastrof och teori (eller tes som det var tidigare) är inte mina, försök använda hederlig debattstil, Filip, dvs hänvisa till mina ord i stället för dina egna när du argumenterar.

MVH
Håkan
En expert i mängden

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av morg » tis 29 dec 2009, 23:28

Som jag (miss)förstått det är hyresrätten ur flera perspektiv en missgynnad boendeform. Tittar man på nyproduktion är den är mycket hårdare beskattad och utan värdeökning är det (2008) ca 20 % dyrare att bo i nyproducerad HR än i nyproducerad BR eller Villa. KTHs bostadsforskare skrev om detta i en analys när man granskade hur slopade investeringsbidrag slår mellan boendeformerna. Staten vill tydligen inte att man skall bo i HR och ser till att det är en missgynnad boendeform...

Men egentligen säger det ju sig själv. Vi som bor i Villa riskerar våra egna pengar och får ett billigare boende medan ni som bor i HR får ett tryggt boende och hyresvärden riskerar sitt kapital i ert ställe. Så här säger Hans Lind själv: "Att långsiktigt bo till samma kostnad i de olika upplåtelseformerna är en bostadspolitisk utopi."

Detta utan eventuella värdeökningar...

Skriv svar