Ny tråd liknande tema

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » lör 26 dec 2009, 10:42

Re Nautihamstern:

Sant om man vill flytta in i båten på sommaren. Men om man inte hade en egen båt, skulle man kanske vara mer öppen för andra aktiviteter på semestern, såsom utlandsresor, golf, skidsemestrar på vintern mm. Men helgseglandet går man givetivs miste om.

Missförstå mig rätt, jag själv älskar vår båt. Om inte annat som en gigantisk leksak att skruva och fila på.

Men om man tänker utanför boxen så är det inte ett självklart val att äga en egen båt.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » lör 26 dec 2009, 11:39

Mr Q skrev:Men om man tänker utanför boxen så är det inte ett självklart val att äga en egen båt.
Eller ett eget hus...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » lör 26 dec 2009, 11:42

Instämmer med Maxi33 förutom att vi bor drygt 90% av året i huset och resten i båten eller andra utflyktsmål.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av HR312 » sön 27 dec 2009, 14:19

Även vid en enkel överslagsräkning inser man att båtägandet i ekonomiska termer inte är en bra "affär". Tumregeln om 5 % av båtens värde tror jag är i underkant. Förra året investerade vi ca 100 000 kr i båten och det är klart att investeringsbehovet är klart mindre i år men utslaget på flera år kostar båten hiskeliga summor. Man kan både hyra båt och åka på resor i ansenlkig mångd för de summor vi lägger på båten varje år.

Men. Vi njuter av båten och gillar att den är i gott skick. Vi kan bestämma över båten och ha den i det skick vi gillar. Dessutom reser både jag och hustrun i arbetet så vi båda tycker det bara är jobbigt att sätta sig på flyget ochh trängas på flygplkatser och turist hak. Tom Bohuslän framstår som ödemark i jämförelse med många turistställen/städer utomlands. Valfriheten med att äga båt är mycket värd- Ibland vill någon i familjen stanna hemma och då är vi hemma. Detta behöver inte planeras. Om man hyr en viss vecka känner man såklart att man då vill nyttja båten för man kan kanske inte hyra nästa vecka.
Henric D

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mats Brage » sön 27 dec 2009, 22:54

Kommer kanske in lite sent (4 sidor rendan skrivna i ämnet men...

Jag verkar tillhöra minoriteten om jag förstår rätt eftersom jag inte amorterar. Belåningsgranden är dock ganska låg c:a 30%.

Båten köpte jag kontant, men eftersom det var mycket att renovera, bestämde jag mig för amorteringsfritt, och istället lägga pengarna i båttillbehörsaffärernas fickor - räknar meda tt hela renoveringen inklusive ny motor som inte var planerat landar på en summa som motsvarar tre års amortering.

Även om jag blir arbetslös och blir tvungen att sälja huset, finns det med belåningsgraden så mycket kvar att ja kan hitta annat boende och ha kvar en nyrenoverad båt - för båt vill jag kosta på mig. Det är mitt stora nöje och visst kostar det pengar, men jag tycker det är så förtvivlar roligt att underhålla båten med diverse större och mindre projekt - tiden under icke seglingssäsong blir mycket roligare! För att inte tala om seglingsperioden.

Jag tycker det är ganska talande när man är nere på varvsplanen, det råder en ganska stor aktivitet oavsett när jag kommer ner, och det är mestadels lite äldre båtars ägare som är där och pular - kanske inte alltid så effektivt, men en avkoppling från livet i övrigt.

Hyrd båt har jag tidigare funderat på men det faller dels på ovan sagda glädje att arbeta med båten, och inte minst på möjligheten till flexibilitet i båtanvändandet - att dela båte vill jag inte - är nog alldeles för intresserad av att få igenom mina egna lösningar och inte kompromissa - det gör man ju på dagtid, så även här blir det lite av en fristad.

Gott Nytt År på er alla!

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tomas E » mån 28 dec 2009, 18:04

Mats Brage skrev: Jag verkar tillhöra minoriteten om jag förstår rätt eftersom jag inte amorterar. Belåningsgranden är dock ganska låg c:a 30%.

Båten köpte jag kontant
Betalningen kanske skedde "kontant", även om en överföring från ditt bankkonto till säljarens bankkonto ter sig både mer praktiskt och troligt.

Du har lånat till båtköpet, eftersom din bostad är belånad.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » mån 28 dec 2009, 18:58

Tomas E skrev:Du har lånat till båtköpet, eftersom din bostad är belånad.
Så rätt du har...men jag tror inte många kan inse det, Tomas E.
Skall bli intressant att se om jag har fel i min tro. Igen.

Håkan
oskuld
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » mån 28 dec 2009, 19:04

Oavsett hur man finansierar enskilda köp kvarstår finansekvationen:

T=S+E

Tillgångar = Skulder + eget kapital.

Summera allt du äger enligt någon värderingsprincip som du själv väljer, dra ifrån skulder. Nettot är dittt egna kapital. Vad det nu är värt orealiserat.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » mån 28 dec 2009, 19:13

Mr Q skrev:Tillgångar = Skulder + eget kapital.
Även om det bara finns ett rensat torskben i form av eget kapital kvar på ön är alltså Island en ö med fantastiska tillgångar...

...så vad är de oroade för?
Över till Mr Q.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » mån 28 dec 2009, 19:38

Tomas E skrev:
Mats Brage skrev: Jag verkar tillhöra minoriteten om jag förstår rätt eftersom jag inte amorterar. Belåningsgranden är dock ganska låg c:a 30%.

Båten köpte jag kontant
Betalningen kanske skedde "kontant", även om en överföring från ditt bankkonto till säljarens bankkonto ter sig både mer praktiskt och troligt.

Du har lånat till båtköpet, eftersom din bostad är belånad.
Och vad är din slutsats?......är han förtappad?...har han belånat sig över öronen?..

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » mån 28 dec 2009, 19:49

Maxi33 skrev:
Mr Q skrev:Tillgångar = Skulder + eget kapital.
Även om det bara finns ett rensat torskben i form av eget kapital kvar på ön är alltså Island en ö med fantastiska tillgångar...

...så vad är de oroade för?
Över till Mr Q.

MVH
Håkan
Domedagsprofeter finns det gott om...att spendera 8000 i månaden på sin bostad verkar ju inte sunt... om man istället kan vinna motsvarande belopp per månad med eget boende kan ju mellanskillnaden kanske förgylla vardagen med en båt ?? eller ? :D

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Maxi33 » mån 28 dec 2009, 19:58

Filip skrev:Domedagsprofeter finns det gott om...att spendera 8000 i månaden på sin bostad verkar ju inte sunt... om man istället kan vinna motsvarande belopp per månad med eget boende kan ju mellanskillnaden kanske förgylla vardagen med en båt ?? eller ?
Stolle. Eller spjuver. Välj själv, Filip.

Att tro att man annat än undantagsvis kan tjäna på att bo någonstans är att vara stolle. Annars skulle hela världens befolkning kunna bli rika på den affärsidén, att bo. Och bli rik, bara så.

Det Mr Q var så rolig med var att definiera en skuld som en tillgång. Hoppas han hör av sig snart, Julen är över och det är ett par dagar till Nyårsfestligheterna.

MVH
Håkan
skuldfri och fattiglapp
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » mån 28 dec 2009, 20:26

Re Maxi 33:

Skjut inte mig, jag råkade bara redovisa lektion 1a i företagsekonomi. Det var nån italienare i Florens på 1200-talet som hittade på det där.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Perra » mån 28 dec 2009, 20:37

Mr Q skrev:Re Maxi 33:

Skjut inte mig, jag råkade bara redovisa lektion 1a i företagsekonomi. Det var nån italienare i Florens på 1200-talet som hittade på det där.
Och Italiens ekonomi blomstrar? Eller?
Segla vackert.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » mån 28 dec 2009, 21:43

Maxi33 skrev:
Filip skrev:Domedagsprofeter finns det gott om...att spendera 8000 i månaden på sin bostad verkar ju inte sunt... om man istället kan vinna motsvarande belopp per månad med eget boende kan ju mellanskillnaden kanske förgylla vardagen med en båt ?? eller ?
Stolle. Eller spjuver. Välj själv, Filip.

Att tro att man annat än undantagsvis kan tjäna på att bo någonstans är att vara stolle. Annars skulle hela världens befolkning kunna bli rika på den affärsidén, att bo. Och bli rik, bara så.

Det Mr Q var så rolig med var att definiera en skuld som en tillgång. Hoppas han hör av sig snart, Julen är över och det är ett par dagar till Nyårsfestligheterna.

MVH
Håkan
skuldfri och fattiglapp
:D jag väljer stolle och det har varit lönsamt de sista 18 åren :D inte är du ekonom iallafall...det märker jag :D ....man får nog skilja mellan sveriges, islands, italiens och USA:s ekonomi. Det finns alltid "dåliga" exempel att ta till när man ska argumentera för sin tes.

Skriv svar