Ny tråd liknande tema

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » tor 17 dec 2009, 15:10

Tommy skrev:Ja, ja, det här går nog att debattera hur länge som helst utan att vi lär komma till någon gemensam ståndpunkt ... :wink:
För en gångs skull instämmer jag till 100% med dig Tommy! :mrgreen:

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av stangen » tor 17 dec 2009, 19:40

Mr Q skrev:Det enda man saknar nu är alla ni som köpte båt cash, för annars är det ju så tråkigt att ha segelbåt. Vart tog ni vägen?
Jag har cashat min båt. Jag kunde det så jag gjorde det. Inte konstigare än så.
Däremot ställer jag inte upp på ditt andra påstående - "för annars är det ju så tråkigt att ha segelbåt." Det får stå för dig.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » tor 17 dec 2009, 20:34

Re Stangen:

Jag syftade på mina motdebattanter, de var de som myntade den frasen. Jag själv är belånad upp till taknocken! Nejdå, 28% om man räknar in hus, två bilar och en familjesegelbåt. Samt en buffert på det. Och amorterar.

mvh Q

Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Martin Fredin » tor 17 dec 2009, 21:47

Spännade tråd :wink: typiskt svenskt att jämföra vem som är bäst med lägst skuldsättning o.s.v. vilket i sig är bra.

Själv har jag de senaste 10 åren startat ett högteknologiskt verkstadsföretag,bildat familj med 2 barn,renoverat 1 hus.

Jag har en helt annan situation än andra , bor i en helt annan del av landet så att låna båt på huset är inget som funkar trots det funderar jag på att köpa en ny båt (lågpris båt)förmodligen är min totala skuldsituation förmodligen lägre än många andras med tanke på att hus i glesbygd är billigare än i staden.

Det är inte fult att kör hårt bara det finns kontroll på läget men väldigt osvenskt.

Konsumtionen måste igång det är det som får hjulen att snurra men på rätt nivå att låna till en båt är helt ok tycker jag, båtlån helt ok lite högre ränta men samtidigt kortare skuldsättningstid för betalas det skall det göras i alla lägen.

Med en bra kontantinsats ligger man ändå skapligt till trots % hit eller dit,köp om det känns rätt det är mitt råd men var inte dum
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av friseglarn » mån 21 dec 2009, 13:33

Jag försöker att inte ha annat lån än det på huset, o det lånet vill jag minska så snabbt som möjligt. Jag tänker mig att obelånat utrymme är samma som att ha pengar på banken, d v s man har sin reserv på det sättet istället.

Det har hänt, början av 90-talet(för företag), att banken sagt upp lån utan avtalsbrott från låntagarens sida. Det sätter vem som helst på pottkanten. Även vad gäller huslån har banken den möjligheten även om den sannolikt inte kommer att utnyttjas. Likväl har banken bemödat sig om att ha sådana villkor, så någonstans i bankens planering finns möjligheten att säga upp lånen även för oss bostadslånetagare.

Det är otryggt att ha lån. Bäst är väl om man bygger upp sånt kapital så att barnen sedan kan köpa kontant... så att nästa generation blir skuldfri i alla fall.

Båt köper jag kontant. Men det blir ganska gamla modeller om man säger så.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Anders S » mån 21 dec 2009, 17:00

friseglarn skrev: Båt köper jag kontant. Men det blir ganska gamla modeller om man säger så.
Min Kompis ! :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Perra » mån 21 dec 2009, 20:02

Anders S skrev:
friseglarn skrev: Båt köper jag kontant. Men det blir ganska gamla modeller om man säger så.
Min Kompis ! :mrgreen:
Så rätt så!
Det är inte stora inkomster man blir rik av, det är små utgifter!
Segla vackert.

Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Martin Fredin » mån 21 dec 2009, 21:21

Bara inkomsterna är större än utgifterna bygger de på ökat kapital också oavsett storleksgrad :lol:

Om 10-12 år räknar jag med att ha en ganska trevlig situation jag också som er andra ,bra jobbat att ni tagit er långt i ekonomin det är viktigt
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » mån 21 dec 2009, 23:27

Perra skrev:
Anders S skrev:
friseglarn skrev: Båt köper jag kontant. Men det blir ganska gamla modeller om man säger så.
Min Kompis ! :mrgreen:
Så rätt så!
Det är inte stora inkomster man blir rik av, det är små utgifter!
:D Var det inte Wallenberg som myntade det uttrycket av alla fattiga :D , Wibble ansåg att man skulle ha en årslön på banken :D Har man inte rejält med pengar eller ärver till husköpet så gäller det att ha stora inkomster ..knappast små utgifter.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tommy » tis 22 dec 2009, 10:35

Tråden har tagit en förnuftig vändning! Hus kan man låna till, därför att värdet är hyffsat beständigt över tiden. Därmed ges låga räntor på huslån. ´

För att överraska; jag anser även att det är helt OK att låna till en båt genom att öka belåningen på huset, givet två förutsättningar:
1. Man bör ha låg belåningsgrad på huset innan (30-40%) och inte gå upp för många procent i och med båtfinansieringen
2. Båten ska vara ganska gammal. Dvs det mesta av den akuta värdeminskningen som sker på en nyprodukt ska redan vara tagen. Då finns det en rimlig chans att värdefallet på båten håller sig i takt med amorteringarna.

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » tis 22 dec 2009, 14:53

Hehe, det var stort gjort Tommy!

Jag själv kan sträcka mig till att tillstå att helst skulle jag vilja var helt skuldfri med någon miljon i buffert. Som Göran Persson sa, "Den som är satt i skuld är inte fri." Tyvärr lyckades jag missa alla optionsprogram i slutet av 90-talet och har därefter gnetat på som en iofs ganska välbetald tjänsteman. Hus, kids, diverse kostnadsdrivande sporter, voj voj!

Svårt det där. Man vill ha en fin båt men har egentligen inte cashen för det.

Jag tror de flesta privatekonomer skulle avråda helt från att äga egen båt. Att hyra en 40+ fotare 1 vecka per sommar är överlägset billigare än att äga egen båt, även långt ned i storlekarna. Vad kostar inte båten bara i sommar/vinterplats, försäkring och båtvård. Sen köper man ju konstant prylar till den. Slår man ut årskostnad plus det man "investerar" i extrautrustnig under en 5 eller 10-årsperiod är det ju inget annat än en privatekonomisk katastrof, oavsett hur man finansierat båten.

Nä man får väl dra den gamla klyschan:

Den som spar, han har.............................................................................. tråååkigt! :mrgreen:

Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Martin Fredin » tis 22 dec 2009, 21:22

Har ni tänkt att låna upp på huset blir en dyr båt med förmodligen en ganska lång amorteringsplan (ja inte för er här på forumet men för övriga)
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Filip » tis 22 dec 2009, 22:14

Konstigt det där med båt.....segelbåtar har varit ganska värdebeständiga... så det är ju inte att köpa grisen i säcken, däremot lånar folk gladeligen till tex en bil. Satt o summerade min gamla svenssonbils kostnad de senaste 10 åren ....jag har lagt ner ca 700 tusen till dags datum och den var inte belånad
från början..snacka om att slänga pengar i sjön :D
Sen håller jag helt med mr Q, visst kan man ta lån på huset för att köpa båt om belåningsgraden är låg.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Eilean » ons 23 dec 2009, 10:28

Märkligt att man talar om en båt som 'privatekonomisk katastrof'.

Det låter som om allt man köper för att man gillar det skall vara en potentiell investering. Har vi vant oss vid att köpt boende ökar i värde och ställer annat i jämförelse? Har folkrörelsen 'fond- och aktiesparande' satt normen för vad man skall göra med sina pengar efter att mat och husrum är betalt?

Min båt, kostar mig en jäkla massa 10-tusenlappar om året i drift och underhåll, dessutom har jag låst närmare 1 mille i henne.
Men jag reflekterar inte en sekund över hur mycket jag hade 'tjänat' om jag istället spenderat dessa pengar på kloka investeringar, aktier eller guld. För jag vet att mitt liv hade varit outsägligt mycket tråkigare då.

Jag ser heller inte en flaska gott vin för 120.- som ett mindre ekonomisk incident. Vinet är gott, jag vill ha det, och betalar vad det kostar för nöjet att dricka det.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Nautihamstern » lör 26 dec 2009, 00:21

Mr Q skrev: Jag tror de flesta privatekonomer skulle avråda helt från att äga egen båt. Att hyra en 40+ fotare 1 vecka per sommar är överlägset billigare än att äga egen båt, även långt ned i storlekarna. Vad kostar inte båten bara i sommar/vinterplats, försäkring och båtvård. Sen köper man ju konstant prylar till den. Slår man ut årskostnad plus det man "investerar" i extrautrustnig under en 5 eller 10-årsperiod är det ju inget annat än en privatekonomisk katastrof, oavsett hur man finansierat båten.

Nä man får väl dra den gamla klyschan:

Den som spar, han har.............................................................................. tråååkigt! :mrgreen:
Om man bara ska ligga ute en vecka per år är det väl lite onödigt att dra på sej allt besvär båtägandet för med sej?
Men att hyra båt 3-6 veckor + 8-10 helger per år blir knappast billigare än att hålla sej med egen...

Skriv svar