Ny tråd liknande tema

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » mån 14 dec 2009, 20:34

Det är intressant är att de flesta som skrivit i tråden verkar ha ungefär samma ekonomiska situation. Belåning ca 30-40% och äger på det en båt. De flesta amorterar och har ambition att bli av med skulden någon gång i livet.
Verkar ju helt ok alltså!

Jag kan tycka att alla krediter bör vägas in. Har man t.ex. en tjänstebil som kostar netto 5 papp i månaden + bränsle är det att jämställa med ett ökat lån på huset på kanske 500 000 eller mer mot att ha en helt egen ägd och avbetald 2-årsbil t.ex. CSN kvar är också ett lån. Båtlån detsamma. Avbetalningar på tv-appater, nya soffan, eller etter värre sommarchartern, ja då börjar det barka åt fanders.

Vi själva har 29% belåningsgrad inklusive totti, så det verkar som att vi inte är värst i alla fall. Och även vi har ambition att betala av lån, vi har snittat 120 tuss i avbetalning per år sen vi köpte kåken för 10 år sen. Smart? Antagligen inte.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Eilean » mån 14 dec 2009, 20:45

I mitt fall är ju den lilla del på båten som är lån inbakad till oigenkännlighet och oskiljaktighet i huslånet.
Bilskulden hade jag inte tagit med. Men å andra sidan är pengarna lånade med bilen som säkerhet. Skulle ekonomin paja ryker fina bilen - men även skulden och lämna kvar nog för ett vrak.
I övrigt skuldfri om man inte räknar varsitt betala-månaden-efter-kreditkort för hushållsutgifterna för lån. Strängt taget är det ju det. Men fru S har några 10-tusen kvar till CSN.

Jag tycker den här tråden tappade sitt båtsammanhang litet grann. Det vore intressant att veta hur eventuell finansiering på era båtar har gjorts. I mitt fall är en liten skvätt, ca 10% av båtens värde inbakat i huslånen.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av morg » mån 14 dec 2009, 20:54

Det finns andra och ofta bättre sätt att spara på än amortering. Det viktiga är väl att man inte köper platt-tv tills lönen är slut utan faktisk lägger undan och helst investerar klokt eller agerar ultraförsiktigt och amorterar!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » mån 14 dec 2009, 20:55

I vårt fall är det enkelt, den enda kredit vi har förutom mitt soppakort är huslånet. Inga CSN, inga billån (vi äger två bilar, en 04 och en 07), inget båtlån. Så även om vi ökade huslånet med några hundra tuss för att stötta till båten så är det lånet helt integrerat i huslånet.

Därav att jag blev något förvånad när ett stort antal började skrika lånehärva, oansvarigt, det var så kreditkrisen började, tror du huset kommer öka i värde för alltid idiot, osv i rädda-varvstråden.

Men nånting måste vi ju bråka om så varför inte. :wink:

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av morg » mån 14 dec 2009, 21:09

Mr Q skrev:Det är intressant är att de flesta som skrivit i tråden verkar ha ungefär samma ekonomiska situation. Belåning ca 30-40% och äger på det en båt. De flesta amorterar och har ambition att bli av med skulden någon gång i livet.
Verkar ju helt ok alltså!
En familj på 30-35 som skall köpa ett medelhus i Sthlm får hosta upp 3.6 plus lagfarter och pantbrev. Säg ung en mille jämt i kontanter för 75 % belåningsgrad + pantbrev och lagfarter. Lägg till 200 000 var i CSN. Billån och konsumtionslån hoppas vi att de skitit i för deras egen skull.

Innan 30 skall de ha sparat ihop till en mille? Lycka till! För att dessa skall bli skuldfria krävs att de har få syskon och att deras föräldrar bor i villa i Stockholm. Barn till hyresrättsboende par från Finspång kan ge upp på en gång...

Jag vet inte vad jag vill säga men det är nog en rätt annorlunda situation för många...

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av mariatherese » tis 15 dec 2009, 07:54

Jag resonerar ganska mycket som Anders S i denna fråga.
Vår båt ligger på huset som trots detta är belånat till en strax under 50%. Jag har inga som helst problem med det. Dessutom kan vi till skillnad från många betala av den delen av lånet inom en veckas tid. Likvida medel är mycket värdefullt om något skulle hända. Skulle vi råka ut för en olycka med annat än dödlig utgång så har man trots försäkringar antagligen ett ganska stort behov av kontanta medel. Lycka till med att få ett extra huslån i den situationen. Jag räknar inte med att någon annan skall lösa en sådan situation för mig.

Det som är intressant med denna tråden är att jag inte kan få ihop det med verkligheten (eller rättare sagt, min verklighet i ett attraktivt storstadsområde). Vi bor i ett ganska attraktivt gammalt område, våra grannar är i skiftande ålder. Jag har svårt att tro att folk är skuldfria. Får vi en rödgrön röra igen så kan man kanske dessutom råka ut för förmögenhetsbeskattning om man har riktig otur och har en av de husen med egen brygga. Husen kostar lite mer än vad de gör utanför storstadsregionerna och jag kan gissa att de nyinflyttade har en ganska rejäl del lån och kommer dessutom från bostadsrätter i centrum. :wink:

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » ons 16 dec 2009, 11:08

Det enda man saknar nu är alla ni som köpte båt cash, för annars är det ju så tråkigt att ha segelbåt. Vart tog ni vägen?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Peter_K » ons 16 dec 2009, 16:04

Mr Q skrev:Det enda man saknar nu är alla ni som köpte båt cash, för annars är det ju så tråkigt att ha segelbåt. Vart tog ni vägen?
Köpte min förra båt cash, kommer att köpa nästa cash.
Ska bara hitta en båt som passar mig...
Tyvärr verkar båtmarknaden vara lite död i december.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tommy » ons 16 dec 2009, 17:35

Själv har vi en situation som liknar många av de som svarat, skulle gissa på att vi ligger på mellan 30-35% belåningsgrad på huset, och en tillräcklig buffert i likvida medel. Som många påpekat så är en sådan buffert viktig, och man bör ju inte amortera snabbare än att bufferten kan behållas (det sa redan Ann Wibble :wink: )

Även om båten är köpt kontant så går det inte att skilja denna del från belåningsgraden, allt kan ju sägas ligga i en pott. Det hela diskussionen handlade om från början (någon som minns) var att jag och många andra lätt kan få loss, säg 1-1.5 mille och köpa en sprillans 40-fots Bavaria om man vill. Då skulle belåningsgraden på huset gå upp till kanske 65-70% istället. Inga som helst problem alla dagar i veckan, med de låga räntor vi har idag. Men speciellt klokt vore det ju inte... 8)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » tor 17 dec 2009, 06:46

Nej Tommy, du rackade ner på alla som kunde tänka sig att låna till en båt. Och fick medhåll från Anders S, Blur(!?) och någon till.
Tomma tunnor skramlar mest?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Anders S » tor 17 dec 2009, 08:21

Nej, Q, så är det inte. Det som (åtminstone) jag sade var att det inte är läge att låna till konsumtionsvaror (i synnerhet till lyxkonsumtion) när det är ekonomisk kris.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tommy » tor 17 dec 2009, 09:05

Ungefär så sa jag också, ingen historieförvridning tack :wink: Det står var och en fritt att läsa vad som skrevs i början av tråden här brevid.

Q's allra första inlägg i tråden innehöll ordagrant detta: "Har man ekonomin och har obelånat utrymme på bostad, varför kajka omkring i en 24-fotare när man kan låna en mille på huset och gå för en 40-fotare helt utan risk för att man inte ska få igen pengarna, givet att man inte köper helt nytt."

Orden kändes aningen optimistiska, för att ta dagens understatement. Att låna upp sig till en avsevärt högre belåning på huset för att "gå för en 40-fotare helt utan risk", det var det som vi reagerade på...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Schvidja » tor 17 dec 2009, 09:41

Man har olika behov i sitt liv, den perioden som man har de största kostnaderna sammanfaller ofta med behovet av en större båt. Har man ett gäng barn som inte är stuvbara och vill vara på sjön en längre tid så är det svårt att försöka stuva in dem i en <30-fots båt från 70-talet. Så valet kanske är mellan att få segla eller ej, man behöver en båt för mellan 0,5-1,5 mkr för att få med sig gänget och det är inte så många som kan casha detta belopp i 30-40 års åldern. Att ta ett vanligt båtlån innebär avsevärt större månadskostnader pga den högre ränta men också en större amorteringsdel (vilket iof är sunt). Att många då överväger att lägga lånet på huset är inte konstigt, bankerna har också blivit betydligt hårdare och har man redan tidigare hög belåning så får man idag inget ”husbåtlån”. De åren man har möjlighet att segla tillsammans med hela familjen är inte oändliga och dessa upplevelser tillsammans är av stort värde, snacka om familjebuilding och det skolar förhoppningsvis framtidens seglare. Som det ser ut nu ligger inte de stora kostnaderna i kapitalkostnad, detta kan givetvis förändras på lång sikt, varken på boendet eller båten utan det är driftskostnaderna som hela tiden ökar och de kan spela stor roll för privatekonomin, risken däremot finns alltid i kapitaldelen. Det som är lite intressant i det hela är att det ofta är de största båtarna som har de minsta och äldsta besättningarna. Min slutsats: Satsa på en båt som hela familjen trivs i nu och som man ekonomiskt klarar av och vänta inte tills du blir en skuldfri ensamseglande pensionär. Man har bara ett liv.
Vill man istället snabbt bli skuldfri så ska man inte satsa på segling.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Mr Q » tor 17 dec 2009, 14:03

Re Tommy:
Du skrev nog litet annat smått och gott också, utöver att responera på risk. Apropå att förvrida historier och plocka ut det som passar just nu alltså. :wink:

Re Schwidja:
Mycket bra skrivet och sammanfattar den faktiska situation de flesta här verkar ha. Inklusive de som försöker moralpredika, innan det uppdagas att de sitter ganska djupt i dyn själva. "Vissa" satt ju till och med riktigt djupt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ny tråd liknande tema

Inlägg av Tommy » tor 17 dec 2009, 15:01

Ja, ja, det här går nog att debattera hur länge som helst utan att vi lär komma till någon gemensam ståndpunkt ... :wink:

Men jag förstår precis vad Schvidja skriver, och jag förstår precis känslan i det. Man lever ju bara en gång. Banken finns där, huset går att belåna, räntan är rekordlåg. Så nog går det. Och kasta gärna in en dos tryggt Sverige i det hela, barkar det alldeles åt skogen så finns ju samhällets alla skyddsnät, skuldsanering och hjälp osv. Upp till var och en alltså.

Då får jag nog anse mig lyckligt lottad att jag faktiskt är nöjd och glad med vår 70-tals 30-fotare, och att vi inte anser oss "stuva" in oss i den. Tvärt om riktigt gott om plats och "lyx" :D , kanske beroende på att vi kommer från en än mindre båt och känner att vi hittat lagom nu. En fördel är att vi har mycket större valmöjlighet vad gäller skärgårdsklippor och gästhamnsplatser än 40-fotaren. Upp till oss.

Skriv svar