Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Mr Q » lör 12 dec 2009, 12:52

Maxi33 skrev:Helt riktigt, Filip, ingen vet.
Det jag och gissningsvis andra reagerat mot i det Mr Q skriver är just att det bygger på att man faktiskt vet att det kommer att gå bra.

Men debatten är instruktiv - jag har i alla år ansett fastighetsskatt vara djupt orättvis eftersom den beskattar något av det mest fundamentala för människor, att ha någonstans att bo. Men med den avsikt med husköp som kommer fram här verkar skatten mer motiverad. Det handlar ju om krasst vinstsyfte...
Ingen vet hur morgonagen ser ut. Kanske går det bra eller så går det åt fanders. Jag tror också att du feltolkar mig och Filip i att vi skulle bo i våra hus pga något vinstsyfte.

För min del är jag uppväxt i hus och ville ganska omgående flytta till ett eget när jag fick egen ekonomi.

Det som debatten handlade om här var om du har t.ex. 300 000 i besparingar men vill köpa en båt som kostar låt säga 800 000. Du äger en villa som banken värderar till 5 Mkr och har lån på 1 Mkr. Är det å idioti à la Finax lån att gå och låna låt säga 600 000 ytterligare på huset och köpa båten idag? Eller ska man snarare spara ihop låt säga 700 000 under en flerårsperiod så att man kan köpa båten cash? Risken med lånet är att villan faktiskt sjunker i värering ned till låt säga 1,5 Mkr och då kommer banken att vilja ha tillbaks sina pengar.

Det var nog det som ursprungligen diskuterades, vilket också knöt an till om båtvarven har en framtid. Nu finns det väl iofs inte en ny svensk båt i rimlig familjestorlek under miljonen, så 800 får nog bytas mot 1,5 Mkr. Men även i den delen invände vissa att de flesta byter upp sig succesivt.

Tommy behöver inte svara på detta inlägg efterssom hans inställning i frågan är solklar .

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av barry » lör 12 dec 2009, 15:02

Vettefan om jag vågar skriva det här utan källhänvisning men det finns det ju å andra sidan inte så många andra av heller.

Min alldeles klara uppfattning är att det finns en observerbar trend att andelen av hushållens disponibla inkomst som spenderas på boende de facto ökar. Vidare hävdar jag helt fräckt att det gjorts åtminstone ett par (mer eller mindre seriösa?) undersökningar som kommit fram till att hushållens betalningsvilja för boende kan ligga så högt som 40-45% av disponibla inkomsten. Ovan är såvitt mitt minne är riktigt baserat på datainsamling och intervjuer med
folk bosatta i Storstockholmsregionen.

En sådan omdisposition av inkomster förändrar givetvis värderingarna av bostäder (om en av typen engångseffekt) på samma sätt som demografiska förändringar och ansamlingar av arbetsplatser med "höginkomsttagarkaraktär" kan ha det.

Som en liten notering räknade en telekomaktör en gång i tiden räknade hem sina 3G-investeringar genom antaganden att den genomsnittlige kunden skulle spendera ~400 kr/mån på mobila tjänster 2010 (från en i princip nollnivå). Något som verkade komplett vansinnigt vid den tidpunkten. Med facit i handen är man förvisso fortfarande en bit ifrån den nivån men inte långt därifrån!

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Filip » lör 12 dec 2009, 15:16

Tommy skrev:Nu blir det nog ingen vinst (sett i ett lite längre perspektiv än boom-åren 1995-2007) så "problemet" är nog löst, Maxi33.

Men jag håller med Filip att ingen kan veta säkert. Man kan bara gissa. Så vi får träffas om 30 år och se om medel-Svensson (eller vad han då heter) lägger ca 20-30% av sina inkomster på boendet som i alla tider hittills. Eller lägger 60-70% av sina inkomster på det samma, som blir fallet om husvärdena skulle öka lika snabbt som senaste 15-årsperioden, dvs med ca 1.5 ggr / 15 år.

Hälsningar
Tommy
Husvärdena har inte stigit 1.5 gånger under senaste 15 årsperioden, dom har stigit ca 3,7 gånger i storstockholm och 2,8 gånger i riket, tar man hänsyn till KPI
så har de stigit ca 2.3 resp 2.6 gånger.

Skulle vilja se din matematik hur du räknar ut att 60-70% av inkomsten går till att betala huset om 30? år, kostnaden är ju bara driftkostnaden + ev räntekostnad... om man har amorteringar etc så är ju det ett sparande som hitintills gett mycket bra utdelning.
Dessutom förutsätter du att folk har mycket höga lån på sitt hus, vilket inte är sant.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Filip » lör 12 dec 2009, 15:30

Maxi33 skrev:Helt riktigt, Filip, ingen vet.
Det jag och gissningsvis andra reagerat mot i det Mr Q skriver är just att det bygger på att man faktiskt vet att det kommer att gå bra.

Men debatten är instruktiv - jag har i alla år ansett fastighetsskatt vara djupt orättvis eftersom den beskattar något av det mest fundamentala för människor, att ha någonstans att bo. Men med den avsikt med husköp som kommer fram här verkar skatten mer motiverad. Det handlar ju om krasst vinstsyfte...

Och då uppkommer nästa fråga. Varifrån kommer den vinst som Mr Q och Filip håvar hem? Vem lämnar ifrån sig de pengar Mr Q och Filip tjänar, och varför?
Eller annorlunda uttryckt gentemot Filip som ju påstod att han bott gratis i tio år - vem har då stått för dina boendekostnader dessa tio år, Filip?

Har en obehaglig misstanke att det kan vara jag...

MVH
Håkan
Jag bor inte för något vinstsyfte, kan bara konstatera att det är gynnsamt att bo i hus, tyvärr har och är hyresgäster en stor missgynnad grupp som inte kan ta del av värdestegringar, skatteavdrag och massa annat. Ta bara det att staten betalar 50% av personalkostnaden för en husägares renovering, resten kan jag dra av när jag säljer huset.
Sen är det inte du som betalat mina 10 boende år i min sålda bostadsrätt...det var en läkare :)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Tommy » lör 12 dec 2009, 15:39

barry skrev:Min alldeles klara uppfattning är att det finns en observerbar trend att andelen av hushållens disponibla inkomst som spenderas på boende de facto ökar.
Det är nog så, och jag har sett liknande undersökningar som visar samma sak. Speciellt i Stockholmstrakten får en familj med "vanliga inkomster" (vad det nu är) ta ganska rejält saftiga lån för att kunna komma in på bostadsmarknaden. Med villapriser på 4-5 miljoner är det inte ovanligt med lån på 3 miljoner. Funkar hjälpligt idag med historiskt låga räntor (man kan få ett sådant lån för så lite som 5-6000 i månaden efter skatteavdrag), men priserna kommer antagligen att falla tillbaka en hel del då räntan normaliseras under 2010-2011. Spekulerar jag iallafall...

Värdeökningen som vi sett från 1995 och framåt är nog ganska unik, och bygger på en kombination av ränteeffekt och stora realöneökningar under perioden. Det räcker med att titta på 15-årsperioden innan den så ser man fallande värden. Och den kommande perioden tror jag nog man kan räkna med ganska konstanta värden på husen.

Det som är lite olyckligt är att många idag går in med jättehöga lån till låga kostnader, och hoppas att värdeökningen ska ske en gång till och så att säga äta upp lånet utan amortering. Det går nog tyvärr inte en gång till. Ungefär som att gå in sist på aktiemarknaden när redan prisökningen skett :roll:

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Maxi33 » lör 12 dec 2009, 16:27

Tommy skrev:Ungefär som att gå in sist på aktiemarknaden när redan prisökningen skett
Eller som att komma på slutet i ett pyramidspel.
Och vara den som betalar det de tidiga pyramidarna betraktar som självklara vinster.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Filip » sön 13 dec 2009, 16:46

Visst kan man kalla det för ett pyramidspel, med det är ett långvarigt spel, precis som aktiemarknaden och till och med hela den fria västerländska ekonomin.....nån sitter väl med svartepetter tillslut?
Att driva en tes på ett "värsting" exempel och sedan upphöja det till lag anser jag inte vara relevant när man bedömmer närframtiden (säg 30 år)
Idag är inte belåningen 80-100% på hus eller bostadsrätter vilket framförs som argument i debatten.
Idag accepteras sällan eller aldrig amorteringsfria lån om belåningen är hög.

Ser man på hushållens skulder i riket så ligger skuldbördan runt 35-40 % av deras tillgångar och det inkluderar alla skulder (skatteskulder, bostadslån, billån,studielån etc etc)
Ser man sen på när man har skulder i livet, så uppnås en topp runt 40-45 års ålder och därefter minska, ser man på Svenssons nettotillgångar så går han på plus ganska tidigt i livet och är rik vid 65 års åldern.
Om man tittar på om svensson skuldsätter sig mer än tidigare, så ser man ingen klar trend.

Att bostads marknaden skulle kollapsa finns inget fog för, förutsatt att inte riksbanken ändrar sitt inflationsmål och stat och kommuner sätter på sig spänderbyxorna igen som de gjorde på 80 talet.

Skriv svar