Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Grisslan » fre 12 dec 2008, 14:49

Minority report var det absolut första jag tänkte på när jag såg bilden.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » ons 09 dec 2009, 11:14

För att damma liv i en gammal tråd slänger jag in denna länk:

732 procent upp för villapriserna

OBS! Jag tar inget ansvar för innehåll, formuleringar eller andra saker i artikeln som jag självklart inte förstår lika bra som Tommy och Anders S. :wink:

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av HR312 » ons 09 dec 2009, 19:38

Mr Q, förklara gärna vad du vill säga...
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » ons 09 dec 2009, 20:22

Re HR312:

Denna tråd som kanske går till historien som en av de hetsigaste hittills på Sailguide hade ett centralt diskussionsämne i frågan om huruvida hus stiger i värde över tiden. En av diskussionsfrågorna var själva definitionen på värde, där ena sidan hävdade att värdet var konstant.

Då jag sprang på denna artikel i dagens E24 kom jag att tänka på denna tråd. Det är det hela.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » ons 09 dec 2009, 21:40

Det blev lite fel här... :D Får väl kommentera denna gamla tråd ändå...

Fakta: Huspriserna har stigit med 732%. Men på samma tid (34 år) har konsumentprisindex ökat med 500% (källa SCB). Alltså 5 gångers prisökning, och drygt 7 gångers ökning av villapriset. Inte speciellt dramatiskt mycket större ökning än KPI.

Dessutom "Men värdeökningen tog egenligen inte fart förrän i mitten av 1990-talet."

Dessutom kommenteras ökningen framöver: ""Men ökningen bör rimligen bli måttlig, bland annat eftersom både hushållen och bankerna räknar med att räntan framöver kommer att återgå till mer normala nivåer"

Allt sammantaget så kan man förmoda att vi från mitten av 90-talet och fram till ungefär nu lever i en tid med ovanligt låga räntor, vilket har gjort att villaprisernas ökning förnärvarande ligger något över KPI's ökning (1.4 ggr räknat sedan 1975). Men att man sannolikt kan förvänta sig att detta inte fortsätter. Över tid ökar villans pris i ungefär samma takt som prisökningen i samhället. Med avvikelser upp och ner sker vissa tidsperioder. Allt annat vore ju sensationellt, att kostnaden för att bo hela tiden under all framtid skulle öka mer än inkomsten ökar.. :roll:

Den som ville ta artikeln som någon sorts belägg för att villor hela tiden stiger i värde blir nog lite besviken. Det står det inte alls.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Filip » ons 09 dec 2009, 22:17

Hur kom man från båtvarv till huspriser? :D
Kanske är jag inte gammal nog... men att ha ett hus eller en bostadsrätt har och är den bästa investering man kan göra i en större stad..betydligt bättre avans än löneutvecklingen....10 gånger värdet minus inflation är nog ganska normalt under en 15 årsperiod.....om man tittar på "kvalitetsbåtar" så kan man nog räkna med en fördubbling av värdet minus inflation under samma period

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Anders S » tor 10 dec 2009, 06:39

Både i artikeln och i tråden påpekas att de stora värdeökningarna bygger på att efterfrågan ökat och att lånekostnaderna (räntan) minskat till låga nivåer. Men fast egendom i attraktiva områden har stigit en hel del mer är KI, det är ju alldeles klart.

De mer initierade i tråden har redan pekat ut skillnaden mellan nominell och en reell värdestegring. Nu bygger alla reella värdestegringar på a) ökad efterfrågan och b) nyproduktionskostnaden. När bostäder inte längre efterfrågas sjunker värdet, vilket visas på avfolkningsorter där hyresvärdar t o m rivit fullt användbara hyreshus som inte kan hyras ut och där en villa kan kosta som en.... ny SAAB? .
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » tor 10 dec 2009, 08:12

Anders S skrev:...och där en villa kan kosta som en.... ny SAAB? .
Eller en begagnad 40 fots Bavaria? :roll: :mrgreen:

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av morg » tor 10 dec 2009, 08:52

Tommy skrev:Det blev lite fel här... :D Får väl kommentera denna gamla tråd ändå...

Allt sammantaget så kan man förmoda att vi från mitten av 90-talet och fram till ungefär nu lever i en tid med ovanligt låga räntor, vilket har gjort att villaprisernas ökning förnärvarande ligger något över KPI's ökning (1.4 ggr räknat sedan 1975). Men att man sannolikt kan förvänta sig att detta inte fortsätter. Över tid ökar villans pris i ungefär samma takt som prisökningen i samhället. Med avvikelser upp och ner sker vissa tidsperioder. Allt annat vore ju sensationellt, att kostnaden för att bo hela tiden under all framtid skulle öka mer än inkomsten ökar.. :roll:

Den som ville ta artikeln som någon sorts belägg för att villor hela tiden stiger i värde blir nog lite besviken. Det står det inte alls.
Inkomstutveckling och prisutveckling är inte samma sak. Vi har t ex haft reallöneökningar sedan 90-talet och under andra perioder reallönesäkningar. Plockar du fram en graf över förändringen i bostadspriserna och lägger på en graf med reallöneförändringarna får du ett samband med bra överensstämmelse med bopriserna. Du kan då förklara vad som hänt sedan 90-talet. Kastar du in framgångsrik inflationspolitik och en sänkning av medianräntan från 8-10 % till 4-5 % så har du förklarat prisuppgången. Det blir lixom följden om folks löner stiger fortare än den allmänna prisnivån (som dessutom är modellberäknad) att folk lägger delar sina överskott på bostäder! Dessutom bor folk inte i villor utan i en villa på en viss plats. Ta de "fina" områdena i sthlm, de har inte stigit något mer än kpi utan många gånger mer än kpi vilket blir en följd när 30000 nya kommer till stan varje år. Fortsätta så här i tio år till verkar knappast troligt.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » tor 10 dec 2009, 10:21

Morg, jag håller med dig till full om allt du skriver i ditt inlägg ovan.

Villapriser i vissa områden har definivt stigit mycket mer än KPI. Speciellt sedan mitten av 90-talet. Det hänger ihop med en historisk sänkning av ränteläget, samt en boom i reallöner, helt klart.

Vad tråden gällde, är att vissa bestämt hävdade att villors värde bara ökade och ökade som en sorts naturlag, och att man därför decennium efter decennium gjorde klokt i att belåna sin villa för att köpa en segelbåt. Och andra (däribland jag) försökte peka på det dumdristiga i att belåna en fastighet till att köpa en "förbrukningsvara" som en båt (om än med lång förbrukningstid). Man hittar inte en seriös bankman som skulle rekommendera detta, möjligtvis på Finax telefonlån 8)

Villors värde kommer över mycket lång tid inte att öka och öka. Iallafall inte mer än reallöneutvecklingen i området i fråga.

Fortsätta så här i tio år till verkar knappast troligt.

Håller helt med.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » tor 10 dec 2009, 15:26

Tommy skrev:Villapriser i vissa områden har definivt stigit mycket mer än KPI. Speciellt sedan mitten av 90-talet.
Det gläder mig att du tagit ditt förnuft till fånga och vågar erkänna detta. Att tro något annat är direkt dumdristigt för att citera känd skribent. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » tor 10 dec 2009, 16:49

Det är jag den förste att skriva under på och jag hoppas inte att något annat i denna tråd skulle indikera att jag sagt något annat tidigare heller.

Som sagt, vissa perioder kan villor i vissa områden defintivt överträffa KPI och sannolikt även reallöneökning. Men sett över lång tid kan man inte tro annat än att boendets värde ungefär kommer att matcha pris/inkomstnivån i samhället. Så det vore dumdristigt att t.ex. spekulera i ökat värde på sin villa för att köpa en "kapitalvara" som båt.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Mr Q » tor 10 dec 2009, 17:03

Det känns som att diskussion spinner igång exakt som de slutade sist, nämligen att Tommy fäller nedlåtande kommentarer om motdebattanternas ståndpunkt och går till direkta personagrepp rörande livsstil.

Jag ångrar att jag återupplivade tråden efterssom inget någonsin ändras egentligen.

Det enda som egentligen saknas nu är att även Tommy upphöjs till moderator.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Klarar varven lågkonjunkturen?

Inlägg av Tommy » tor 10 dec 2009, 19:11

Haha.. varför inte :wink:

Ja, jag förstår om du ångrar att du skakade liv i tråden, ingenting har ju förändrats i sak. Du har fortfarande fel om du tror att villor kommer att öka och öka i värde genom alla tider och alltid göra sina ägare stormrika, alternativt ger dem möjlighet att helt "gratis" köpa en fläskig segelbåt.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Klarar varven lågkonjunkturen? /Flyttad till Klotterplanket

Inlägg av Mr Q » tor 10 dec 2009, 19:45

Tommy kan du föreställa dig ett liv där du inte dogmatiskt säger till folk att de har fel, är osmarta eller i övrigt inte förstår hur saker och ting ligger till, pga att de inte delar din uppfattning?

Du framstår som synnerligen oakademisk i din framtoning (vilket kanske också är fallet?).

Skriv svar