0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av kajlahtinen » lör 05 dec 2009, 00:24

Då blir det alltså straffbart att segla i Sverige om man har plus 0,2 i blodet. Nu blir det här ganska krångligt för en som brukar segla till (eller från med en ny båt) Sverige nästan varenda sommar och inte brukar äta någon måltid speciellt på semestern med vatten eller mjölk som sväljningsmedel. Man får väl se om sina rutter tänkte jag i all hast. Men, okej, 10 meter och 15 knopp, nej till dem når vi nog inte. Med nuvarande båt alltså. Vilket jag försöker sälja för att köpa större. Hur lång var nu den där Compis 97:an eller en Beason. Kingscruiser 33:an är nog säkert över 10 meter. Konstig lagstiftning det här. Men det tänker jag inte gå djupare in i.

Apropå en del folk här som har tyckt att seglare i Finland i stora skaror skulle strunta i lagen och tömma sina pisstankar i havet så kan jag meddela att påståendet är osant. Medges att den här sanningen bygger på mina subjektiva iakttagelser av en mängd seglare kring Åbotrakten (vilket omfattar ett ganska stort vattenareal som här brukar kallas för Åbolands skärgård). Men man kan dock säga att detta ändå ger mer facit i handen jämfört med rena gissningar från over there. Egentligen är det här väldigt enkelt. Jag tror att jag har varit inne på det här tidigare men vi drar det en gång till... Ungefär 75% (en understatement troligen) av seglare utnyttjar besökshamnar (eller vad de nu heter) nästan varenda natt när de är ute och seglar. På hamnarna använder de landbaserade toaletter och tömmer sina tankar vid behov. Tömningsstationer som är uppbyggda med statsstöd har blivit allt vanligare och finns numera även på de flesta marinorna. En del folk vill använda naturhamnar och då får man, enligt min mening, klara sig bäst man kan även om det vore lagstridigt. Att tömma tanken på en öppen fjärd även inom 12 nml tycker jag är etiskt och ekologiskt ok. Att älta och hojta om och kring en sådan här sak visar brist på... ja, vad skulle jag säga, brist på göromål, att man inte har annat att göra. Att detta lag inte räddar Östersjön är jag väl medveten om.

Med mycket vänliga hälsningar till alla som orkar och orkar...

Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Anders S » lör 05 dec 2009, 09:29

kajlahtinen skrev:Att älta och hojta om och kring en sådan här sak visar brist på... ja, vad skulle jag säga, brist på göromål, att man inte har annat att göra. Att detta lag inte räddar Östersjön är jag väl medveten om.
Nå, det kan ju i så fall bero på att när Nationen kallar finländaren så lyder han tyst och lojalt, vare sig i stort eller smått. I Sverige kan det bli en del skrikande innan.

Ibland har det jämrandet hjälpt.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Maxi33 » lör 05 dec 2009, 09:53

Angående påståendena om att finska båtmänniskor bryter mot lagen.
Kajlahtinen börjar med att påstå att detta är osant - och senare säger han att det är OK att tömma tanken innanför tolvmilsgränsen.

Någon mer än jag som blir lite förvirrad?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av S-B A-son » lör 05 dec 2009, 11:21

Nej Maxi 33, du behöver inte vara förvirrad över just det kajlahtinen skrev. Om du lusläser skriver han faktiskt inte att han verkligen bryter mot lagen, bara att det är etiskt och ekologiskt OK att göra detta.

Och där är precis problemet med den kommande vattensugarlagen, etiken och "förnuftet" strider mot lagtexten. I alla fall för många av oss.

mvh Sven-Barry

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av kajlahtinen » sön 06 dec 2009, 00:02

Att du Maxi 33 orkar vara så petnoga i ditt förhållningsätt mot vad folk skriver mitt i natten efter ett och annat glas Remy M. Ja säger ju bara att meiner meinung nach tömmer inte 90% ("stora skaror") av finländarna sina båtpisstankar i havet. Tvärtom tror ja att en stor majoritet tömmer sina tankar på stugtömningsstationer. De allra flesta seglar ju mestadels i sina hemknutar och har nuförtiden sina invanda mönster med tanktömningen.

Efter lagförändringen var vi ju illa tvungna att skaffa oss en hålltank och sugtömningsfärdigheter. För mig kostade det c. 500 euro. Skillnaden från förr är att en stor del av det piss&bajs som tidigare hamnade i sjön hamnar nu i uppsamlingsstationer eller i kommunernas avloppssystem.

Östersjön räddar detta som sagt inte men kan knappast betraktas som ett väldigt skadligt tillvägagångssätt.

Jag förstår att argumenten mot det svenska lagförslaget är starka. Men att argumentera med en hänvisning till Finland där ju "nästan alla tömmer sina tankar i havet trots lagstiftningen"... Ja, vad kan man kalla en sådan argumentering för Håkan?

Hejsan
Kaj

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Maxi33 » sön 06 dec 2009, 09:28

Svar till Kajlahtinen, jag skriver som jag gör för att jag är en oförbätterlig Göteborgare och tvångsmässig spjuver - man skall alltså inte ta allt jag skriver så bokstavligt.

En mening i ditt senaste inlägg säger en hel del:
kajlahtinen skrev:De allra flesta seglar ju mestadels i sina hemknutar och har nuförtiden sina invanda mönster med tanktömningen.
My point exactly, skall man kunna vara laglydig är det slut med naturhamnar och längre färder och allt det som brukar framhållas som det väsentliga frihetsbegreppet i båtlivet.

Min argumentation betraktar jag som realistisk, din som önsketänkande.

MVH
Håkan
En expert i mängden

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av kajlahtinen » sön 06 dec 2009, 10:57

Jag vet inte hur det är i Göteborg men här kring Åbo hinner man inte så långt ute på en veckoslut. Dessutom vill de flesta seglare nuförtiden ha all den bekvämlighet som finns i besökshamnarna. På semestern kan det komma sig att man vistas i naturhamnar några enstaka gånger. Det fria segelbåtslivet har s.a.s. sina förutbestämda begränsningar åtminstone för folk i arbetslivet.

Som sagt så hamnar det piss&pajs som tidigare hamnade i havet nu någon annanstans (nyttan därav kan man förstås betvivla). Man kan tänka sig att detta kunde uppnås utan lagstiftning med frivilliga åtgärder från båtfolk och andra berörda. Då kunde man ju vid behov lätta sin tankar på en lämplig plats utan att bryta mot lagen. Men är detta scenario trovärdigt?

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Tommy » sön 06 dec 2009, 11:34

Då skiljer det en hel del från båtlivet i exempelvis Stockholms skärgård. Merparten av övernattningarna sker i naturhamn, och gärna i avlägsna ytterskärgårdar som Nassa, Björkskär, Svenska Högarna. Segling in till närmaste hamn (Möja, Sandhamn exempelvis) kan ta en halv dag eller mer. Då blir det svårt med tömningen.

Enda möjligheten som jag ser det är att lägga ut "Septikoner" i ytterskärgårdarna, men det är som sagt förfulande.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Seawolf » sön 06 dec 2009, 21:41

Såhär skriver Marika Stiernstedt (1875-1954) i skriften "Som Herrgårdsfru på Ingarö" antagligen nån gång på 30-40-talet, och beskrivande sin tillvaro som gårdsfru på gården Brunn inne på Ingarön.


"Varje sommar ankrade i Fladen en säregen pråm. Den var till relingen fylld med latrin som Brunns gård köpt från någon av
kasernerna i stan. Pråmen lossades av gårdens karlar, klädda i höga tunna gummistövlar, som gården höll med, varefter det
rinnande gödningsämnet i tunnor kördes ut på åkrarna...
Detta återför mig till den allsidige Salvius som skrev 1741 att "några goda hushållare ha i senare år börjat låta hämta
gödsel från staden med båtar, till att därmed göda sina ängar, vilket ej kan tillfyllest berömmas". Vanan levde kvar på öarna, åtminstone så länge inte allmänt anläggande av WC i städerna omöjliggjorde den."

Det är alltså inte länge sedan man hade en sundare syn på vad alltihop handlar om, innan det blev tabubelagt och fobiomgärdat via bl.a. massiv påverkan av hygien- och rengöringsproduktreklam.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Peter_K » mån 07 dec 2009, 08:42

Tommy skrev:Då skiljer det en hel del från båtlivet i exempelvis Stockholms skärgård. Merparten av övernattningarna sker i naturhamn, och gärna i avlägsna ytterskärgårdar som Nassa, Björkskär, Svenska Högarna. Segling in till närmaste hamn (Möja, Sandhamn exempelvis) kan ta en halv dag eller mer. Då blir det svårt med tömningen.

Enda möjligheten som jag ser det är att lägga ut "Septikoner" i ytterskärgårdarna, men det är som sagt förfulande.
Tja, vackert är det ju inte, men kanske en nödvändighet?
http://www.stainlessengineering.se/Sept ... oschyr.pdf
Samtidigt finns det ju dass på öarna ofta, detta är det absolut miljövänligaste i sammanhanget gissar jag, då avfallet komposteras lokalt oftast.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Eilean » mån 07 dec 2009, 08:44

Tommy skrev: ...Enda möjligheten som jag ser det är att lägga ut "Septikoner" i ytterskärgårdarna, men det är som sagt förfulande...
Utan att lägga några värderingar på grundfrågan - är de mer förfulande än många av de farkoster sommarfolket färdas ?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av S-B A-son » mån 07 dec 2009, 09:08

Ordet är färdas. Dessa emellanåt fula historier plägar ju gå från ena hållet till det andra, dvs de flyttar på sig och är blott en parentes i estetens öga. Medan bajskonen däremot, är en ständig och alltid närvarande förfulande påminnelse om människans brister och oförmåga!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Tommy » mån 07 dec 2009, 09:35

Det kunde vara en ide att rigga en av dessa koner. Skulle bli den enda seglande Septikonen. De lär vara mycket styva och går säkert bra på kryss.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Peter_K » mån 07 dec 2009, 09:39

Tommy skrev:Det kunde vara en ide att rigga en av dessa koner. Skulle bli den enda seglande Septikonen. De lär vara mycket styva och går säkert bra på kryss.
Viktigt är då att man inte glömmer sig och går ner i ruffen.

Men, kan man inte vända på det och använda t ex slitna Stortrissar och liknande som flytande dasstankar?
Ligger alltid en massa sådana på varvsplan som man säkert kan få gratis.
Om de är snyggare eller inte får andra avgöra.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 0,2 gränsen och tömning av pisstankar i Finland

Inlägg av Eilean » mån 07 dec 2009, 11:02

S-B A-son skrev:Ordet är färdas. Dessa emellanåt fula historier plägar ju gå från ena hållet till det andra, dvs de flyttar på sig och är blott en parentes i estetens öga. Medan bajskonen däremot, är en ständig och alltid närvarande förfulande påminnelse om människans brister och oförmåga!

mvh Sven-Barry
Att liknas vid vindkraftverk, menar du!?

Skriv svar