Båten efter bilen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Båten efter bilen?

Inlägg av Tylö sun » tor 26 nov 2009, 19:15

Jag har ibland funderat på om man skulle satsa på en trailerbar segelbåt. Fördelarna är uppenbara, särskilt i vår tidspressade värld. Det går fort att ta sig till sitt favoritvatten. Man kan testa insjöar och snabbt växla från ost- till västkust. Kanske en sväng nedåt i EU? Man kan enkelt ta hem båten över vintern (om man har plats där). Liten (någorlunda) båt ger dito underhållsbehov.

Nackdelarna är inte heller så svåra att räkna ut. Upptagning och avmastning går nog inte så enkelt som reklamen vill göra gällande. Det finns ju en naturlig begränsning i storlek som gör att bekvämligheter som stängbar toalett med dusch, jättepentry och liknande faller bort. Till på köpet får man sannolikt en båt som är max C-klassad och knappt självrätande och som man därför kanske inte tar ut på Nordsjön. Sedan har ju de flesta bilar i båtsammanhang ganska begränsade släpvagnsvikter. Ska man hålla en totalvikt på släpet på kanske 1800 kg så bör nog inte båten väga mer än typ 1100 kg om man ska ha packning också. Jag vill inte behöva skaffa en onödigt törstig SUV bara för att kunna åka båt några veckor och helger per år.

Men jag är sugen på att testa. Så länge man är ung kanske man kan pruta lite på bekvämligheten.

Är det någon som har erfarenheter av detta? Tips på bra båttyper? Dehler har ju en del trailerbart i sin historia. Campus finns ju, men jag är lite ängslig för hållbarheten efter att ha ryckt i dem på mässor. Sailart verkar fin. Sedan finns det ju Jen/Ben-klasserna med sina alternativ.

Men lite tips och tankar mottages gärna!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av SWE54 » tor 26 nov 2009, 19:20

Det finns ju även ihopfällbara flerskrov man kan traila, typ Dragonfly mfl...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av Tylö sun » tor 26 nov 2009, 21:03

Visst, jag kan fundera på flerskrov också, men just Dragonfly väger runt 1800 kg om jag minns rätt. Klar SUV-varning alltså...

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av peter1904 » lör 28 nov 2009, 15:45

Skippi 650 cruiser kan kanske vara något?
http://www.skippi.se/?pid=51&sub=1&sub2=43/

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av Tylö sun » mån 30 nov 2009, 19:55

Nu har jag kollat fakta och visst finns det gamla Dragonfly:er som inte väger så mycket. Kanske skulle man titta lite närmare på en sådan bara för skojs skull. Fast jag tycker att vältrisken verkar läskig. Men det kanske inte är ett stort problem i skärgården.

Men aspekter jag också skulle vilja få ta del av är själva trailerhanterandet, oavsett båttyp. Är det någon som har erfarenheter av hur lätt det är att hitta ramper. Ofta är de förbommade och då måste man hitta någon som kan låsa upp. Betala en hundring för användandet tycker jag väl i och för sig är rimligt, så det är inget problem. Men hur lätt är det att parkera bil och trailer i närheten av ramperna när man väl är ute med båten ett antal dagar? Tittar jag i min egen hemmahamn så vet jag inte riktigt hur det skulle gå till. Antagligen hade man fått parkera ekipaget på den under sommaren oanvända uppställningsplanen, men det är nog inte alla hamnar som har den möjligheten.

zewerin
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 15:34

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av zewerin » mån 30 nov 2009, 21:42

Hittade efter mycket om och men en båt jag fick rekomenderat till mig för länge sedan en MacGregor 26X verkar riktigt vettig och har vatten barlast som verkar fungera ok men har inte sett den i verkligheten men kolla här:

http://www.macgregor26.com/

vikt på båt utan vatten barlast 1080kg och verkar riktigt bekväm innuti, och att den har utombordare som kan skrämma upp den i 20 knop är ju bara en bonus :D
Senast redigerad av 1 zewerin, redigerad totalt 0 gånger.

zewerin
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 nov 2009, 15:34

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av zewerin » mån 30 nov 2009, 21:48

visst ja den har separat toa oxå och är självrätande :D

liten raklamfilm
http://www.macgregor26.com/index/5_min_ ... 5_2009.htm

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av matsa » tis 01 dec 2009, 17:49

har seglat albin 57 och campus, mega 30.
har ägt sailfish 18, westerly nimrod, triss SX2 och nån tysk som jag inte ens minns namnet på och en tysk jollenkreuzer. det är väldigt mycket glappande kölar, glappa roder. klena och tveksamma konstruktioner tycker jag. den som var minst glapp och kändes mest rejäl var SX2, men den är trång så in i helskotta och inte det minsta stadig. klart läskig med spinnaker, men kul med trapetsen att hänga, speciellt när man seglade den själv och hade en skitlång hängpinne och klättrade ut på kanten. :lol: det var rätt najs känsla :lol:
Många av båtarna är ett mindre helvete både att sjösätta och att få upp på trailern igen.
jag är trots alla misslyckade försök på jakt efter "den rätta" sänkkölsbåten.
förtillfället är det mindre kölbåt med cenrumlyft som gäller. då pallar båten för ordentligt med vind och kölen glappar inte, ja inte rodret heller. det är dessutom lätt att sjösätta med enbart EN stropp att lyfta i.
men jag har inte gett upp. jag SKA hitta en sänkkölsbåt som jag står ut med att ha kvar.

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av Tylö sun » tis 01 dec 2009, 21:21

Jo jag tycker att en del konstruktioner känns just lite tveksamma. Däremot har jag kanske lite mer tilltro till exempelvis Dehlers Dehlya 22: http://homepages.tesco.net/beatties/index.htm
Dehler har ju ofta förknippats med kvalité och båten verkar någorlunda genomtänkt, men man vet ju aldrig... Iden med en extra trailer verkar rätt smart.

Mikael2
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:50

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av Mikael2 » ons 02 dec 2009, 22:13

Jag ville också se andra delar av skärgården än de jag nådde med kölbåten så jag skaffade/byggde mig en Go five som väger 500 kg. (Se mikael7762317.spaces.live.com). Då går det bra att dra ekipaget med en mellanklassbil. Större trailerseglare över sju meter kan kräva att man måste skaffa ett E-kort och blir per automatik tyngre och mer tidskrävande att hantera.

Men trailerkonceptet har stora fördelar. Nu slipper jag långa transportseglingar till de skärgårdsområden jag vill undersöka. Att båtlivet blev billigare och enklare och semestertiden mer effektivt nyttjad var också ett plus. Täckning och uppallning är numera en barnlek. Båtplatskostnaderna minskade också rejält. Numera är tomten min uppläggningsplats. Men ståhöjd och sommmarstugekomfort kan man bara glömmma!

Mina erfarenheter så här långt:
Välj en båt som är lätt att rigga. En lätt och enkel rigg med få vant och delar går snabbt att masta på. Bra fällbeslag på mastfoten är ett måste. Sänkköl med bulb brukar funka bra men bäst är en köl som fälls in helt i skrovet. Sänkköl med bulb går att ta upp på en standardtrailer. En båt med köl som fälls längs med botten kräver en högre (dyrare) specialtrailer som måste backas längre ut i vattnet för att få båten flott från trailern. Då många ramper lutar för lite kan det krävas en förlängningsstång. Vattenbarlast är bra ur trailersynpunkt men ger dålig stabilitet vid segling. Går man på med en sänkköl (med eller utan bulb) blir det stopp. En fällköl viker sig bakåt och tar upp schocklasterna. Roder som går att fälla upp eller enkelt går att lyfta bort är en fördel vid tilläggning. Då trailerbåtar är lätta och driver är det lättast att backa in till land med aktern först. Öppen akterspegel gör att man kan kliva iland som en människa och det finns alltid en plats över i naturhamnarna. Man behöver aldrig trängas med fastkölarna.

En för brant ramp kan å andra sidan vara svår att köra upp ekipaget ifrån, speciellt om det har regnat lite och är halt. Då är det bra med fyrhjulsdrift. Då jag inte har det har jag garderat mig med ett billigt spel och stark lina så att jag kan dra upp trailern och båten utan bil. Man blir snabbare och bättre på att iordningställa och packa ihop båten då man börjar lära sig knepen.

De flesta flerskrovare tar lång tid att göra segelklara.

Ramper kan man hitta i rampregistret på nätet. Snackar man lite snällt med båtklubbarna brukar det inte vara något problem att sjösätta där. (Båtfolk brukar hjälpa varandra).

MVh Mikael

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av matsa » fre 04 dec 2009, 17:20

Dehlern såg ju ut att vara lite mer välbyggd än mångandra sänkkölsbåtar.
Den extra vagnen som man rullar av trailern och kör ner i vattnet är en helt suverän lösning. det gör sjösättning och upptagningen extremt mycket lättare. jag har haft sån till en av mina båtar. -skitbra!!!

Go Fiven ser ju klart kul ut. jag minns när den fanns på båtmässan. rätt okej inuti om jag minns rätt. men jag skulle sakna spinnaker, även om den säkert går rätt bra utan :D

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av matsa » fre 04 dec 2009, 17:38

Nu har jag kollat på alla Go Five-bilderna.
Det ser ut att vara en "stabil" sak det där :lol: Satans vad smal den är i vattenlinjen!
Det va inte speciellt blåsigt på nån av bilderna, men det kanske har en orsak?
SX-2an framstår som en riktig havskryssare jämfört med Go Five.
Det är nog inget för mej i alla fall, för jag gillar ju när det blåser ordentligt :D

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av SWE54 » fre 04 dec 2009, 18:35

Jaha det är Go Five den där heter. Jag såg en sådan i somras och reagerade mest på hur otroligt rank den var. Uppenbara problem att ligga jämte en annan segelbåt. Man behövde inte komma långt utanför cl förrän masten var inne på grannens båt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av matsa » lör 05 dec 2009, 13:48

När jag hade SX-2 så fick man tänka sej för var och hur man gick på båten för att inte slå ihop masten med grannbåten. Men Go Five verkar klart värre :?

Mikael2
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 13:50

Re: Båten efter bilen?

Inlägg av Mikael2 » fre 11 dec 2009, 23:06

Nja! Så farligt rank är den faktiskt inte! Skrovformen är rund som en tunna för att behålla sina raka seglande linjer även vid lutning. Den seglar förvånande bra med 20 graders lutning men å andra sidan blir båten initialvek vid stillaliggande när man skall över fördäcket. Bäst är att lägga till med aktern innåt. Längst ner på den 1.65m djupa kölen hänger en 100kg blybulb som gör båten rejält slutstyv. Den är garanterat mer slutstyv än campusbåtarna med sina lätta grunda kölar med högt placerad vattenbarlast i skrovet. Som ni kanske noterat har jag slängt på rejält med segel för att jag tycker om att segla fort. Vill man trimma ner båten är det bara att såga av masten en bit eller minska akterrundan. Själv tänker jag göra precis tvärtom och så småningom slänga på en gennaker. Då blir det riktigt livat och roligt. Reva gör jag annars genom att dra i linan som rullar upp seglet ett runt masten. Behändigare revning har jag aldrig upplevt. Det är riggen som är det unika med båten. Allt är så extremt lättskött. Vi överlevde i alla fall årets Tjörn runt trots två vilda kinesbrochar på plattläns med tillhörande klädsim. När vi kom igång igen och det gick som värst strax innan Kyrkesund visade Gps:en 11.5 knop. Upplevelsen förstärks p ga att man sitter så nära vattnet och att båten bara är 5.5m lång samtidigt som större båtar runt omkring broachade till höger och vänster om oss. Vi rullar nog ner till nästa års Tjörn runt. Ulvöregattan i Ö-vik står också högt upp på önskelistan. En semester på sjön Saimen i Finland vill jag också uppleva.

Hälsningar Mikael

Skriv svar