På Kryss

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

På Kryss

Inlägg av S-B A-son » tor 03 dec 2009, 12:11

Allers förlag kommer efter årsskiftet att ta över produktionen av På Kryss.

Carina Lernhagen-Matz säger att hon inte tror på tidningen nya inriktning, sådan den är formulerad av den arbetsgrupp som arbetat med tidningsfrågan inom SXK, och därför väljer att hoppa av chefredaktörsskapet. Enligt SXK's hemsida kommer Micke Westin att bli ny chefredaktör.

Jag skulle gärna se att tidningen framgent också fick en kritiskt granskande profil. Något den helt saknar idag. Tyvärr tror jag att ju mindre fri tidningen står desto längre bort kommer man från ett konsumentperspektiv! Allers lär inte öka frihetsgraden för På Kryss!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: På Kryss

Inlägg av Segelbo » tor 03 dec 2009, 13:56

Utan att därmed säga något ont om Carina Lernhagen Matz - hon fick knappast chansen att visa vad hon ville med PK - så tror jag att Micke Westin blir en alldeles utmärkt chefredaktör. PB var under hans år en bra tidning.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: På Kryss

Inlägg av Mahogny » fre 04 dec 2009, 11:49

Det låter bra att någon annan tar över På kryss, inget ont sagt om Carina L-M. Tyvärr verkar det som om hela Kryssarklubben håller på att implodera -eller nåt. Dom verkar ha massor av interna problem samtidigt som medlemmarna börjar få nog och hoppar av, däribland jag.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: På Kryss

Inlägg av Maxi33 » fre 04 dec 2009, 12:07

Något som borde granskas är hur redaktörsfamiljen Matz har blandat sina privata intressen med tidningens och kryssarklubbens medlemmars intressen.

Jag har i år tagit beslutet att avsluta medlemskapet, bland annat för att jag ogillar det jag sett i tidningen av sådant, och lika mycket för att jag inte har något intresse av att betala för att få ett glassigt annonsblad för mångmiljonbåtar. Sådana kan jag plocka till mig gratis på mässorna.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: På Kryss

Inlägg av S-B A-son » mån 07 dec 2009, 17:21

Jag mailade Per Berkhuizen efter det jag fått tidningen. Och fick svar idag.

PX skall framledes också bli webbtidning och detta innebär att nya avtal med icke exklusiva rättigheter skrivs med tidningens frilansare. Jag gissar att det kan ha varit en svår fråga för paret Matz.

PX kommer också att få en mer konsumentinriktad profil och tidningen kommer att knytas hårdare mot SXK, och inte som nu vara en helt fristående aktör.

Jag tycker att allt detta verkar bra och ser fram emot nästa nummer!

mvh Sven-Barry

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: På Kryss

Inlägg av Peter_K » mån 07 dec 2009, 20:18

Det låter som upplägget på Praktiskt Båtägandes hemsida, där man kan skriva inlägg, om de är bra verkar de publiceras i tidningen. Med tanke på tidningen Seglings utveckling tycker jag att detta låter klart intressant, närsta nummer skall införskaffas!
Alla borde ha skägg

Skriv svar