segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » ons 02 dec 2009, 03:58

segla Maxi 95 -76 från USA till Sverige.

Att segla över en maxi 95á från 76 i rent bruksskick, är helt ok enligt säljaren?!
båten är i sliten men fullgott seglings skick enligt säljaren.


Alla inlägg som jag sett där folk som tänker sig att segla över atlanten väldigt noga på att förbereda sig. men det behövs inte enligt säljaren. "det är inte värre än att segla till åland... tar bara lite längre tid"

Ägaren är svensk och jag är själv på plats i USA.Kan tillägga att jag har seglat i 3-4 år.
Det är ett bra pris för en maxi 95, om man inte förliser på vägen hem.
Själv hade jag nog velat gjort en grundlig renovering tror jag innan jag man ger sig ut på en atlant översegling.

Motorn verkar vara i bra skick en yanmar 3GM 3-cyl 27 från 90 tal med sötvaten kylning.
Intrument: kompas, ekolod (liten som vanligt temp givar hus), ny Kyocera 130W solpanel, nya batterier, autopilot Raymarin/Raytheon 4000, ankare, vhf, micro 110v, kyl (endast 110v).
Säljaren är trevlig och har 25 års segelvana och seglat hem en båt över atlanten tidigare.
länk http://www.blocket.se/goteborg/Maxi_95_ ... ?ca=9&w=3

Era tankar o synpunkter är varmt välkomna


Mvh T
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Anders S » ons 02 dec 2009, 07:37

Nu skall jag vara riktigt tråkig: Hur skall vi kunna hjälpa dig att fatta beslutet att segla iväg?

Om du (på riktigt) behöver diskutera ditt beslut med oss, så skall du inte göra den här seglingen. En av de allra viktigaste faktorerna för att reda ut en Atlantsegling är att man har ett gott självförtroende, grundat i något vi kan kalla autentisk kunskap. Du måste alltså själv inte bara veta och kunna det som kan behövas, utan också veta att du vet, en sorts "Catch-22". Det betyder inte att det är omöjligt, du är okunnig eller att båten är olämplig, utan helt enkelt att om du anser att du behöver input från andra för att komma fram till ett svar, så skall du vänta och skaffa mer erfarenhet själv. Det här är också en sådan där fråga där nästan alla vettiga människor säger "nej", vad skall man säga annars?

En allmän reflektion från mig är att resan från USA till Europa brukar anses vara något helt annat än resan till Västindien/USA. Du får sämre väder, mer (eller mindre) vind och större andel motvind. Jag skulle heller inte se en sliten Maxi95 som något man köper i USA för att segla hem och tjäna pengar på - det finns många sådana att välja på här hemma, men kanske inte för 110.000. Å andra sidan lär du få momsa båten hur som helst, och förhoppningsvis blir CE-certifiering en ren formsak, men det måste du kolla upp. Båten kan omfattas av en undantagsregel eftersom den är ursprungligen byggd i Sverige, men någon sorts pappersexercis med Maxi lär du ju få genomföra.

Mellan raderna står det ju också att det är några snabba ägarbyten, ett mast/rigghaveri och (uppenbarligen) att nuvarande ägare inte vill segla hem båten.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av friseglarn » ons 02 dec 2009, 16:50

Det är väl så tråkigt nog att om du behöver stöd på forum så ska du inte segla... å andra sidan kanske du bara vill bollplanka en helt ok dröm o få lite mothugg.

Om du ska ha båten nån säsong i nordvästra USA, kanske Kanada, kanske det kunde vara ok att segla över atlanten så småningom, efter att du haft båten ett tag. Men att segla över okänd gammal båt med okända brister med kort förberedelse mot rådande vindriktning med så lång tid till havs att du inte helt säkert kan undvika oväder.... nja, det låter inte helt bra. Särskilt inte bra om huvudmotivet är att "spara" pengar. Om du drivs av äventyrslust måste medges att det förmodligen skulle kunna bli ett "bra" äventyr, om båten är bra och du har den stadiga viljan o förmågan. (Stadig vilja = att inte tappa sugen efter en vecka eller två med skitväder och diverse missöden...)

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av peterh » ons 02 dec 2009, 17:28

Alternativet är ju att lasta den på en fraktbåt, till en kostnad som
kanske inte är så avskräckande.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Tommy » ons 02 dec 2009, 17:32

Kanske känns lite tungt att få sådant mothugg, och även psykoanalyser av Anders S.

Men i princip kan jag nog ändå tyvärr bara hålla med herrarna Anders och Friseglaren. Det låter som ett rätt riskabelt företag att segla hem en Maxi95 för 110.000 från USA ostkust för att spara pengar.

Att bara flyga över och börja segla känns orimligt, hur mycket pajar inte första veckorna efter det att man köpt en begagnad/sliten båt från -76 ? Hellre att detta pajar under provseglingar inomskärs, än 2 veckors segling från närmaste land.

Att testa båten ordentligt i USA-vatten först i en månad eller så, samtidigt som du kompletterar med nödvändig säkerhetsutrusning och går igenom alla viktiga delar av båten ... då börjar det bli aningen mer rimligt. Men du bör ha en viss erfarenhet av havssegling kan man tycka.

Räkna med att nödvändig säkerhetsutrusning blir rätt dyr. Börjar då äta upp en hel del av prisskillnaden mellan denna båt och motsvarande på hemmaplan.

Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Ivan » ons 02 dec 2009, 21:25

Hej, jag köpte en Hallber-Rassy Rasmus i USA förra sommaren som jag seglade över nu i våras och det får jag säga gick ganska smärtfritt.
Håller alltså inte med de andra tråkmånsarna om att man skall kunna en hel massa för att segla över en båt från USA, hur måna av er som skrev här tidigare har själva seglat över?

Det viktigaste jag tyker du skall fundera över är varför du vill segla hem båten! är det själva seglingen som drar eller chansen till att göra pengar. I mitt fall så var det chansen att göra den seglingen och få det till ett helt försvarbart pris, jag tjänade inte jätte mycket på det hela men jag fick å andra sidan en bra båt och en superhärlig segling!
Gör du det bara för att tjäna pengar så tycker jag att du skall lägga ned direkt, det är inte värt det om man räknar in tiden det tar att rusta båten för segling och tiden att segla över i lugn och ro!

När det gäller Momsen så behöver båtar tillverkade i europa före 85 undantagna moms i danmark, så momsa in där. CE-märkningen är helle inte något problem med den årgången på båten.

Lycka till! // Ivan

magnuskra
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 11:43
Ort: Lund
Kontakt:

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av magnuskra » ons 02 dec 2009, 21:40

Jag har en liknande tråd på fendern.se, men då handlare det om att segla hem min båt som jag just håller på att segla mot Västindien.
Jag gjorde ett snabbt överslag över vad jag har lagt ner på min Maxi95'a (farligt) och hamnade på över 300k. Då har jag dubbelt av det mesta, reservdelar, ny motor, osv. Allt det behövs säkert inte, men det känns tryggt att veta att många slitdetaljer är bytta.... (Radar är en bra grej också - det är en hel del fartyg ute på haven, och en radar med alarmzon som piper om någon kommer nära är inte dumt. Inte bara om man är själv och sover, men när det är 2-3 m dyning, så ser man inte fartygen bakom dyningarna, utom när både man själv och fartyget är uppe på en kam...)

Ett alternativ för dig kanske kan vara att köpa båten, segla ner den till Västindien, segla där ett tag och sedan dumpa den (sälja för väldigt lite) och flyga hem? Garanterat billigare än att segla hem den...
Jag kollar på transporter också - offerterna ligger kring 100k (om du bara vill köpa båten för att ha den i Sverige).

mvh, Magnus

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Eilean » ons 02 dec 2009, 23:40

Som att segla till Åland...
Tja, då vistas man faktiskt på öppet hav upp till flera timmar. Så långt finns det en viss likhet, även om flera veckor är mer än några timmar. Och så är man ständigt inom räckhåll för mobiltelefoner, VHF och har garanterat minst tre fartyg/båtar i sikte hela tiden. Teoretiskt kan man nog räkna med hjälp bara man vinkar intensivt nog.
Jag skulle ta Atlanten på litet större allvar än så.

Rutten österut är betydligt tuffare än åt andra hållet och man får kallt räkna med minst ett, kanske flera djupa lågtryck även under bästa säsong. Lågtryck som i bästa fall 'bara' ger några dagars kuling, i värsta fall full storm.
Så det skall både båt och besättning kunna klara. Alltså fullgoda segel för den sortens väder.
Sedan vill man nog ha livflotte och en hel del annan säkerthetsutrustning.
Ordentlig riggöversyn, en del vire är kanske mogen för byte?
Vindroder, eller är det tänkt att autopiloten skall styra? Tveksamt.
Vatten och bränsle - stiltjeperioder kan förekomma.
Listan kan göras lång och bara för att man vill vara grundligt förberedd behöver man inte vara tråkmåns. Men det blir dyrt. Det bra priset på båten är nog inte så bra längre? Om du inte tänkt fortsätta långsegla senare förstås. Då kan utrustning och översyn komma till nytta. Men för semestersegling i svenska vatten är mycket bortkastat.

Men främsta frågan är precis den flera ställer - varför?
Är det båten som lockar? Då finns det mängder av M95-or på närmare håll. Och då slipper du moms och CE-problematiken. För den är högst påtaglig om man vill vara laglig. Att båten är svensktillverkad hjälper inte ett dugg. Möjligen, om du kan visa att den befann sig i Sverige eller annat EU-land den 1/1 1998 så kan du slippa moms.
Men är poängen att just segla över Atlanten blir det en annan sak. Men jag undrar jag...
Litet mer erfarenhet skulle nog inte skada och av alla billiga båtar som finns till salu i USA borde man kanske kunna välja något vettigare, mer lämpat och färdigt...

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » tor 03 dec 2009, 04:20

Hej på er igen....

Ja lite hårda kanske ni är men det är bra att ni är ärliga och era synpunkter är
noterade. Tack för dom... Jag la ut det här för att "bolla saken" och se saker från olika synvinklar.

Ägaren och jag kommer att segla båten från Hampton Virgina, där vi är nu.Ner mot
Florida vi kommer att gå å söderut mot Norfok och Chesapeak, det går en kanal där
ner till Blackwater creeds.Sen blir det lite öppet vatten ner mot Currituck sound.
Vi kommer alltså att gå mest innercoastal.

Planen är att jag lägger en handpenning på 10% och sen köper båten då vi deklarerar
in på Cuba eller Bahamas. Då slipper vi kladda med amerikanska båt registret, och jag har en stund på mig att känna efter om båten är ok.
Skulle jag på den seglingen känna att det inte är rätt, så kommer jag inte att köpa
den och segla den över Atlanten, jag förlorar då min handpenning. men har i alla
fall fått segla ner till Bahamas

Men om jag känner att jag har förtroende för båten så köper jag den och sen lägger
ner lite pengar på primära uppdateringar.
Livflotte finns och den ska lämnas in för översyn, vidare så ska en liten watermaker
och en iridum satelit telefon köpas.
En echopilot silver vill jag också ha, känns som en sån skulle kunna varna i tid för ev container,val eller rev. Eller har jag fel om den? Tråkigt nog så finns det ingen som verkar sälja den här i USA, det finns en importör och 3 återförsäljare, men ingen av återförsäljarna har den enligt nätet.

Jag har också fått löfte av en långseglare som ligger nere i guatemala just nu, att
han ställer upp på överseglingen mot att jag står för alla kostnader samt flyg
biljett tillbaks till hans egen båt efteråt.


Anledningen till detta äventyr är inte för pengarnas skull utan för att jag "carpe
diem" vill segla och vem vill inte segla i caribien ??. jag har inget som binder
mig just nu till Sverige och det är därför jag är här i Hampton usa just nu.

Seglingen över Atlanten ska givetvis inte utföras nu, utan senare i mars april ska vara bäst.

Hur kul är det och ha pengarna på Banken.... o inte förverkliga sina drömmar...

Tack för tippset om att momsa in den i Danmark, låter nästan för bra för att vara
sant. Tack Ivan.
Jag har för mig att jag läste här på Sailguide om ditt lilla äventyr...kul

Om man inte övar så blir man aldrig bättre..... gäller väl även segling

Kan Sven Yrvind segla över Atlanten i en "tvålkopp" så borde väl en maxi 95 klara det också..... (det här får jag väl äta upp... smile)

Over and out from Virginia USA
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Eilean » tor 03 dec 2009, 08:49

En liten kommentar bara. Om momsundantaget i Danmark vet jag intet.
Men CE-märkningen slipper man inte undan. Alla båtar tillvekade efter 1950-någonting skall CE-märkas vid import till EU och då uppfylla de krav som gäller det året de importeras. Så din Maxi skall exempelvis ha en motor som uppfyller 2009 (eller 2010 blir det väl) års krav på utsläpp. Själva kontrollen kostar naturligtvis en del men största kostnaden blir naturligtvis de ombyggnader och utbyte av utrustning som sannolikt måste göras.

Sedan finns det en del vägar att slippa CE-märkningen, det görs ideligen. Men man skall vara medveten om vad man gör i alla fall och känna till vad konsekvenserna blir på sikt.
Här finns den svenska tolkningen av kraven (det kan skilja något mellan olika EU-länder): http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjo ... -markning/

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Schvidja » tor 03 dec 2009, 10:32

Men det står ju också att:
"Båtar som bevisligen funnits på EU-marknaden före kraven och sedan exporterats till ett land utanför EU och nu återimporteras till ett EU-land är även de undantagna från kravet på CE-märkning"
Så då bör det inte vara ett problem för en Maxi 95a

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Eilean » tor 03 dec 2009, 10:59

Schvidja skrev:Men det står ju också att:
"Båtar som bevisligen funnits på EU-marknaden före kraven och sedan exporterats till ett land utanför EU och nu återimporteras till ett EU-land är även de undantagna från kravet på CE-märkning"
Så då bör det inte vara ett problem för en Maxi 95a
Rätt. Och då slipper man även moms.
Men har båten verkligen och bevisligen varit på marknaden tidigare? För har båten exporterats direkt efter den byggts har den aldrig varit på marknaden. Jfr med en bil som Volvo tillverkar och epoerterar till USA. För den betalas aldrig svensk moms och den blir aldrig registrerad i Sverige. Och importyeras den senare måste den både momsas och registreras.
Så tolkar jag i alla fall det som skrivs.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av friseglarn » tor 03 dec 2009, 11:05

Tommy Hydra, nu är jag med.

Nu när jag förstått hur du tänkt göra tycker jag att det låter som ett fantastiskt trevligt äventyr! Ursäkta inledande negativ input... jag önskar dig lycka till och ser fram emot spännande rapporter på forumet. Detta vill vi höra mer om! I detalj!

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » tor 03 dec 2009, 16:38

Jag kommer att återkomma med mer info när jag kan. just nu har vi ett olåst wifi punkt här i Hampton.

om vädret vill sig så går vi ner mot Norfok idag, vi ligger ju 6timmar efter svensk tid.
Men frågan ang echopilot?
"En echopilot silver vill jag också ha, känns som en sån skulle kunna varna i tid för ev container,val eller rev. Eller har jag fel om den?"
Kan den ge en viss säkerhet för containrar osv så är det ju bra.
Tänkte på den långseglaren som gick på en container i engeska kanalen och förliste, ganska snopet när man seglat runt jorden utan problem o sjunker när man nästan är hemma.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Anders S » tor 03 dec 2009, 20:18

Det där skall väl gå alldeles utmärkt med seglingen. Du har ju trängt igenom den här jag kan-jag vill-jag vågar-spärren! Båten duger, du duger och du har läge. Grattis, och lycka till på alla sätt.

Om Echopilot: En sådan har jag, och den fungerar visserligen rätt bra för att se botten framför båten. Men den tittar snett neråt-framåt, och jag tror inte att den ser en container förrän man är helt nära (typ 20 meter eller så, två båtlängder... Sedan kräver instrumentet att man tittar på det hela tiden - det går inte att ställa in någon varning. Du kommer antagligen att slå på det, orka glo på det några timmar (högst). ingenting se och sedan stänga av det, med en uppgiven suck. På hamnupptäcksfärd i stenig skärgård är den helt OK, men som kollisionsskydd, nej. Köp hellre en livflotte - mer säkerhet för samma peng (typ).

Tips från kroniskt misstänksam: Det låter litet konstigt att båten skall säljas utanför USA för att"slippa båtregistret". Det får mig att misstänka att den kan finnas i ett (del)statligt eller federalt båtregister i USA, och i så fall lär den ju aldrig komma ur det på det här sättet. Som blivande laglig ägare hade jag kollat upp det här och förvissat mig om att du köper båten av rätt person och på rätt sätt. Bättre att veta än att tro i detta.

Hur du skall föra fram frågan litet snyggt just nu vet jag inte riktigt. Kanske enklast att visa ägaren vilka misstänksamma kompisar du har på forumet ? :mrgreen:
Anders S

Skriv svar