Jag var på ett seminarium i Uppsala för ett par veckor sedan, och åkte då taxi med en ytterst intressant person. Han menade att Uppsala och Sverige inte längre gav möjlighet för personer (som han) att berika kulturen. Allt man tjänade pengar på var, enligt denna taxichaufför, per definition inte kultur. Han var mycket upprörd över att han inte kunde gå på a-kassa mellan de få spelningar han kunde få där han spelade aukustisk gitarr solo. Han behövde sin a-kassa för att öva 5 h per dag. Och att han var tvungen att köra taxi var enligt honom ett stort slag mot svensk kultur. Jag kan inte spela gitarr alls men tycker nog ändå att det får finnas en gräns för vad vi skattebetalare betalar för. Eller skall bara de som kan spela gitarr bättre än den taxichauffören få vara med och ha en åsikt om var kulturpengarna skall läggas??? Isåfall har vi nog ett gäng politiker som omedelbart bör omskolas...
Det finns utrymme för ett fåtal världsartister på aukustisk gitarr. Men fler finns det inte plats för på annat sätt än att de kräver understöd av staten. Jag har precis samma åsikt här som jag har gällande utvecklingsavdelningen/marknadsavdelningen (för jag tror inte att problemet är isolerat till FoU, deras arbete styrs av företagets strategi) på SAAB. Kan man inte försörja sig på det man just nu sysselsätter sig med så får man byta bana. Det har de nog inget problem med. Det gäller för de flesta yrkeskategorier.